Goedemiddag, Ik hoop eigenlijk dat iemand mijn situatie herkend en misschien tips o.i.d. heeft.. Onze dochter kan niet zo goed tegen prikkels en daarom gebruiken we een rust en regelmaat schema thuis (een beetje van Ria Blom, maar wel naar eigen inzicht). Het belangrijkste is dat we alles in een vaste volgorde doen. Verschonen - spelen - voeding - slapen. Dit gebruiken we nu bijna 8 weken en sindsdien gaat het heel goed! Het 'probleem' is echter dat mijn verlof er bijna op zit en er een aantal dingen gaan veranderen. Het gaat met name om het erop uit gaan (boodschapje doen of straks richting het kinderdagverblijf). Onze dochter is nu gewend dat als we erop uitgaan we voorafgaand verschonen, spelen en voeden (ze slaapt dan onderweg in de kinderwagen). Meestal zijn we dan zo'n 1 a 2 uur weg. Bij thuiskomst doen we hetzelfde riedeltje, maar dan een tussenvoeding (een halve fles). Het tussenvoeden kan nu eigenlijk niet meer omdat we A net de voeding verhoogd hebben en er eigenlijk geen 'ruimte' meer is voor een extra fles, en B ik ben binnen 10 minuten bij het kinderdagverblijf. Dan kan ze niet direct een volgende fles krijgen en zal ze zonder moeten gaan slapen. Ik ben vandaag als test een boodschapje met haar gaan doen en bij thuiskomst is ze direct naar bed gegaan (ipv het riedeltje wat we normaal doen). Vervolgens is ze heel hard gaan huilen en is ze nu nog steeds onrustig. Slapen heeft ze nog niet gedaan. Hier was ik al een beetje bang voor, misschien maak ik het zelf erger dan het is. Maar ik kan hier echt enorm over piekeren. Heerlijk zo'n vast ritme, totdat er dingen zullen veranderen. Ik ben bang dat onze dochter nu elke keer als dat riedeltje ontbreekt ze overstuur zal zijn. En al helemaal als ze op het kinderdagverblijf zal zijn (waar het sowieso zoveel anders is dan thuis). Help.. iemand die hier ervaring mee heeft of het herkend? Alvast bedankt!
Is een gastouder geen optie? Die kunnen zich vaak wat makkelijker aan het ritme houden. Ook zijn er gastouders voor aan huis..
Idd een gastouder. Wij zaten met hetzelfde. Onze gastouder is een hele lieve vrouw die de voed eet slaapritmes exact van ons overnam. Zo was de omgeving wel anders maar het ritme hetzelfde en dat ging heel erg goed! Het is ook een stukje dat het ritme bij jou thuis nu anders is denk ik. Als ze op het kinderdagverblijf is is ze al ergens anders en kan ze het misschien verrassend goed oppakken. Wel bestaat dan als nog dat ze s'avonds haar huiluurtje gaat krijgen (of 1,5 of 2) om haar dag te verwerken.
Ik ken deze methode heel goed (bij een 2e kind is het alleen moeilijker je eraan te houden) en je kind zal zich snel genoeg aanpassen aan de nieuwe routine. Ze leren snel genoeg dat het daar een beetje anders gaat. Gewoon aan de orde stellen bij de intake en/of het wennen van je kleintje (meestal heb je ook een gesprekje als je baby gaat wennen op het KDV. Bij ons op het KDV vonden ze het prettig om over de routine van mijn dochter te horen ze probeerden zich er ook zoveel mogelijk aan te houden. Je loopt zelfs kans dat als JIJ niet in de buurt bent, je kind makkelijker dingen accepteert.
Ik heb er wel ervaring mee met de 1e (2e weet ik nog niet exact hoe hij op prikkels reageert, maar volgens mij minder heftig). Hij ging ook naar het KDV en het ging daar gewoon ook prima. Natuurlijk hebben ze van mij wel een uitgebreide "gebruiksaanwijzing" gekregen destijds. Ze moeten natuurlijk wel even wennen, maar ze moeten ook aan prikkels wennen en steeds meer prikkels, dus ik denk dat het juist een goede zet is. Ik zou het proberen, gaat het niet kun je nog altijd naar een gastouder oid. Ik ken namelijk ook verhalen van kinderen die met 1,5 nog steeds overstuur zijn na een dagje KDV...
Ik heb me ook gehouden aan Ria blom met een eigen draai eraan. Alleen zijn er dagen dat het niet lukt, omdat je ook weleens een dagje weg wilt/moet. Het is natuurlijk niet leuk als je kindje overstuur is, maar soms kan je niet anders. Zo ook bij het kinderdagverblijf. Je kan je eigen methode aan ze vertellen, maar vaak loopt zo'n dagje toch anders daar, omdat ze daar vaak minder slapen door de herrie of doordat ze het aanvoelen. Een tip: probeer er relaxt in te zijn. Ik baalde eerst dat ze daar niet veel sliep, maar aan de andere kant sliep ze thuis weer extra goed en had ze er geen last van. Terwijl ik juist bang was dat ze heel erg overstuur zou zijn. Stiekem was ze dus toch een bikkel . De volgende dag hield ik thuis weer een extra rustdagje.