Dokters of apothekersassistent?

Discussion in 'De lounge' started by Lodie, Mar 13, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lodie

Lodie Actief lid

Feb 26, 2012
    222
    1
    18
    Zijn er hier dames die een dokters of apothekersassistent is?
    Ik zit eraan te denken om mij te laten omscholen en deze 2 lijken mij erg leuk. Het liefste zou ik dan wel de BBL vorm willen doen?
    Wat vonden jullie van de opleiding, het werk en het loon?
    En is de opleiding goed te combineren met een gezin?
    Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen...

2. Musti1234

Musti1234 Actief lid

Oct 10, 2018
    334
    166
    43
    Hier een doktersassistente. Leuke baan en er is veel vraag naar. Opleiding heb ik in 1 jaar gedaan, vind het geen moeilijke opleiding. Salaris is goed (al zit je wel snel aan je top, ik ga niet meer je omhoog, ben meer dan 10 maar assistente) je kan ook in verschillende schalen ingeschaald worden dus hangt van je werkgever af en welke werkzaamheden je doet. BBL is werken/leren? Ik denk dat dat lastig gaat worden. Er zijn al bijna geen stageplekken te krijgen. Een betaalde werk/stage plek zal er bijna niet zijn.

3. VrouwtjeTheelepel

VrouwtjeTheelepel Actief lid

Nov 14, 2018
    305
    161
    43
    Female
    Ik lees even mee met ervaringen! Ik overweeg ook omscholing. :)

4. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

Sep 2, 2018
    1,425
    1,026
    113
    Female
    Ik lees ook mee! Denk er ook over om me te laten omscholen tot doktersassistent. Omdat ik nu in de ww zit en sollicitatieplicht heb solliciteer ik ook al op functies voor doktersassistent, want ik wil ook zeker de BBL gaan doen. Gisteren had ik zowaar een gesprek! Ik was verbaasd dat ik uitgenodigd werd (want had er eerlijk bij gezegd dat ik de opleiding wilde gaan doen, dus dat ik nog niet aan de eis voldeed). En schaamde me ook gewoon een beetje dat ik met een dikke buik binnenkwam, ik wil dus pas in september starten. Maar het was echt een positief gesprek! Er zijn dus zeker wel plekken voor een BBL'er, ik denk dat je gewoon geluk moet hebben. Ik ga nu een afspraak maken om een dag mee te lopen, ik hoop dat het wat wordt!

Athina, MyMiracle and Bailey07 like this.
  5. Musti1234

Musti1234 Actief lid

Oct 10, 2018
    334
    166
    43
    Wat leuk dat jullie willen laten omscholen! Het is zeker een leuk beroep. Afwisselend, je weet nooit wat een dag brengt.

@MaLuc wat fijn! Ze zijn er misschien wel hoor, je moet echt zoeken en geluk hebben! Wij krijgen nu al aanvragen voor stageplekken voor september. Mochten jullie willen gaan starten en een stage plek zoeken zou ik zeker op tijd beginnen.

6. Lodie

Lodie Actief lid

Feb 26, 2012
    222
    1
    18
    Wat leuk en wat gaaf dat je een gesprek hebt gehad! spannend zeg!
    Heb je gesolliciteerd op een vacature?
    Of gewoon contact opgenomen of een open brief gestuurd? En in welke provincie?
    Ik duim voor je voor een goede afloop!

7. Musti1234

Musti1234 Actief lid

Oct 10, 2018
    334
    166
    43
    Wat trouwens ook een tip is: vraag een dagje bij een praktijk of je mee mag lopen. Zo zie je wat het écht inhoudt. Wij hebben wel eens studenten gehad die twijfelde over de keuze en die liepen dan een dag mee. Dit kan je ook bij de apotheek doen natuurlijk.

8. Lodie

Lodie Actief lid

Feb 26, 2012
    222
    1
    18
    Een stage plek of een leerwerkplek bedoel je dan?

9. Musti1234

Musti1234 Actief lid

Oct 10, 2018
    334
    166
    43
    Stage plek. Wij doen geen leerplekwerken. Wij krijgen hier wel aanvragen voor maar die nodigen wij eigenlijk niet uit op gesprek :oops:

10. VrouwtjeTheelepel

Nov 14, 2018
    305
    161
    43
    Female
    Grappig, dan zitten we in dezelfde situatie! Ik zit ook (deels) in de WW, en ben 22 weken zwanger. Heel leuk met die sollicitatieplicht..

