Man doet bijna niks in het huishouden

Discussion in 'De lounge' started by abdomen, Mar 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. abdomen

abdomen Niet meer actief

Herkenbaar?

Momenteel ben ik het zo spuugzat! Mijn man doet geen fluit in huis. Oké hij werkt fulltime, dan verwacht ik niet dat hij 's avonds nog aan het huishouden gaat. In het weekend steekt hij echter ook geen poot uit. Er zijn talloze klussen die nog moeten gebeuren (foto ophangen, band plakken, drempel maken bij de deurmat, plint van de keuken zagen etc etc) en dan heb ik het nog geeneens over het 'gewone' huishouden. Hij denkt dat het huishouden bestaat uit stofzuigen, koken en de vaatwasser uitruimen.
    Hij kookt elke avond omdat ik tot laat werk. Als ik thuiskom is het aanrecht vies, het gasfornuis goor en de tafels niet geboend. Dat mag ik dus nog doen. Ik ben al zo vaak zo pissig geworden en dan gaat het 1 dag goed en dan begint het weer.

Onze situaties:

Man: werkt fulltime, sport drie keer per week 's avonds en in het weekend en zijn klussen bestaan uit koken, héél soms stofzuigen en de kattenbak. O en soms de vaatwasser legen.

Ik: werk 22 uur in de zorg met altijd gebroken diensten, heb een studie waarmee ik het abnormaal druk heb en dan het volledige huishouden. Daarnaast hebben we ons kind nog. 's avonds kom ik thuis, bek af, en dan mag ik nog studeren. Nadat ik eerst de troep van mijn man heb opgeruimd. en hij zit lekker op de bank. Overdag kom ik amper aan leren toe, want dat huishouden he. De wc weer vies achtergelaten, overal dierenharen, achterstallige was... noem maar op.
    De boel de boel laten helpt niet. Hij ziet het niet. Een wasje wegvouwen komt niet in hem op.

Ik ben flink over mijn theewater aan het raken hiervan en ik heb geen zin in de zoveelste ruzie om dit.

Sorry voor mijn gezeur... ik moest het even kwijt. :confused:

2. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Voor mij niet herkenbaar maar kan me voorstellen dat je ontploft. Succes ermee!

Manque likes this.
  3. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

mijn man werkt gemiddeld 50 tot 60 uur in de week en ik werk niet. Mijn man doet behalve het vuil buiten zetten en 3x per jaar een hogedrukspuit over de tuintegels ook echt helemaal niets in huis. En dat vind ik prima en helemaal eerlijk verdeeld.
    Waar ik me wel mateloos aan erger is dat hij na het douchen zijn handdoek en vieze kleding elke dag weer op de badkamervloer laat liggen en niet in de wasmand gooit. ik heb wel eens een week lang als protest dat in zijn bed gegooid maar elke avond gooit hij het dan naast zijn bed op de grond zonder een woord erover te reppen.
    Ook stoor ik me aan lege verpakkingen terug in de kast / ijskast zetten en zijn glas of bord op het aanrecht. Hoeveel moeite is het iets in de prullenbak of vaatwasser te doen als je toch in de keuken staat. Maar aangezien ik weet dat ik dit nooit kan veranderen heb ik inmiddels die strijd opgegeven en erger ik me elke dag een minuut of 10 aan die rot eigenschappen.

DN2017 likes this.
  4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat je 2 dingen kunt doen:
    - ofwel accepteren en alles zelf blijven doen
    - of de strijd aangaan, duidelijk maken wat je wil of verwacht en voor jezelf duidelijk krijgen hoe je verder gaat als hij niet meer gaat doen

Bloem2310, Eke84, Chocolat and 5 others like this.
  5. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,229
    28,208
    113
    Waarom ruim je zijn troep dan op? Je kunt toch gewoon tegen hem zeggen dat hij zijn troep op moet ruimen?

