Gedrag zoontje, past bij leeftijd?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Loe, Jun 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Ons zoontje van bijna 22 maanden (ongecorrigeerd, 6 weken te vroeg geboren), loopt nog aan de hand, kan nog niet zelf lopen. Ik vertel dit er even bij omdat het niet kunnen uiten op die manier misschien invloed heeft. Grotere afstand in een speeltuin kruipt hij dus.

Nu zijn we op vakantie :D in een landal park en hij is voor de tweede keer nu in zo'n indoor speeltuin geweest. Erg leuk, ballenbak, en daarnaast speelhuisje, wat wippen, grote blokken enz. In dat deel zat hij. 1 meisje, wat ouder (jaar of 4) had alle joekelblokken omhoog gestapeld en ons zoontje houdt ervan om thuis ineens zo'n toren om te slaan, schik dat hij dan heeft. Maar dit was te groot, dus hij kon alleen kijken. Dat meisje was aangekomen op een speelpaard. L. trok zich op en ging eraan staan. Een lief meisje van een jaar of 3 (wel stukje ouder en groter dan L., misschien was ze ook 4), legde ook haar handjes op het paard vanaf de andere kant. Zie ik onze zoon gewoon haar handjes wegduwen!:$ Wist niet wat ik zag. Zei ook:. L......., alle kindjes mogen op het paardje, lief doen. Dan verstijft hij helemaal, want dan wordt hij toch wel een beetje boos dat ik dat zeg.;)

Dat meisje was niet afgeschrikt door zijn behandeling en L. vindt heet prachtig om ballen in en weer uit het huisje te doen, dus in de rondte kruipen en ballen verzamelen. Dat meisje loopt achter hem aan en begint razend snel kruipende L.:D als 'baby' te pakken.:) Dat lukt niet, hij laat het wel toe.

Staat L. vanuit de buitenkant van het huisje ballen naar binnen te gooien, komt dat meisje half voor het raam staan en aait L. L. geeft haar een kusje (handje op gezicht,dat is voor hem een kusje) en voordat ze het weet, knijpt hij haar vlak daarna boven haar oog.:$:( Dus ik trek hem naar achter en zeg 'nee'. Lief doen.

Hij zit in een sla-fase en we kunnen het nu meestal onderdrukken door niet alleen 'nee' te zeggen maar doe maar een kusje L., niet slaan, doe maar een kusje. Krijg je in 75% van de gevallen ook een kusje. Dit knijpen doet hij dus heel soms ook bij ons.

Maar ik vond m behoorlijk 'baldadig' zeg daar. Hij is zeer geinteresseerd in andere kinderen, vind het erg leuk, maar nu was het 'handjes eraf, is van mij' en zogenaamd, hier heb je een kusje en knijp!

Wat vinden jullie hiervan? Ik schrok omdat ik het nog niet gezien heb bij hem,maar we zijn ook nog nooit eerder bij zo'n indoor speeltuin geweest en spelen doet hij verder (behalve met zijn neefje) met andere kinderen alleen op het kdv. Daar vinden ze hem een lieverd en heb ik nog nooit gehoord dat hij dit gedrag vertoonde.

Toch zou ik als beetje onzekere mama die een beetje schrok vanochtend wel horen wat jullie vinden. Normaal, past t bij de leeftijd/fase, of moeten we er nog strenger op zijn?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik lees niets waar ik me zorgen over zou maken gezien zijn leeftijd. Dit zijn gewoon dingen die hij nog moet leren en dat doet hij in de komende paar jaren. Op deze leeftijd zijn veel dreumessen onbeholpen, sociaal onvaardig (maar wel heel geinteresseerd) en een beetje ruw / onhandig etc en vooral.. heel egoistisch.
    Geen probleem, jij (en vooral ook het spelen op het kdv) gaat hem leren om daar anders mee om te gaan naarmate hij ouder wordt.

Wordt er wel meegekeken in het niet lopen? (Fysio?)

3. Loe

Loe Niet meer actief

Ben paar maanden geleden bij fysio geweest, toen stond hij nog bijna niet. Hoefde pas terug te komen als hij met 2 nog niet zou lopen. Hij was pas oktober uitgerekend officieel en geboren eind augustus, dus als hij dan nog niet zelfstandig loopt, ga ik terug naar de fysio........

thanks voor je antwoord. Tja, normaal zie ik het natuurlijk niet hihi, maar vandaag dus ineens wel.

4. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik sluit me aan bij Cygnet: normaal :)

5. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0

Ik ook. Lees niks 'raars'.
    Mijn peuter van bijna 2 slaat, bijt en knijpt als een dolle, heel irritant. Maar weet ook dat het (onder begeleiding van ons:D) weer over gaat.

6. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Inderdaar volkomen normaal. Ligt ook een beetje aan t karakter van t kind, mijn oudste deed dat niet echt maar jongste wel; dingen afpakken, soms kindjes wegduwen en 'plagen'. Heel gezond en zo leren ze de sociale regels.Lekker laten leren en als t te erg wordt ingrijpen

7. Miekje83

Miekje83 Actief lid

Jul 13, 2010
    100
    0
    16
    Niks raar aan inderdaad. Gewoon telkens corrigeren. Mijn dreumes wou laatst een ander kindje van de glijbaan duwen. Gewoon omdat hij er zelf af wou en dat kindje in de weg stond. Stond er gelukkig wel naast om hem tegen te houden.
    Zelf is hij ook al verschillende keren gewoon omver geduwd, omdat een ander kindje iets wilde waar hij mee bezig was. Gaat vanzelf over als je ze maar corrigeert.

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon is nu gelukkig weer even uit zijn MIJ!!!-fase, maar man o man... Ik werd er zelfs bijna bang van soms. ;) Hij probeerde kinderen echt weg te jagen, dus we hebben flink moeten opvoeden die periode. Als hij eenmaal iets aangeraakt had (glijbaan, schommel, wipkip) dan was het van hem en mochten andere kindjes er niet eens bij in de buurt staan.
    Nu heeft hij er bij vlagen nog last an, maar het is al een stuk minder. Hoort gewoon bij de leeftijd. Wel blijven zeggen dat het niet mag en dat hij samen moet doen, dan leren ze het wel.

9. Loe

Loe Niet meer actief

bedankt:D:)

10. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Is normaal hoor! Dochter is sinds januari ook erg bezig met 'is van mij' en is dan niet altijd lief tegen andere kindjes.

11. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Hier ook! 18 Maanden en de wereld is VAN MIJ ;).

Share This Page