Of zaken die hopelijk stoppen omdat de vraag afneemt omdat mensen weigeren langer naar dit soort dingen te gaan. En dingen zullen eerder verboden worden als meer mensen zich uitspreken tegen de misstanden. De politiek beweegt mee met de publieke opinie.
Dat gaat niet gebeuren volgens mij. Veel mensen gaan er vanuit dat het prima is, want anders zou het al lang gesloten zijn. Zelf denk ik dat bij echte mishandeling er idd geen shows of wat dan ook zouden doorgaan. Maar langs de andere kant, is het ook wel logisch dat een dolfijn in een mini bak water of een giraf met amper beweegruimte niet echt oké is en kan je dit ook als mishandeling ziet. Maar zo ziet iedereen de dingen anders. Ik vind konijntjes in een plastieken kot binnen ook niet oké bijvoorbeeld.
Er zijn natuurlijk al wel stappen gemaakt ten opzichte van het verleden. In het circus mogen niet langer wilde dieren worden gebruikt. Op de een of andere manier valt het dolfinarium hier buiten, maar die shows zijn natuurlijk ook niet meer dan een circustrucje. Je schrijft dat als er echte mishandeling is, dat het wel verboden zou zijn. Maar dat weinig bewegingsruimte niet echt oke is. Het is natuurlijk maar net wanneer je van mishandeling spreekt. Is (te) weinig bewegingsruimte al mishandeling? Ik denk dat dat in de toekomst wel gezien gaat worden als mishandeling en dat de shows in de toekomst verboden gaan worden. En ik hoop dat dierentuinen aan steeds strengere regels moeten voldoen en zelfs ooit worden verboden.
Vandaar dat ik het niet raar vind dat er nog steeds zoveel mensen gaan. Want het gaat over eigen interpretatie. Voor mij mag de zoo in Antwerpen bijvoorbeeld onmiddelijk gesloten worden maar het park had in 2019 maar liefst 1,175 miljoen bezoekers. Voor veel mensen is het een prima park uiteindelijk.
Het is net hoeveel waarde je eraan wilt hechten en wat je prioriteit vindt. Varkens zijn ook hele slimme leuke dieren. Toch zijn er vorig jaar al meer dan 16 miljoen geslacht in Nederland! En de meeste daarvan hebben een totaal rotleven gehad. Ik kan me dan wat minder druk maken over een handjevol dolfijnen, die niet precies leven zoals de natuur het bedoelt heeft en het vast niet allemaal leuk hebben. Maar wel een stuk fijner dan al die varkens. Het voelt voor mij verkeerd om een dolfijn belangrijker te vinden dan een varken, alleen omdat we met zn allen hebben afgesproken dat dolfijnen hele bijzondere mythische wezens zijn.
Ja, ik begrijp wat je bedoeld. Maar daarom denk ik dat het goed is om dit soort dingen bespreekbaar te maken, zodat uiteindelijk de dieren er beter van worden.
Ik ben het deels met je eens. Voor mij is niet óf de dolfijnen óf het varken belangrijker. Je kunt best voor beide opkomen.
Nee bij mij werkt dat niet zo, er zit een soort volgorde in dat ik het grootste probleem het eerst op moet lossen voordat ik aan de kleintjes toekom.…het voelt anders als de verkeerde volgorde. En ik zou ook niet willen dat mensen nu zeggen “oh ja Chayammy heeft gelijk, we gaan maar niet naar het dolfinarium. In plaats daarvan gaan we een gezellige kiloknaller barbecue houden met de buren”.
Mmm ja, maar wij veroordelen ook de traditionele stierengevechten in Spanje. Ik vind een dolfijnenshow eigenlijk wel hetzelfde. Op zich kun je mensen er wel op attenderen. Wie weet zijn ze zich er niet van bewust. Zeker als er kinderen meegaan, daar valt wel winst te behalen natuurlijk. Maar breng je ze niet op andere gedachten? Ja dat is jammer. Maar dan heeft doordrammen ook geen zin.
Ik denk wel dat het goed is om dingen bespreekbaar te maken. Ik vind alleen dat dit niet de goede manier is om het bespreekbaar te maken. Als iemand op een forum vraagt “Hoe laat zijn de shows?” En jij geeft als antwoord “Je moet niet gaan het is slecht” … denk ik niet dat je die persoon gaat bewegen tot een ander inzicht. De kans lijkt me eigenlijk groter dat ze jou gaan zien als een radicale freak en zich juist tegen je keren. Ik zat vroeger als puber bij een evangelische kerk en de jongeren daar werden aangemoedigd mensen op straat aan te spreken over het geloof. Nou dat levert vooral spot en agressie op kan ik je vertellen. Als mensen vanuit een hele andere set normen en waarden opereren dan jij en je spreekt ze daar zo “koud” op aan, zonder dat je ze verder kent, hun achtergrond kent, nergens een haakje, aanknopingspunt overeenkomst weet. Dat is heel lastig.
Tsja speciesime, super interessant vind ik om te zien hoe mensen daarmee omgaan. Koe eten, prima. Hond eten, wtf? Koemelk, prima. Apenmelk, wtf? Koe eten? Nee nooit!! Vlieg doodslaan/slakken korrels? Prima. En ga zo door
Ik denk dat het helaas niet het een of het ander is. Mensen die naar het dolfinarium gaan eten (wellicht niet allemaal) ook kiloknallers. Daarnaast verwacht ik dat voor veel mensen een dagje uit gemakkelijker aan te passen (bijvoorbeeld naar een pretpark gaan op het dolfinarium) dan ineens compleet vegan te worden. Maar ik ben het zeker met je eens dat het meer zoden aan de dijk zou zetten als die hele bioindustrie zou verdwijnen, dan dat het dolfinarium de deuren sluit.
Die reactie 'je moet niet gaan, is slecht', kwam niet van mij. Ik denk ook niet dat zo'n reactie zinvol is, om dezelfde reden als jij hierboven geeft. Het gesprek begon met iemand die als reactie gaf dat ze dacht dat de shows niet meer bestonden ivm dierenleed.
voor wie het wel interessant vindt. De dolfijnen die die shows doen worden zelfs regelmatig afgetrokken zodat ze niet te gefrustreerd raken. Ik ben er ooit een keer geweest en me erna ga verdiepen in hoe dit allemaal zit en werkt. Net als shows met orca’s. Zo vreselijk zielig wat daarmee gebeurt. Deze dieren zijn op veel vlakken veel intelligenter dan mensen.
Het is ook heel vervelend om in deze of soortgelijke context mensen aan te spreken. Wat je overigens heel vaak en steeds vaker ziet bij dierenactivisten, vegans en/of milieudrammers. Zonder een duidelijke aanleiding hun overtuiging opdringen. Sommigen gaan er heel ver in. En ik heb het idee dat het alleen maar averechts werkt, bij mij wel in ieder geval.