Caithy likes this.
  6. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

Apr 12, 2015
    2,769
    2,145
    113
    Female
    Docent Na&Sk
    Pfff dat is zeker vervelend! Het blijft toch een heel lastig punt in veel relaties :( in ieder geval een dikke knuffel!

Is het bij jullie een mogelijkheid om een weekje 'pauze' te nemen? Man neemt t huishouden en kids over en jij gaat lekker n weekje focussen op je studie in een hotelkamer/gehuurde caravan/bij een vriendin? Ik ken mensen waarbij dit wonderen heeft verricht, maar ik snap ook dat het niet voor iedereen mogelijk is of werkt.

Zo niet, dan zou ik een afspraak maken voor een serieus gesprek, rustig en duidelijk uitleggen dat jouw emmertje vol is en hele specifieke afspraken maken. Jij hebt met je studie minimaal zoveel werkdruk als hij, dus waarom zou jij meer doen? Maar als je afspreekt dat hij meer gaat helpen maar niet wát hij gaat doen, dan komt er meestal niets van (is mijn ervaring).

7. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ziet hij het niet of wil hij het niet zien? (omdat het wel lekker makkelijk is zo ;))

Ik zou samen om de tafel gaan en duidelijke afspraken maken. Logisch dat je door de weeks iets meer doet, aangezien je ook meer thuis bent (wad erin, was eruit...). Kan me ook voorstellen dat je man geen zin heeft in een heel takenpakket als hij uit zijn werk komt, maar hij kan toch uit de keuken netjes achter laten, vaatwasser inruimen en de kamer even stofzuigen?

Zorg jij dat je de was doordeweeks bijhoudt, evenals de toiletten en wat opruimwerk. Op zaterdagochtend kunnen jullie dan samen de grote klussen oppakken. Kom je in ieder geval elke dag in een net huis weer thuis.

Kan me voorstellen dat het behoorlijk frustrerend is!

8. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

Apr 12, 2015
    2,769
    2,145
    113
    Female
    Docent Na&Sk
    Oehhh frustrerend! Mijn vriendin heeft een keer van man en kinderen alles wat ze niet achter hun kant opgeruimd hadden (na 1x vragen) in de prullenbak gegooid :roflmao: misschien wat extreem, maar als je alleen de was ín de wasmand wast, heeft ie toch op een gegeven moment geen kleren meer?
    Loslaten is misschien wel beter, zoveel moeite is t niet.. Maar vind t wel een beetje respectloos eigenlijk.

Mi2017 and Triangel like this.
  9. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Mijn man vond het ook lastig. Met name als we beide uit werk komen en de vaatwasser, honden uitlaten, al die dingen dan plofte hij op de bank en ik mocht aan het werk.
    Grote huishouden doe ik op vrijdag, werk om die reden bewust een dag minder.
    We hebben een whiteboard opgehangen voor de doordeweekse klusjes en dat helpt een hoop. Alle klusjes staan op sticky notes en kunnen zo verplaatst worden van "to do" naar "done". Heel kinderachtig maar hij ziet wat er moet gebeuren, en ik hoef niet alles te vragen. Opgelost. Of toch iig een stuk verbeterd :roflmao:

10. DastyQueen

Ik ook af en toe voel ik me net assepoester hier in huis. Heb wel eens overwogen gewoon niet te wassen. Maar uiteindelijk heb ik ook daar mezelf weer mee want dan heb ik op het eind van de rit een super berg wasgoed en strijkgoed. Ik laat het nu los zover ik kan, en mopper elke dag een paar minuutjes in mezelf en dan ben ik het weer kwijt. Als ik hem betrap op dit soort zaken waar ik bij ben laat ik hem wel terug komen en het alsnog opruimen.