Wel een goed idee om vast te gaan solliciteren. In mijn hoofd heb ik het al doorgeschoven tot sept/oktober (einde zwangerschapverlof). Ik wil eigenlijk zo'n opleiding in 1 jaar gaan doen, die start dan in november. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb een HBO diploma en werk/denkniveau, alleen geen ervaring in de zorg. Maar de opleiding op normaal tempo doen trekt me niet zo.. :rolleyes:

Nu alvast een dagje meelopen en als ik het écht wil vast beginnen met solliciteren is een goed idee!

11. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

Sep 2, 2018
    1,425
    1,026
    113
    Female
    Het was een vacature waarbij ze om een gediplomeerde doktersassistent vroegen, vandaar dat ik ook verbaasd was door de uitnodiging :) In het noorden van het land.

12. Lodie

Lodie Actief lid

Feb 26, 2012
    222
    1
    18
    Wat heb je dan in de brief gezet? Dat je graag de bbl wilde doen?
    Zou toch super gaaf zijn als je dan zo aan een baan kan komen?!

13. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

Sep 2, 2018
    1,425
    1,026
    113
    Female
    Grappig! Ja, ik solliciteer braaf, maar geef/gaf mezelf niet zoveel kans om nu iets te vinden (al zet ik niet in de brief dat ik zwanger ben, maar mijn buik valt niet meer te negeren :D).

Ik wil ook de opleiding in een jaar doen, ben ook wel benieuwd naar ervaringen.

14. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

Sep 2, 2018
    1,425
    1,026
    113
    Female
    Ja, dat inderdaad. Nu hebben ze ook meerdere mensen nodig, want ze gaan uitbreiden, er is net iemand weggegaan en er gaat in september iemand met zwangerschapsverlof, dus dat is wel in mijn voordeel.

15. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

Jan 23, 2011
    2,443
    1,031
    113
    Female
    Ik ben doktersassistente en heb 12 jaar geleden de bbl gedaan. (Ook ivm omscholing) en had toen veel geluk met de werkplek (dus betaalde plek) die ik toen vond.
    Als je de mogelijkheid hebt zou ik de opleiding echt via roc doen ipv capabel of loi. Ik denk dat dat je kans op werk zeker verhoogd.
    Succes!

Suusjeee and Musti1234 like this.
  16. Musti1234

Musti1234 Actief lid

Oct 10, 2018
    334
    166
    43
    @VrouwtjeTheelepel Ik heb de opleiding in 1 jaar gedaan. Ik heb daarvoor een hbo opleiding gedaan en vond hem in 1 jaar echt heel goed te doen. Ligt een beetje aan jezelf en hoe makkelijk je leert denk ik. Een collega van mij heeft hem ook in 1 jaar gedaan en vond hem erg pittig en moest er hard aan trekken.

VrouwtjeTheelepel likes this.
  17. VrouwtjeTheelepel

Nov 14, 2018
    305
    161
    43
    Female
    Kun je uitleggen waarom via ROC de kans op werk hoger is? Ben je dan beter opgeleid?

18. Lodie

Lodie Actief lid

Feb 26, 2012
    222
    1
    18
    @zwaaistaart , hoe bedoel je dit? Dan toch beter de bol variant doen of wel bbl?
    Is de opleiding maar 1 jaar?

19. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

Sep 2, 2018
    1,425
    1,026
    113
    Female
    Hier in de buurt is er geen bbl via een roc helaas. En ik heb echt niet de mogelijkheid om nu nog 2 of 3 jaar onbetaald een studie te gaan volgen.

20. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

Sep 2, 2018
    1,425
    1,026
    113
    Female
    Via Capabel bijvoorbeeld kan het in 1 jaar, via een ROC niet. En als ik nu van de middelbare school zou komen, zou ik ook zeker voor de voltijds opleiding kiezen, maar ik heb nu gewoon een inkomen nodig in plaats van alleen een hoop kosten. Het zal sowieso een jaar afzien worden met weinig inkomen.

We hebben het gisteren in het gesprek ook besproken trouwens. Ze hadden meestal de voorkeur voor iemand die de voltijds opleiding had gedaan, maar degene met wie ik het gesprek had (de praktijkmanager) zei dat hij mij in mijn geval ook echt de kortere opleiding wilde aanraden. Ik heb een afgeronde wo-opleiding en relevante ervaring in de zorg, dus tegen de opleiding zie ik eigenlijk niet op.

Share This Page