verkoper nog aansprakelijk stellen?

Discussion in 'De lounge' started by mammievan2, Jan 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

Mar 31, 2012
    1,207
    0
    36
    Ik heb 9 december een ander huis gekocht.
    Nu hebben we het dak na laten kijken vandaag of de dakpannen vervangen moesten worden.
    Antwoord was dus ja er zitten gaten tussen de pannen zijn stukken afgebroken.
    Nu moeten ze het herstellen zodat het in de zomer allemaal vervangen kan worden.
    Heb nu het geld nog niet voor alles telaten vervangen.
    Maar kan ik de verkoopster nog aansprakelijk stellen voor verborgen gebreken?

2. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Nee. Jij hebt onderzoeksplicht als koper zijnde, dan had je een bouwkundige keuring moeten laten uitvoeren voor de aankoop.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Als je een bouwtechnische keuring had laten uitvoeren was dit naar voren gekomen en had je dit in de onderhandeling kunnen gebruiken. Was dit niet naar voren gekomen omdat het netjes was "weggewerkt/verborgen" dan had je het op ze kunnen verhalen.

Dus de vraag, hebben jullie ene beouwtechnisch rapport laten maken en wat was de uitkomst hiervan?

4. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    1,303
    0
    0
    Amsterdam
    Eens met Cathelijne,

Je had een bouwkundig onderzoek moeten laten doen. Nu heb je geen poot om op te staan en kan je niemand aansprakelijk stellen.

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Nee. Dit is schade die de verkoper niet heeft kunnen zien. Waren er bij lekkages die verzwegen zijn oke maar ga zelf me dak niet controleren als ik mijn huis verkoop. Zolang water buiten blijft zou het wel goed zijn.

Het was jou taak een bouwkundig rapport te laten opmaken wat je naderhand had kunnen gebruiken om de prijs te verlagen ivm welzaamheden die moeten gebeuren

6. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Wat inderdaad iedereen hier al zegt. Jij hebt als koper onderzoeksplicht en met een bouwkundige keuring voldoe je hieraan. Heb je dit niet ben je dus zelf in gebreke.

7. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

Mar 31, 2012
    1,207
    0
    36
    Dat dacht ik zelf ook al maar dacht vraag het even

8. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

Jan 24, 2009
    1,522
    0
    0
    Flevoland
    Als makelaar: nee. Wat hierboven is beschreven.....
    Helaas te laat onderzoek gedaan.

9. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Het staat er al vaak genoeg. Een bouwtechnische keuring vooraf had je veel gescheeld. Waarom heb je nu wel iemand laten kijken en voor de koop niet?

10. Krissie85

Krissie85 Niet meer actief

Een bouwkundige keuring is verre van gratis. .. als er geen aanleiding is , is het vaak overbodig. ..
    Bouwkundige keuring zal waarschijnlijk duurder zijn dan het vervangen van dakpannen. ..

11. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    1,303
    0
    0
    Amsterdam
    Hmz niet helemaal mee eens.. Het is als een verzekering, better safe than sorry..

12. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Bij mijn ouders is dit ook gebeurd: lekkage na verkoop van het huis. Dit is wel verhaald op mijn ouders, ondanks dat er geen lekkage was ten tijde van verkoop én er geen bouwkundig onderzoek werd gedaan vooraf.

Dus tsja, je kunt het proberen.

13. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Dit dus!

14. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

Sep 30, 2013
    2,234
    0
    0
    Maar wisten de verkopers dit echt niet? Zij hebben nl ook meldingsplicht. Lijkt me sterk dat je geen benul hebt van de staat van je dak als je je huis re koop zet. Ik zou de verkopende makelaar hier toch over bellen.

15. Roxyroxx

Een heel dak vernieuwen zal nooit goedkoper zijn dan de max 300€ die je voor bouwtechnische keuring betaalt....

16. Roxyroxx

Dit is natuurlijk wel zo. Niet geschoten is altijd mis, maargoed zoals vermeld is er natuurlijk wel altijd een onderzoeksplicht. Lekkage is misschien wel een verborgen gebrek geweest? Dak lijkt me dat persoonlijk wat lastiger bewijzen?

17. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,273
    2,975
    113
    Op verzoek van TS gesloten.

Share This Page