Hi, Wil even iets checken bij jullie Zoon heeft deze week en volgende week cito. Maar daarnaast had hij vandaag ook een natuurtoets, heeft hij volgende week dictee waarvoor hij moet leren, moet hij een werkstuk inleveren en heeft hij in de week na cito een geschiedenistoets. Is dat bij jullie ook dat de normale dingen in de citoweken doorlopen? Ik vind het zo veel. Zoon is niet van het 'ik lees het 2 keer en ik weet het' hij moet dus echt leren voor dingen. En daarnaast moet hij ook oefenen met de cito-vragen. Hij heeft namelijk grote moeite met het goed lezen van de vragen en daarna rustig het antwoord proberen te zoeken. En buiten al dat schoolwerk wil ik natuurlijk ook dat hij gewoon kan spelen en hobbies kan doen. Maar het is echt lastig deze weken...
Bij ons op school lopen de gewone dingen ook gewoon door tijdens de cito-toetsen. In principe moeten kinderen voor cito niet extra leren. Het is een meetmoment om te kijken wat ze op dat moment kennen en kunnen. Het levert dus geen extra huiswerk op.
Hier worden de cito's verdeeld . Hoeven ze niets thuis voor te doen. Dochter in groep 6 heeft nog wel een aardrijkskunde toets volgende week, daarna weet ik niet. Heeft je zoon moeite met begrijpend lezen?
Ja, absoluut. Sowieso is lezen lastig. En tegenwoordig lijkt het wel alsof elke toets meer lezen is dan een ander onderwerp. Zelfs bij het rekenen is lezen belangrijk.
Bij mijn kinderen op school is de cito iets dat erbij gedaan wordt. Het is totaal geen issue, ik weet niet eens wanneer die cito's afgenomen worden. Mijn middelste beweerde vorige keer bij hoog en laag dat ze absoluut geen toetsen had gehad. Maar de juf had toch wel haar uitslagen Het was voor haar dus gewoon een leuk spel. De oudste weet het wel als het is, maar er wordt helemaal geen druk op gelegd o.i.d. waardoor het bijzaak is voor hem. Ik weet niet of de rest gewoon doorgaat, maar ik denk het wel. Maar hij zit in groep 5, en heeft alleen leertoetsen van ak/topo en geschiedenis. Of die precies dan vallen zou ik eigenlijk niet weten, omdat ik dus niet weet wanneer de cito's zijn
Ja hoor hier loopt het ook gewoon door elkaar heen. Proefwerken, spreekbeurten etc gaan gewoon door. Cito's worden hier ook gewoon in stukken gehakt, ik geloof dat ze maar een uur per dag aan de cito's werken.
Hier is het ook extra. Ipv dat ze een werkblad begrijpend lezen maken, maken ze dan een paar blz in een boekje.
erg he, ja het is echt op deze manier. zoon zit in gr5-6 en ze hadden dus citos maar daarnaast meerdere methode toetsen, maar de gr6 kids moesten ook een werkstuk maken over evolutie en nog een paar dingen die ze moeten doen wat allemaal gr5 kids niet moesten doen. We hadden net intake gesprek met de school en ze zeiden dat het op gr6 veel meer eisen worden gesteld, aan de kinderen, snel lezen, begrijpen wat je leest en info op papier zetten, snel schrijven(tempo schrijven) dat kan dus problemen geven als schrijven niet zo spoel gaat en je niet nauwkeurig kunt lezen en begrijpen; als zoon zijn werk tijd niet zo goed kan organiseren zou dat misschien problemen geven. op gr5 leren ze dat allemaal maar pas op gr6 moeten ze uitvoeren. ook qua automatiseren moeten zij dus goed op niveau zijn.
Hier loopt alles ook gewoon door. De Cito's komen ipv gewone lessen. De andere toetsen leren ze thuis zoals ze dat normaal ook doen. Voor de Cito hoeven ze in principe ook niet te leren dit is meer om te meteen hoe ze ervoor staan.
Hier moesten ze zelfs tijdens de eindcito in groep 8 gewoon huiswerk maken: spreekbeurt, huiswerkbladen en 3 toetsen in diezelfde week! Vond het echt nergens op slaan, maar goed, ook met al dat huiswerk was de score erg goed gelukkig...
Dat vind ik ook wel heel raar. Bij de andere jaren is het tot daar aan toe, maar de eindcito is toch wel een ding!
Mijn zoon zit "pas" in groep 5, maar hier gaat ook alles gewoon door. Vandaag hebben ze een toets voor natuniek en komende week ook nog voor geschiedenis en er moet huiswerk gemaakt worden voor spelling en rekenen. Er zijn zelfs kinderen die deze weken hun spreekbeurt moeten doen. Volgens mij wel vrij normaal, want Cito hoef je in principe thuis niks voor te doen. Maar het is op school wel heel erg veel zo, allemaal bij elkaar. Mijn zoon was ook echt heel moe afgelopen week.
Onze zoon heeft deze en volgende week ook cito-toetsen in groep 6. Niet heel handig, want deze week is hier de avond-vierdaagse en worden de avonden dus wat langer. Maar leer-toetsen heeft hij dan niet. Sowieso heeft hij dit jaar geen werkstuk hoeven maken (wel een spreekbeurt, maar die is al geweest) en krijgt hij volgens mij bijna nooit toetsen waar hij iets voor moet voorbereiden. Enkel af en toe wat Engelse woordjes en topo, maar bijvoorbeeld nooit geschiedenis, natuurtoets of dictee of zo. Gek dat dit zo verschilt per school dus...
Hier doen ze cito's in een zo normaal mogelijke periode; dus geen periode waarin er meer huiswerk is ofzo, maar ook niet minder. Geen avondvierdaagse etc. Gewoon een normale periode met cito's op school ipv iets anders.
Dochter zit in groep 6. Hier gaan de normale dingen ook gewoon door, maar toetsen waarvoor ze moeten leren, hebben ze sowieso niet wekelijks. Wel moet er eind deze week een werkstuk ongeleverd worden. Maar dat 'loopt' al langere tijd en er wordt ook op school aan gewerkt, dus in principe geen hoge druk. En vorige week was het hier avondvierdaagse en hadden we een proefweek met het nieuwe rooster dat per volgend schooljaar ingaat (5 gelijke dagen model). Dus toen werd de Cito even op een laag pitje gezet, ze hebben er maar 1 gedaan die week. Dat was wel prettig. De week ervoor wel meer Cito toetsen en deze week weer verder ermee.
Wat ik een beetje vreemd vind is dat hij moet leren voor de Cito-toets. Dat is juist niet de bedoeling want dan krijg je een vertekend beeld.
Nou niet speciaal leren, maar het soort vragen oefenen. Hij heeft moeite met geconcentreerd lezen en daardoor ook moeite met naar het antwoord zoeken.
Mijn oudste zit ook in groep 6. Ik heb geen idee of hij cito's heeft deze week. Ik heb er niets over gehoord in elk geval. Volgens mij doen ze dat gewoon erbij.