Doktersassistentes hier? Oogontsteking

Discussie in 'De lounge' gestart door Boordevol, 22 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Wat heftig. Sterkte ermee.

Hier wordt thuisarts inderdaad bijna bij elk belletje aangehaald. Soms alleen als tip voor meer info maar mag langskomen gewoon. Wat ik begreep is dat het zalfje bijna niet meer wordt voorgeschreven ivm resistentie en dat het lichaam het vaak zelf opruimt. Ik voelde me ook bezwaard om te bellen maar de telefoniste zei meteen ik kijk even wanneer ik u kan inplannen. Dus heb het gewoon zo verteld als ik hier ook heb gedaan.

2. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Toch vind ik het als leek soms moeilijk te interpreteren. Hoe duidelijk de site ook is. Het blijft lastig soms om de keuze te maken van wel of niet bellen. Meestal bel ik dan uiteindeijk wel, al is het alleen maar om te overleggen of gerust gesteld te worden. Dat mag ook best vind ik.

3. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Maar daar zit ik ook voor je, als je er niet uitkomt kunnen we samen kijken of we eruit komen of ik overleg het met de huisarts en bel je dan terug. Thuisarts is een hulpmiddel waar je gebruik van kan maken en bij twijfel altijd bellen!

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik bedoelde de casus van TS.

Youtan vindt dit leuk.
  5. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik ben PANISCH als het op m’n ogen aankomt en bel voor het minste geringste m’n huisarts, m’n oogarts of de HAP.
    Maar goed, dat heeft een reden natuurlijk.
    Wat mijn oogarts me leerde trouwens was dat je bij ontstekingen altijd zo heet mogelijk water wat je kunt verdragen moet maken, daar een washandje in doopt en op je ogen legt. Steeds opnieuw in dat water en dan deppen. Geen koud water.
    En neusspray. Zout water.

6. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik heb hier altijd AB zalf in huis bij oogontsteking. Dat komt hier altijd op de meest rotte momenten opzetten en bij de mini vaak ook gelijk aan 2 kanten. Met oogontsteking ben ik heel makkelijk. Ik ben panisch met mijn ogen en ga echt niet afwachten tot een of andere bacterie de boel verpest.

Gewoon ooggel 3x per dag 3 dagen en dan is het vaak helemaal weg als ik er gelijk mee begin. Ik heb - 8,5 dus no way dat ik bebrild rond ga lopen. Ooggel, even een half uurtje wachten en dan lenzen in. Uiteraard zeer goed blijven reinigen, maar daar lenen harde contactlenzen zich goed voor.

Heb het dus standaard in huis. Volgens mijn zo'n tubetje fucidin. Huisarts weet dit trouwens.

Over de verwijzing naar thuisarts. Doen ze hier ook maar dan meer als extra toelichting. Bijv. na een consult of als je belt met een vraag. Staat veel info op en je hoeft echt niet voor elke scheet de huisarts of assistent in te schakelen.
    En sowieso geldt: bij twijfel of verergering altijd bellen.

7. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Oh en als mijn oog idd gewoon vuil is of een strontje heeft, dan pak ik natuurlijk geen gel. Dat doe ik enkel wanneer het vuil aan de lopende band blijft komen en je oog echt dicht geplakt zit bij het ontwaken.

Bij gewoon vuil heel heet water op een watje doen en erop laten 10 minuutjes. Helpt ook goed. Geen gekookt water ofzo. Dat is achterhaald

8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Oh en bij ontsteking: elke dag een nieuw kussensloop of hoeslaken bij de kinderen:p

9. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    @Iertje81 ik heb vast onder een steen geleefd, maar uit interesse: welke reden bedoel je eigenlijk? Je hoeft niet te antwoorden uiteraard of mag in een pb. :)

Iertje81 vindt dit leuk.
  10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.527
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij verwijzen ook weleens door naar thuisarts.nl maar dan enkel als aanvulling op het advies wat wij al hebben gegeven. Mensen kunnen het dan thuis nog eens rustig nalezen. Ik vind het een hele overzichtelijke website, het staat er heel duidelijk opgeschreven. Ik haal er ook vaak genoeg info vanaf.
    Het moet natuurlijk niet zo zijn dat iemand belt en dat we direct zeggen ga maar kijken op thuisarts.nl
    Hoe is het nu met het oog van je dochter en wat was het uiteindelijk?

Youtan vindt dit leuk.
  11. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.440
    4.368
    113
    Ik heb sinds vorig jaar een oogontsteking, ik heb 2x een misdiagnose gekregen door een huisarts, ben toen zelf gaan Googlen, in het weekend op de HAP terecht gekomen en daarna werd mijn zelfdiagnose bevestigd. Ik ben dus wel gezien maar alsnog een verkeerde diagnose, helaas ben ik nog steeds niet van de ontsteking af ook.

12. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik ben tijdens de zwangerschap van Ies blind geraakt aan m’n rechteroog. Toen is er (veel te laat en door nalatig handelen door het ziekenhuis) glaucoom vastgesteld. Toen ik eindelijk mocht komen was het al te laat en was het zicht verloren om nooit meer terug te komen. Ze zeiden toen: ‘ja als je nou een half jaar eerder was gekomen hadden we het zicht nog kunnen redden’
    Joh, ik heb driekwart jaar aan alle bellen lopen trekken die er waren maar er was een wachtlijst en er werd een paar keer door de telefoon gezegd: ‘ja mevrouw, met u hebben nog meer mensen last van hun ogen’ :rolleyes:
    Twee weken later kreeg ik een keizersnede om Ies geboren te laten worden.
    Ik ben als de dood om ook glaucoom in m’n linkeroog te krijgen en dus helemaal blind te worden, maar als dat gebeurt zijn we er nu snel bij: ik ga elke maand naar mijn oogarts en druppel preventief medicatie :)

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wat gebeurt er als je dat wel doet dan? Bebrild rondlopen bedoel ik.

14. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Ik lees net dat dit op mij gericht was. Ik heb de assistente aan de telefoon precies verteld wat ik hier heb geschreven en gezegd dat ik even wilde overleggen. Zij gaf aan een afspraak in te plannen. Ze had dus ook anders kunnen reageren maar heeft dat niet gedaan. Voor mij is dit de eerste keer en een harde bobbel onder je oog voelt dan doodeng aan als je niet weet wat het is. Als de assistente had gezegd wat jullie zeiden had ik daar ook prima genoegen mee genomen.

15. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Overigens ben ik er heel open over en maak ik er vaak geintjes over: mijn manier om ermee om te gaan.
    Ik zeg vaak: ‘die zag ik niet aankomen’ :roflmao:
    Of: ‘ik knijp even een oogje toe’ :roflmao:
    Of op m’n werk: ‘ik typ al half blind hè’ :roflmao:

:p

Het is om te janken natuurlijk en dat doe ik ook nog weleens hoor maar er verandert toch niks dus ik kan er maar beter het beste van maken

Nina Sanders vindt dit leuk.
  16. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    @Iertje81 oh joh! Wat heftig. En dan zeur ik al om mijn sterkte (-8,5) en wanneer ik mijn harde contactlens heb verpoetst met anderhalve punt ofzo (ik bestel dan wel weer de oorspronkelijke sterkte).
    Had dat echt met de zwangerschap zelf te maken of is dat ontstaan puur toevallig op dat moment?
    Snap wel dat je idd zeer alert bent. Zou ik ook hebben!

Iertje81 vindt dit leuk.
  17. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Vreselijk. Hier ook glaucoom in de familie en daarom preventief eens in de twee jaar (vanwege leeftijd nog niet vaker) onderzoek aan de ogen. Maar je ogen zijn indd geen grap, als het mis is ben je wel misschien je zicht kwijt.

18. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Pas je een beetje op met die zalf? Te veel daarvan kan heel veel oogziektes (waaronder glaucoom) veroorzaken en triggeren.
    En ik meen me te herinneren dat jij een donkere ouder (vader??) hebt? Heel veel ziekten in ogen komen veel vaker voor bij mensen met een getinte huid.
    De eerste vraag die mijn oogarts me stelde toen de diagnose werd gesteld was: ‘hoe vaak heb jij Tobradex gebruikt in je leven?’
    Tobradex is een soortement antibiotica druppel.
    @Liekje81, @Anouk2005 kunnen dit beter uitleggen dan ik denk ik.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  19. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Dat ziet er niet charmant uit met die sterkte ;)
    Je ogen worden heel klein.
    Bovendien zie ik nagenoeg 125% met mijn lenzen (nu zwanger denk ik wat minder) dus dan is de overgang naar bril, waarbij ik de diepte in de hoeken niet kan inschatten, behoorlijk groot. Ik zou daar niet mee kunnen autorijden bijv. Of ik moet echt helemaal een bril op perfecte sterkte weer laten aanmeten maar dan nog is het verschil groot.
    Ik draag hem wel vaak als ik opsta een uurtje of 2. Want ja, ik heb wel echt de hele dag verder mijn lenzen in tot ik naar bed ga. Dan is 2 uurtjes per dag lucht wel fijn. Al verdraag ik ze erg goed - ze laten 100% zuurstof door.

20. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik ga eens per maand ook naar Hans Anders om mijn oogdruk te laten meten. Dat is altijd heel geruststellend als het laag is en een goede stok achter de deur om het ziekenhuis te bellen als het te hoog is.
    Misschien een tip voor als je je druk maakt?
    Ik weet niet wat er in mijn familie zit: ik ben geadopteerd.

Anouk2005 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina