Hallo, Wij hebben dinsdag het goede nieuws gekregen dat ik zwanger ben van onze tweede verse IVF poging (eerste kindje). Ik heb een MA gehad in juli 2012 (eerste verse IVF poging), er was geen vruchtje aanwezig week 8 en heb nu dus wel wat schrik dat het weer mis gaat gaan. Nu heb ik gisteren ook het nieuws gekregen dat de gezondheid van mijn vader plots heel erg achteruit gegaan is (kanker) en dat het nog een kwestie is van dagen/weken. Ben nu diep bedroefd, maar daar bovenop heb ik ook nog heel veel schrik dat dit gevoel 'effect' heeft op mijn embryo'tje... Moet ik proberen om mijn verdriet wat in te houden (als dat al gaat) of mag ik mijn gevoelens/tranen de vrij loop laten? Ik weet dat dit een moeilijke vraag is en dat er hier geen eenduidig antwoord op bestaat, maar ik zoek precies een beetje steun/moed/confirmatie dat diepe droefheid geen effect heeft op mijn zwangerschap...
Hoi, Er is nog niet keihard bewijs in hoeverre stress invloed heeft. We weten wel dat het invloed heeft, maar niet hoeveel. Ook omdat de mate van stress lastig te meten is. Maar je moet gewoon je emoties laten gaan, die zijn er, en die moet je niet negeren. Je zwangerschap gaat er echt niet meteen mis door. Het uiten van je emoties kan ook juist weer je stress verlagen doordat het een opluchting is! Sterkte Groeten Evelien