doktertje spelen...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bkoenen, 20 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Begint dat nu al??

Mijn dochtertje van 3,5 jaar oud speelt graag buiten met het buurjongetje van 5. Hij praat slecht en is klein voor zn leeftijd, dus ze zijn ongeveer wel als gelijke te zien.

Ze racen op de stoep heen en weer, krijten, voetballen...maar soms gaan ze op de bank voor de deur van een andere buurvrouw zitten spelen.

Doktertje. En ik dacht altijd dat dat nog heel onschuldig was.
    Maar vandaag was mijn man eerder thuis dan normaal en stond in de deuropening een beetje te luisteren naar ze. Hij hoorde iets wat de aandacht trok en deed snel een stap hun kant op. Op dat moment deed de buurjongen snel de elastiekenband van zijn broek weer omhoog en keek betrapt.

Op dat moment niks van gezegd maar naar binnen gehaald voor het eten. Tijdens het handenwassen (met zeep!! ) gevraagd wat ze deden. Gelukkig zit dochterlief nog in de eerlijkheidsfase en verteld gewoon alles.

De buurjongen haalt dus zijn piepie eruit en wil dat ze het aanraakt...

Begint dat nu al?!?! Hellup!

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Nou kijk dat ie m er uit haalt is nog tot daar aan toe, dat is de nieuwsgierigheid, maar dat zij m moet aanraken komt vreemd op mij over!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ook bij kleine jongetjes voelt het lekker.. het heeft alleen helemaal niets met sex te maken. Het beste wat je kunt doen is aan de ouders vertellen wat zich voor gedaan heeft (zonder enig verwijt) en vragen of zij aan hem willen uitleggen dat zijn piemel van hem is en dat hij deze in zijn broek moet laten en zeker niet iemand anders er aan moet laten zitten of hierom moet vragen. Je dochter kun je uitleggen dat jongens een piemel hebben en dat ze die in hun broek moeten houden en dat je er maar niet aan moet zitten.

Verder zou ik me er vooral niet te druk over maken.

4. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Dat jongetjes piemels hebben weet ze. Papa heeft er ook 1. En gaar broertje ook.

En voor haar is het zeker niet seksueel, dat weet ik ook. En wij hebben heel luchtig een gesprekje gevoerd over "jij mag anderen 'daar' niet aanraken en zij jou ook niet". Ook zijn ouders heb ik gesproken. Zijzullen morgen met hun zoon het erover hebben.

En doktertje spelen is prima, maar dan gewoon met de broek aan :)

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Uit ervaring weet ik dat sommige kindjes het doen omdat ze vroeger of nog steeds zelf seksueel misbruikt worden, er zouden dus wel alarmbellen gaan rinkelen als hij ook nog wil dat zij zijn piemel aanraakt. Soms kan het heeel ver gaan als kinderen zelf misbruikt worden of zijn, en dan is het niet meer "gewoon" doktertje spelen

Zo zie je ook op sommige basisscholen dat kindjes van 4/5 van school geschorst worden omdat ze bij meerdere klasgenootjes flink over de schreef zijn gegaan op seksueel gebied. Die kindjes zijn vaak zelf misbruikt die dat doen

6. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Wat zou zo'n beetje een normale leeftijd zijn voor doktertje spelen? Hij is 5 en speelt ook wel eens met oudere kindjes uit de buurt. Ik zou bij hun gezin echt totaaaaaal niet in de richting van seksueelmisbruik zoeken. Maar dat zegt niks natuurlijk....

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dit is voor jongentjes een heel gewone leeftijd om met hun piemel bezig te zijn. Als er verder geen andere aanwijzingen zijn zou ik het hier echt bij laten. We moeten ons niet laten opfokken door incidenten. Het is ook niet zozeer doktertje spelen maar kijk eens wat ik heb.. en wat heb jij? Zeker bij jongetjes is er al flink veel gevoel

@Daantje.. een 4-5 jarige kent niets sexueels en kinderen zullen dus ook niet geschorst worden maar buiten de school gehouden worden omdat er teveel overlast is voor andere kinderen. Die kinderen moeten leren wat wel en niet kan maar ze zijn echt niet geschorst.. daarbij dit zijn zeer unieke gevallen.

8. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Dit is idd n normale leeftijd om daarmee bezig te zijn. Als je t niet zeker weet kun je altijd bij de GGD info vragen. Best interessant nl hoe die stappen verlopen. En zeker handig om te weten!

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

jups.. bij ons op het kdv gebeurde het ook wel...
    en dan inderdaad uitleggen dat dat niet de bedoeling is.. en vooral blijven opletten dat het ook niet meer gebeurd.

en als de jongetjes in kwestie dan moesten plassen liep er gewoon altijd een leidster mee
    om herhaling te voorkomen zegmaar :)

natuurlijk kan het een indicatie zijn van misbruik.. maar meestal komt er dan wel meer "vreemd gedrag" bij naar voren.

@female: precies.. kleren aan :)
    vond het ni begin ook beetje lastig als er een klasgenootje kwam spelen en ze gingen zich verkleden.. iedereen is tegenwoordig zo krampachtig en ik vertrouw mezelf wel... maar doet een ander dat ook?
    inmiddels gemerkt dat diverse ouders van school daar anders overdenken..
    de een vindt het prima.. de ander vindt "aanhouden die broek, zo'n jurk kan er ook wel overheen"
    maar voor mezelf besloten dat ik het wel best vind als ze willen verkleden zolang ze maar niet de hele tijd in hun onderbroek rondlopen :)

10. SeaShell

toch was er 2 maanden geleden wel sprake van een schorsing en vorig jaar ook 1 a 2 in het nieuws geweest.

Jongetje (6) misbruikt klasgenootjes – Hart van Nederland

En noem mij maar gek, maar ik ken dus WEL gevallen van kleuters die het ook serieus over n**ken hebben en die hun piemel naar binnen proberen te wurmen bij hun meisjes klasgenoten, puur omdat ze ZELF zijn misbruikt/verkracht en dus wel weten hoe het allemaal in zijn werk gaat omdat iemand het bij hun gedaan heeft. Tuurlijk doen ze het niet bewust voor de fun, maar komt het puur door wat hun zelf is aangedaan dat hun dat gedrag kopieren naar mede klasgenootjes

11. Saskia78

@daantje: ik ken de gevallen uit de krant ook wel inderdaad
    maar het kan best zijn dat het in praktijk is zoals cygnet het omschrijft.. en dat de krant dat op de meest leesbare manier verwoordt daarna.

enige is dat die kinderen dat niet met een sex-oogmerk doen maar gewoon denken dat het normaal is.
    maar meestal merk je dat op meer vlakken dan volgens mij.

12. SeaShell

idd, de kinderen zelf denken dat het normaal is, maar die kinderen gaan weldegelijk verder dan het normale doktertje spelen wat elke kleuter weleens doet. ik heb het niet vanuit de krant helaas, maar ken enkele gevallen persoonlijk, maar daar wil ik verder niet teveel over uitwijken omdat dat gevoelig ligt
    Maar uit eigen ervaring weet ik dat sommige peuters/kleuters op deze leeftijd écht ver over de schreef kunnen gaan en dat het geen doktertje spelen meer te noemen is, maar dat het echt over sextermen gaat die ze vanuit thuis hebben geleerd en er ook kinderen gedwongen en zelfs opgesloten worden om hieraan deel te nemen en het dus erg ver kan gaan. en deze kinderen zijn dan idd 9 van de 10x zelf misbruikt of erger.

13. Son1980

Son1980 Bekend lid

2 jun 2012
    689
    1
    0
    Ik zou even met zijn moeder spreken hierover, zou absoluut niet willen dat dit nog een keer gebeurde en misschien heel kinderachtig van mij maar het Spelen met dat jongetje was direct voorbij. Neem geen risico's......

Mijn meisje is nu al bijna Elf en ik houd mijn hart al jaren vast !! En het word alleen maar erger hoe ouder ze worden.....

14. Saskia78

@son: mja.. persoonlijk denk ik dat het risico groter is op de sportclub dan met een leeftijdsgenootje
    althans.. als ze nog 3,5 zijn dan :)

ik kijk ook nog niet echt uit naar het idee dat mijn dochter straks groot word :)
    dan kun je contact niet meer verbieden... en meoten ze zelf keuzes gaan maken.
    die zomaar anders kunnen zijn dan dat jij/ik zouden kiezen.. :)

15. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Laten we er even vanuit gaan dat dit normale ontwikkeling is in de seksualiteit. Ik vind alle misbruikverhalen niet echt bevorderend in dit geheel.
    Ik heb gister zijn ouders gesproken en wij hebben een gesprekje met onze dochter gehad over "niet bij anderen aanraken en zij mogen jou ook niet aanraken".

Ik zou nu liever gewoon ervaringsverhalen lezen van ouders en tips over hoe hier goed mee om te gaan.
    Ik wil het niet verbieden en/of TE spannend maken.

16. knap

knap Niet meer actief

Doktertje spelen doen ze bijna allemaal en wat jij vertelde en hoe jij het al op gelost hebt. Zo zou ik het ook doen.

En blijf denk open en eerlijk met je kind praten over dit soort dingen dan weten ze altijd waar ze terecht kunnen.

Wel een ervaring of je er wat aan hebt.

Zoon had ik altijd verteld niemand mag aan jou zitten alleen mama papa of oma opa in elk geval mensen waar van ik hoop dat ze zo iets niet zouden doen.

Moest hij voor zijn keel amandelen. en hoe kwam hij uit zijn narcose mama ze hebben aan me gezeten. :( TJa dan sta je met een bekkie vol tanden.Denk oeps blij dat je het verteld maar ik was blijkbaar een stukje vergeten te vertellen, Over operatie.s dokters ect. Dat wilde ik je nog even mee geven.

O ja mijn zoon drie jaar oud. Zat graag aan zijn pielemuisje zat eens dood normaal op de bank. De buurvrouw was op bezoek zat hij lekker eens zo met zijn pielemuisje te spelen. ( toen er nog een les je aan toe gevoegd. Van in welke momenten je aan je zelf mag zitten en wanneer niet) Pff lastig hoor soms dingen die met sex te maken hebben.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Probeer even te lezen. Ik zeg ook niet dat het niet voorkomt... helaas wel maar het is zeldzaam en het is veel waarschijnlijker dat het doodnormale nieuwsgierige ontwikkeling is. Sexuele bewustwording komt pas later, dat betekent nog niet dat er niets sexueels gebeurd alleen hebben kinderen niet de beleving die WIJ volwasenen er bij hebben.

En het zou zot zijn wanneer een kind geschorst wordt voor iets wat hij / zij niet bewust doet. Het gedrag is niet welkom op school en dus moet er eerst geleerd worden hoe zich te gedragen (en heeel veel psychische hulp).

Deel Deze Pagina