Help, koortslippenaanval

Discussion in 'Gezondheid' started by marla, Apr 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marla

marla Fanatiek lid

Oct 24, 2006
    2,239
    2
    0
    Sinds ik zwanger ben, heb ik al 3 koortslippen gehad en tot mijn schrik ontdekte ik dat ik er vanochtend maar liefst 3 nieuwe koortsblaren op mijn lippen zaten (een linksboven, een rechtsboven en op de linkeronderlip). Bleergh, dat worden dus ook 3 grote krenten.

Gewoonlijk smeer ik Vectavir en kan ik het behoorlijk onder controle houden. Maar dit wordt afgeraden bij een zwangerschap. Heeft iemand nog tips om wat sneller van de koortslippen af te zijn en wat wel kan worden gebruikt als je zwanger bent?

Alvast bedankt!

"Krentenlip"-Marla

2. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

Aug 31, 2009
    1,565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Hoi Marla,

ik heb sinds vandaag ook een koortslip, vervelend he? :x

Ik gebruik nu voor het eerst Compeed lippleisters. Het schijnt ervoor te zorgen dat de koortslip sneller geneest en je hebt minder kans op besmetting op een andere plek (of om anderen te besmetten).

Tot nu toe bevalt het mij prima!

3. jonibra

jonibra Niet meer actief

Die heb ik ook gebruikt toen ik net na de bevalling een koortslip kreeg.
    Heb het tussendoor een paar keer schoongemaakt met desifecterende zeep (zal vast niet mogen maar wou er snel vanaf om mn meisje te zoenen) en iedere keer als ik het pleistertje vervangen had ook direct daar mn handen weer mee gewassen.
    Was er nog tijdens de kraamweek vanaf terwijl ik m pas na een dag of wat kreeg dus het heeft schijnbaar wel geholpen.
    Als ik jou was zou ik zorgen dat ik ze altijd in huis heb en echt zodra je een blaasje voelt gebruiken.
    Niemand heeft het bij mij gezien en het is ook geen korst ofzo geworden.

Liefs mij

4. marla

marla Fanatiek lid

Oct 24, 2006
    2,239
    2
    0
    Hoi hoi,

Bedankt voor jullie antwoord: mag je Compeed wel gebruiken tijdens de zwangerschap? (ik dacht dat er ook een soort van werkzaam stofje in de pleisters zat)
    Als dat wel mag, dan ga ik gelijk een voorraadje in slaan!

Marla

5. Trees

Trees Niet meer actief

Hier ook veel meer koorstlippen sinds ik zwanger ben. Ik heb bij de apotheek iets gehaald wat je wel mag gebruiken en mij helpt het erg goed (beter dan verwacht zelfs!). Het heet iets van Alkolip of Akolip (?) en er zit zinksulfaat in. Het droogt het blaasje extra snel uit en is compleet veilig tijdens de zwangerschap.

6. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

Jun 18, 2009
    2,299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Hier ook iemand die geregeld een koortslip heeft. Als ik voel dat er een blaasje aankomt dan smeer ik er (jazeker) tandpasta op, dat droogt bij mij de blaas supersnel uit. En als het blaasje is uitgedroogd, dan smeer ik zovirax (zowel tijdens als na de bevalling), en binnen een paar dagen ben ik blaas-vrij.
    Maar verschrikkelijk he, als er ineens zoveel tegelijk komen. Ik heb dat ook, zo heb ik een half/jaar niks en zodra er 1 komt, dan volgen er meestal nog een stuk of 3/4 :x.

7. marla

marla Fanatiek lid

Oct 24, 2006
    2,239
    2
    0
    Trees, bedankt voor de tip: ga morgen meteen even naar de apotheek om Alkolip (ik kom er wel achter hoe het precies heet) te halen. Tot die tijd smeer ik er tandpasta op en op de een of andere manier kan ik me wel voorstellen dat dat verlichting geeft. Bedankt Teigetje! Smeerde jij trouwens wel zovirax tijdens je zwangerschap?

Ik ben er nog niet achter of Compeed tijdens de zwangerschap mag. Weet iemand dit toevallig?

Marla

8. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

Aug 31, 2009
    1,565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Ik heb net geprobeerd te googelen, maar kan er helemaal niets over vinden. Wel was ik vandaag op controle bij de VK en vertelde dat ik nu last heb van koortslippen en dus die pleisters gebruik. Ze zei daar niets over, dus ik denk haast wel dat het geen kwaad kan.

9. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

Jun 18, 2009
    2,299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ja hoor, en dat mag ook gewoon (5x per dag smeren), vk had er niks van gezegd dat dat niet mocht. Toevallig een paar weken geleden nog gebruikt (had toen 4 koortslippen achter elkaar gggrrr :x )
    Hahaha ik zie nu dat ik getypt had, tijdens en na de bevalling :D, dat moest natuurlijk zwangerschap zijn.

10. Trees

Trees Niet meer actief

Ik weet niet of je al bij de apotheek ben geweest, maar het heet Akolip!

Hier wat info erover Akolip

Zovirax, vectovir etc. (compeed weet ik niet) werd hier afgeraden door de gynaecoloog, omdat het niet bekend is wat de invloed kon zijn op de ongeboren baby. Tot nu is er niks gevonden, maar wel zijn er schadelijke gevolgen bij zwangere dieren ontdekt. Vandaar dat hij het toch afraadde.

11. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

Feb 3, 2009
    921
    0
    16
    Ik heb normaal heel vaak een koortslip, maar gek genoeg tijdens mijn zwangerschap nog niet 1 keer gehad, gelukkig.
    Normaal gebruik ik altijd Echinaforce creme van Dokter vogel. Werkt bij mij beter dan de vectavir etc. Die doen bij mij helemaal niets. om het te ontsmetten en uit de drogen gebruik ik ook nog wel de gezichtsreinigingslotion. Dat dip ik dan met een oorstaafje op mijn lip. Bijt en prikt enorm maar droogt wel lekker snel en ontsmet goed. Daarna smeer ik dan de zalf om het soepel te maken. Zodat er bijna geen korst komt.

Hoop dat ook na de geboorte het wegblijft. Zodat we de kleintjes lekker kunnen kussen!!!

12. marla

marla Fanatiek lid

Oct 24, 2006
    2,239
    2
    0
    Bedankt nog voor jullie reacties: heb nog niet eerder kunnen reageren.
    Trees, ik heb bij de Apotheek inmiddels Akolip gehaald en volgens de Apotheker is dat, zoals ook jij gehoord had, volkomen veilig. Er zit zink in en dat zorgt ervoor dat de blaasjes sneller indrogen en weggaan. Zovirax en Vectavir wordt afgeraden vanwege een bepaalde werkzame stof, die ik niet heb onthouden.
    Compeed verkochten ze niet, maar de apothekersassistente dacht dat je dat gewoon kon gebruiken en dat dat ook alleen maar een afdekpleistertje is, zonder werkzame stof. Om deze reden geef ik de voorkeur aan Akolip.
    Na de bevalling ga ik wel weer Compeed gebruiken, vanwege besmettingsgevaar voor de baby.

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken!
    Marla

13. mii1989

mii1989 Bekend lid

Feb 15, 2010
    625
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook nog iemand die helemaal vol zit met blaren op me lip maar ja .. meer vitamientjes eten he ;)

14. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

Aug 31, 2009
    1,565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Dat is bij mij juist het gekke.. Ik leef nu veel gezonder dan toen ik
    niet zwanger was. En toch blaren in mijn mond en een koortslip. Gek toch? :$

15. Xaph

Xaph Bekend lid

Oct 3, 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Ik heb ook weer een koortslip. Normaal gebruikte ik Zovirax maar dat werd me afgeraden door de vk. Nu gebruik ik de Echinacin stick van Dr. Vogel, gewoon een lipstick dus (wel een dure!). Een paar maanden geleden was ik daarmee in 3 dagen van de koortslip af. Het mooie daarvan is dat je die gewoon door kunt gebruiken om bijv. 's avonds je lippen even in te vetten voor het slapengaan om te voorkomen dat ie terugkomt. Helaas ben ik daar uit luiigheid mee gestopt en nu zit ik weer met de blaren ;)

@Feilo09 Het is eigenlijk helemaal niet gek dat je tijdens je zwangerschap meer koortslippen hebt. Je immuunsysteem is wat onderdrukt, om te voorkomen dat je lichaam je kindje aanvalt. Daardoor kan een sluimerend virus zoals Herpes ineens weer de kop opsteken.

Share This Page