Huisdier gestolen wat nu?

Discussion in 'De lounge' started by Safraantje, Aug 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Safraantje

Safraantje Actief lid

Jul 26, 2015
    222
    2
    18
    NULL
    NULL
    Mijn huisdier zit bij mijn ex thuis en deze weigert deze terug te geven.
    Wie moet ik hiervoor bellen en word hier iets mee gedaan?
    Ik heb de eigendoms papieren in bezit

2. Twingia

Twingia Fanatiek lid

Dec 7, 2013
    1,151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Politie, het is voor de wet een voorwerp. Dus valt het onder diefstal.

3. fee90

fee90 Fanatiek lid

May 21, 2015
    1,679
    39
    48
    Ben jij ook de eigenaar? Heb jij ook voor het dier betaald?

4. w03z3l

w03z3l Bekend lid

Sep 1, 2014
    695
    0
    0
    Helaas gelden eigendomspapieren niet altijd als bewijs dat jij het baasje bent :(
    Kun je aantonen dat jij voor het dier zorgt? Dus het voer betaald, de dierenartskosten, staat het dossier bij de dierenarts op jou naam? Is ie gechipt en geregistreerd op jou naam? Alleen dan kun je wat bewijzen maar helaas is dit een erg lastige zaak hier in nl, omdat de wet dieren als voorwerp ziet, en het niet makkelijk is om aan te tonen dat ie van jou is...

Ik weet uit ervaring hoe erg dit is, ik wil je dan ook veel sterkte en kracht wensen, en ik hoop dat je je dier terug kan krijgen!

5. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,155
    3,036
    113
    Nederland
    Ik zou de politie bellen. Wat een kwal zeg die vent alsof die nog niet genoeg gedaan heeft de afgelopen weken bij je. Sterkte

6. Jane1981

Jane1981 VIP lid

Sep 21, 2008
    7,451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Je zou aan de politie kunnen vragen om te bemiddelen.
    Echter kunnen ze de hond daar niet zomaar meenemen naar mijn weten valt dit onder het civiele recht en niet onder het strafrecht.

*edit, hond wordt door de wet gezien als roerend goed, dus idd een civiele zaak*

7. Sparky

Sparky Niet meer actief

Hier was mijn hondje gestolen en werd letterlijk door de politie gezegd, haar woord tegen het jouwe. Achteraf had ze hem zelfs al doorverkocht. Wel aangifte gedaan maar ze zeiden bij voorbaat al dat hij op de stapel met onvoldoende bewijs zou belanden. En dat was ook het antwoord wat ik schriftelijk kreeg.

8. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ook dan niet. Ik was zelfs 24 uur daarvoor nog met de hond bij de dierenarts geweest. Chip stond op mijn naam. Had de fokker achter mij staan. Ik had zelfs via whatsapp een bekentenis van de dader. Maar de dader beweerde hem gekocht te hebben. En nog was er echt onvoldoende bewijs volgens de politie omdat er op het moment dat het gebeurde geen 3e persoon bij was als getuige.

9. Safraantje

Safraantje Actief lid

Jul 26, 2015
    222
    2
    18
    NULL
    NULL
    Het dier staat op mijn naam en ik heb een betalings bewijs en papieren

10. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

11. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

Nov 13, 2013
    2,268
    208
    63
    Female
    Utrecht
    Als op alle papieren jou naam staat en de politie doet nog niks dan zou ik met de media dreigen.
    Hoeveel bewijs hebben ze nodig? Met voorwerpen doen ze toch ook wat, zou wat zijn als iedereen alles mee kan nemen en de politie doet niks!

12. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Je kan dus zomaar een dier meenemen, want zo te lezen doet de politie niets. Ook al heb je alle papieren.
    Bizar dit.:$

13. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Een dier is tegenwoordig geen zaak meer. Dus aan papieren alleen heb je niet meer genoeg om te bewijzen dat een dier van jou is (anders dus dan bij bijv een auto).
    Als jij degene bent waar het dier langdurig verblijft, jij alle kosten betaalt etc dan is het dier van jou, ook al heeft een ander de papieren.
    Vriendin had een hond, haar hele leven draaide om dat beestie. Toen kwam haar ex (een jaar later) aanzetten dat het zijn hond is en die graag terug wou hebben. Hij had tenslotte ook de papieren en heeft de hond destijds gekocht. Zaak is voor de rechter gekomen. Hond blijft bij vriendin!

Bij jou is het dus net andersom, het ligt er dus volgens mij aan of je huisdier normaalgesproken bij jou verblijft of bij je ex (denk ik hoor, gezien de uitspraak bij vriendin haar zaak).

14. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

Jul 12, 2013
    1,228
    0
    36
    wat is het voor dier?

Share This Page