Chocolat and Pimpelmeesje like this.
  11. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Niet herkenbaar in mijn huidige relatie gelukkig. Wel in de vorige. Vragen hielp niet en gesprekken aangaan was ook mogelijk omdat hij oost-indisch doof was. Dus heb ik na de tigste keer het aangegeven te hebben alleen nog maar voor mij en onze dochter gekookt, niet meer zijn troep opgeruimd en niet meer zijn kleren gewassen en gestreken. Na een week, een lege kast en een volle wasmand was meneer van zijn doofheid genezen en stond wel open voor een serieus gesprek.
    Zijn huidige vriendin is me nog steeds dankbaar.

Erg frustrerend idd, sterkte er mee!

Bloem2310, SDonya and Blijdorp like this.
  12. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Hoezo? Tuurlijk niet. Dat zijn nou de consequenties. Mijn ex heeft mooi zijn eigen berg mogen wassen en strijken:D

Chocolat, Triangel and DastyQueen like this.
  13. DastyQueen

mijn man doet dat echt niet, hij weet niet eens hoe :roflmao:
    Denk dat hij alles dan oppakt en naar de wasserette brengt en daar ook laat strijken.

Hatsie and jessy77 like this.
  14. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Mijn man is liever lui dan moe (als het op huishoudelijke taken aankomt) en doet vrij weinig uit zichzelf.

Na me er ruim 15 jaar aan gestoord te hebben, hebben we nu de afspraak gemaakt dat ik gewoon zeg wat er moet gebeuren en dat hij het dan (zonder zuchten, steunen en rollende ogen) doet. Zo hoef ik me niet te ergeren omdat hij niks doet en hoeft hij zich niet te ergeren als ik me er weer eens over opwind.
    Mijn man en ik zijn nu 18 jaar samen. Hij is de afgelopen 18 jaar zo lui geweest en dat zal hij de aankomende 18 jaar ook nog zijn ( en de 18 jaren daarna ook, en die daarna ook, enzovoorts).

De “ik zeg, jij doet”-methode werkt bij ons perfect. Het is voor beide partijen lekker duidelijk.

Noushka, Chocolat and Triangel like this.
  15. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

Jun 28, 2015
    1,374
    910
    113
    Mijn man doet best veel, maar toch hadden we hier wel eens discussie over. Wij hebben daardoor een schoonmaker ingehuurd voor 1x pw 5 uurtjes voor de grote klussen (stofzuigen, dweilen, badkamers, keukenkastjes, koelkast) en ze pakt altijd de vaatwasser uit en in en doet de was opvouwen. Zo hoeven wij het de rest van de week alleen maar bij te houden en dat zorgt voor een stuk minder irritaties. Misschien een idee voor jullie?

a2cmieux likes this.
  16. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Dan heb jij het iig niet hoeven doen :D

@ts,

Een van de redenen waarom mijn ex mijn ex is... echt niet dat ik voor Assepoester ga spelen ;)

suus1983 and DastyQueen like this.
  17. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,041
    16,546
    113
    Helemaal niet herkenbaar. Mijn man vond het in het begin wel normaal dat ik regelmatig in zijn kast keek of hij nog genoeg schone blousjes , broeken of wat je maar verzinnen kan en dat ik daar dan op inspeelde. Ik heb toen gelijk duidelijk gemaakt dat ik zijn perfecte moeder niet ben en als hij dat heel erg mist, maar weer thuis moet gaan wonen. :roflmao: Ik doe 1 keer per week alle was en als hij tussendoor wat schoon wilt hebben vraagt hij het maar en was ik het met alle liefde.

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik zou een aanzet maken tot een planning en dan samen de puntjes op de i zetten, dus echt gewoon dag voor dag wie wat doet. Of in jouw geval misschien eerder afhankelijk van welke dienst je draait.

19. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
  20. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Dat inderdaad.
    Denk dat je duidelijk moet uitspreken wat je van hem verwacht en zijn zooi niet meer opruimen.
    Mijn man doet ook niks uit zichzelf, daarom geef ik hem opdrachten en dan doet hij het (soms met gemopper) wel.
    Niet altijd leuk, maar hij ziet soms dingen gewoon niet (of het boeit hem niet).

MaMa likes this.

Share This Page