Jaja, weer een vraag over een huishoudelijk artikel! Het lijkt mij zalig; een apparaat dat kan stofzuigen en dweilen in 1x. Ik ben anders zo lang bezig en kom lang niet zo vaak aan dweilen toe als ik zou willen en nodig is. Heeft iemand zo'n apparaat? Bevalt het? Weet iemand welke goed zijn en welke ik absoluut niet aan moet schaffen? Ik heb laminaat.
Nee het bestaat. Maar ik hoor er niet zeer positieve verhalen over. Hartstikke duur ook nog zo'n ding. Het is zo'n robotstofzuiger die hoofdzakelijk wat vlekken meeneemt. Maar misschien zijn er nieuwere op de markt die wel top zijn.
Wij hadden zo'n robot, beviel niet. Met 25 ml water kan je nl niet de hele vloer dweilen! Nu een stoomreiniger met stofzuigfunctie.. Uiteraard zit het zuigdeel voor 'de zwabber'. Dat werkt wel maar.. ik kom nu niet met de 'zwabber, voet, pad, doek weet ik hoe het heet' in de hoekjes van de kamer.. daar zit nl de stofzuiger. Ik ben dus nog niet heel tevreden..
Wat voor 1 heb je? Ik verwacht ook niet dat het volledig de stofzuiger overneemt. Gaat mij er meer om dat ik bijvoorbeeld in de ochtend kan zuigen en in de middag een keer snel dat ding kan pakken zonder eerst nog weer de kleine stofjes e.d. te moeten zuigen. Mijn kinderen knoeien wel eens (dagelijks) met eten of zoontje drupt melk uit de fles rondom de box. Voor dat soort dingen zou een stofzuiger en dweil ineen fijn zijn. Hele plukken kattenhaar of complete broodkorsten snap ik dat daar de gewone stofzuiger voor is.
Jaaa, wij hebben er een: een schrobzuigmachine van Karcher. Geen robot overigens, dus je moet er wel zelf achteraan lopen. (En niet zo'n professioneel ding, maar gewoon eentje voor thuisgebruik.) Hij bevalt erg goed en maakt supergoed schoon. Hiervoor hadden wij een stoomreiniger van Karcher. Dat is echt niet te vergelijken. Met een stoomreiniger blijft de vloer toch nog wel vies: je verplaatst het vuil met een en hetzelfde doekje waarmee je de gehele vloer "schoon" maakt. Het vuil wordt nergens mee opgezogen en blijft in principe dus (versmeerd) op de vloer liggen, op dat kleine beetje na wat in het doekje zit. Dit merkten we eigenlijk pas toen we een schrobzuigmachine kochten. We probeerden hem uit op de schone vloer (dachten we), die ik net had schoongemaakt met de stoomreiniger. Tjeemienee. er kwam gewoon zwart water vanaf. De schrobzuigmachine zuigt eerst de kruimels/pluisjes, daarna wordt de vloer natgemaakt en gereinigd (water en schoonmaakmiddel moet je zelf in de tank doen), de borstel raast er overheen en het apparaat zuigt de vloer direct droog. (Daar had ik bij de stoomreiniger ook altijd zo'n hekel aan: de vloer blijft dan nog best lang nat.) Het vieze water wordt opgevangen in een bak, die je zelf moet leeggooien. We hebben zoiets als op dit plaatje, maar dan een witte: Het enige nadeel wat ik kan bedenken, is dat het een behoorlijk prijzig apparaat is. Maarja, je doet er ook jaren mee natuurlijk. Losse onderdelen zijn ook duur. (We hebben een extra borstel gekocht omdat we 2 verschillende typen vloer hebben: hout en tegels.) Wij hebben hem destijds online in Duitsland besteld omdat hij daar veel goedkoper was. De exacte prijs weet ik niet meer. (We hebben hem al een aantal jaar.) Hij past gewoon in de kast, want het is een soort stofzuiger, maar dan iets logger en iets hoger. Wij gebruiken hem overigens niet als vervanger voor de stofzuiger. Hij is echt bedoeld voor als er nog wat kleine kruimels liggen en je eigenlijk wilt dweilen. Dit doet hij in 1 handeling. (En dus niet apart, zoals jij vraagt: in jouw voorbeeld 's morgens stofzuigen en 's middags dweilen.) Wanneer de vloer echt wat viezer is (hagelslag van een boterham die op z'n kop op de vloer is gevallen, bladeren of pluisjes die naar binnen zijn gewaaid, etc.) dan stofzuigen we wel van te voren. Maar met wat kruimels of zandkorrels op de vloer heeft het apparaat geen problemen. Haha, het lijkt wel een verkooppraatje zo, maar ik heb geen aandelen hoor.
Bedankt voor je reactie! Nee ik bedoelde meer dat na het opvegen van brood/hagelslag/aardappel (bedenk het maar) er altijd wat viezigheid blijft. Boter veeg je weg maar dan blijft het wat vettig. Zelfde geldt voor melk, je drupt eens wat limonade, etc. Juist voor die vlekken wil ik zo'n apparaat. Nu moet ik heel grondig stofzuigen en ik zie daarna nog vaak een kruimeltje of wat kleine rommeltjes liggen. En dweilen: met een emmer aan de slag, ik kan niet tegen de schoonmaakmiddel dus handschoentjes aan, dweil steeds uitwringen... Ik heb een stoomreiniger (een goedkopere moet ik erbij zeggen) en hoewel het best fijn is in gebruik wordt het domweg niet schoon. Gaat me er vooral om dat in de keuken, rond de eettafel en het looppad (met natte schoenen binnen komen) vaker gedweild wordt.
Dit bedoel je: https://www.laviesanne.nl/stofzuigen-en-dweilen-in-een-karcher-floor-cleaner-fc-5/ Zijn helemaal niet zo duur.
Soms heel soms ik schaam me om het te zeggen maar dan dweil ik zonder te stofzuigen,uit luiheid natuurlijk.Dan vervloek ik mezelf wel duizend keer.Want dat werkt voor geen meter en je bent veel langer bezig dan wanneer je fatsoenlijk gaat stofzuigen eerst.Dan zit mijn dweil met viezigheid die er maar niet af krijg,haar en ander ranzig spul...
Ik heb deze van Kärcher, het gaat moet ik zeggen. Zand en rijstkorrels bijvoorbeeld zuigt hij best goed op, maar ik heb best lange haren, die gaan dan weer heel moeilijk. Ik hoop dat er een nieuwere versie van komt die het nog beter doet, want deze is wel wat ik zoek, maar doet het nog niet helemaal naar mijn wens. Ik wilde het liefst die van "Vorwerk", maar die is wel heel erg duur.