leerling kok

Discussie in 'De lounge' gestart door mora27, 25 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wie heeft deze opl gedaan en hoe bevalt deze? is de theorie moeilijk hiervan?

2. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    helemaal niemand? zoek ook nog studieboeken dus als iemand ze nog heeft liggen? wil ik ze graag overkopen,....

3. FmT

FmT Fanatiek lid

24 jan 2011
    2.860
    0
    0
    Ik heb de HOM gedaan en koksopleiding is daar een gedeelte van (10 jaar geleden). De theorie op zich vond ik erg makkelijk en leuk, praktijk stond me totaal niet aan ( op school ).
    Maar ik wilde dan ook niet in de keuken te komen staan.
    Boeken zijn al verkocht, en 10 jaar is lang geleden, boeken van toen zijn nu denk ik niet meer bruikbaar.

Als jij kok wil worden, is het een hele leuke opleiding waar je veel kunt leren, ga je BBL of BOL doen ?

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hoi

ik kan je niet helemaal helpen want heb niet de opleiding voor kok gedaan maar wel voor horecaondernemer en daar zat wel een groot gedeelte ook koken bij. ik vond dat gedeelte dus niet moeilijk ( wel het andere gedeelte van de opleiding zoals boekhouden en bedrijfskunde enzo maar goed dit is dus niet aan de orde bij kok)
    je leert veel over de haccp regels, sociale hygiene enz. en uiteraard koken. basisregels, termen die in de keuken gebruikt worden enzo. dat vond ik persoonlijk niet moeilijk. eigenlijk gewoon uit je hoofd leren. weinig aan te snappen. voorbeeld: je moet weten wat een roux is, welke er zijn en waar uit ze betsaan. daar is niks ana te snappen alleen uit je hoofd leren. hoop dat je iets ana mn informatie hebt. als je nog vragen hebt hoor ik het wel

5. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik wil graag werken en leren.. dus 4 dagen werken 1 dag school.... ben namelijk al 29.... ik zag idd de vakken die je opnoemt al staan bij de opleiding... ik vind koken echt heel leuk, dus wil in de keuken komen te staan...

heb op mp al boeken pakketten gezien en gemaild wat ze ervoor willen hebben... dan ga ik eerst die boeken eens bekijken en leren en daarna meld ik me aan :p

6. FmT

FmT Fanatiek lid

24 jan 2011
    2.860
    0
    0
    BBL is ook veel leuker, in de echte keuken leer je meer dan op de verplichte school praktijk-dagen. Ik stond vaak te wachten op mijn collega leerlingen omdat ze nog niet klaar waren. En dan stond je maar vaak alle afwas op te ruimen om maar zo snel mogelijk weg te zijn daar.

Ik wens je veel succes met de opleiding.

7. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik ken de opleiding verder niet, maar is het niet verstandig om eerst even bij de opleiding te informeren welke boeken ze gebruiken? Dat kan zomaar per jaar verschillen en straks zit je met een stapel boeken waar je niks aan hebt.

8. Zomerbloem

Zomerbloem Niet meer actief

@Mora; ik heb niet zoveel info over de opleiding maar heb wel een vriend als kok.
    Mijn vraag is; weet je zeker dat je kok wilt worden met 2 jonge kindjes? Je moet er rekening mee houden dat je lange dagen maakt, ong 10 uur op een dag. Je moet vaak werken in het weekend en met feestdagen.
    Koken als hobby is heel wat anders dan beroepskok zijn.
    Mijn vriend werkt meestal van 11.00 uur tot 22.00 uur. Soms is hij eerder klaar, maar regelmatig later. Hij werkt in een toeristisch dorpje en in de zomer is het voor het restaurant hoogseizoen. Vakantie in de bouwvak zit er vaak niet in.
    Met kerst moet hij altijd 1 dag werken, de andere is hij vrij. Waarschijnlijk moet hij dit jaar allebei de dagen werken, nieuwjaarsdag werkt hij ook altijd. Dat zijn dingen waar je ook even goed bij na moet denken, helemaal met 2 kleintjes.

9. mommy to be

mommy to be Bekend lid

4 dec 2006
    549
    0
    0
    hey meid
    de koksopleiding is op zich niet moeilijk. als je die ene dag in de week een beetje oplet op school en in het restaurant waar je gaat werken alles goed oppikt is het zeker te doen. Ikzelf heb de koksopleiding 10 jaar geleden gedaan en ben met vlag en wimpel geslaagd.
    Het is al eens voorbij gekomen maar denk idd even goed na of je wel echt de horeca in wilt met 2 kiindjes. Het is een heftige baan en wat er ook al gezegd is werken in de weekenden en feestdagen en laat thuis! Ikzelf heb het geluk dat ik net voor mijn bevalling ben aangenomen in een nieuw hotel en daar door de weeks de ontbijtdiensten mag draaien. Van 8 tot 15 uur en daarna heb ik gelukkig nog tijd vor mijn meissie maar de meeste diensten draai je vanaf 12/14 uur tot een uurtje Succes met je keuze en ik zal mijn man eens vragen maar volgens mij hebebn wij alle lesboeken nog dubbel hier liggen.(man is nu werken ook kok;) en verwacht em pas tegen 23 uur thuis)

10. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ja klopt. horeca moet echt in je bloed zitten. das waar.

11. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik heb de opleiding Facilitair Management gedaan.. Eerste twee jaar daarvan is een koksopleiding.. Op zich is de theorie niet moeilijk, dat is puur uit je hoofd leren.. Voor de praktijk ben ik ook dik geslaagd dus op zich valt het mee.. Alleen de dagen zijn enorm lang.. Het is wel zo dat horeca in je moet zitten, want koken in een restaurant is heel anders dan thuis koken voor een stel vrienden bijvoorbeeld...
    Ik heb 5 jaar in de horeca gewerkt en het is voornamelijk de middag/avond en de weekenden.. Het is dan de vraag of je met twee (jonge) kindjes echt in de horeca wil werken..

12. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja daar heb ik zeker over nagedacht en het er met mijn man over gehad... mijn man is er savonds altijd.. en hij kan zijn werktijden aanpassen op mij... dus dat is het probleem niet.... zit alleen nog in dubio wanneer ik wil gaan starten.. mijn oudste begint volgend jaar aan de basisschool en dan zit mijn jongste net op de psz... dus misschien dat ik nog wacht tot volgend schooljaar en in die tussentijd ga ik die stof eens doornemen....

ik heb er vanaf mijn eerste voor gekozen om thuis te zijn bij mijn dochters totdat ze naar school gaan.. daarna wil ik graag weer aan de slag gaan, niet voor de centen maar voor mezelf... als moeder moet je al genoeg doen en soms ook even opgeven... mijn studie dus ook... nu deed ik toch iets wat totaal niet bij me paste dus vond ik het niet zo erg... mijn dochters zijn me alles dubbel en dwars waard maar toch denk ik nu wel een beetje vooruit... straks zitten de dames allebei op school... en wat ga ik dan doen??

daarna vroeg ik mezelf af, wat vind ik nou echt ontzettend leuk? kok! dat leek me altijd al geweldig... heb vroeger jaren in de keuken gewerkt van een van der valk hotel... wel niet als kok maar in de ijshoek... dat vond ik echt heel leuk...

ben me er ook van bewust dat de werktijden in de horeca anders zijn en best soms zwaar is... maar ik hoef geen 40 urige werkweek hoor... dus dat is tegen die tijd best te regelen... doe het puur voor mn eigen plezier en genoegdoening.....:p maar wil wel alles goed geregeld hebben voor mijn gezin tegen die tijd...

dat van die boeken had ik al gechecked op het roc....

13. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

dat van de werktijden ben ik me zeker van bewust hoor... maar dat is voor ons wel op te lossen...
    als mijn dochters slapen maakt het niet uit wie er beneden zit... papa of mama... voor overdag tijdens de studie zal dat anders moeten en zullen ze misschien naar een kdv moeten... maar dat probeer ik eerst anders... misschien wat later beginnen met de opleiding zodat ze allebei op school zitten en mijn man hun ophaalt en thuis is voor ze... het is een montesorie onderwijs dus ze moeten verplicht overblijven daar......

enne als je man nog boeken te koop heeft neem ik ze graag over! hoor het wel van je....

14. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Mijn vriend hier is kok en ik zelf heb ook in de horeca gewerkt als gastvrouw.
    ik ben blij dat ik de horeca uitgestapt ben de jaren dat ik heb gewerkt zijn ontzettend druk geweest en was nooit thuis..
    Mijn vriend is er ook klaar mee want hij ziet zijn kleine jongen bijna nooit alleen sochtends even.

Maar ja ik moet eerst werk hebben voor hij op zoek kan naar een andere baan.
    je moet natuurlijk wel onthouden dat wanneer je kleintjes straks op school zullen zitten jij vrij bent en wanneer zij vrij zijn jij aan het werk bent.

je werkt natuurlijk veel in de weekenden/ avonden en vrijwel heel veel feestdagen.

en wat het BBL traject betreft... ik heb dit ook gedaan en mijn vriend ook.. vond het wel ideaal. je verdient en je zit niet hele dagen op school. maar ja we waren beide 16 toen we daar aan begonnen.
    maar je krijgt dan dus een contract van 38 uren. 32 uur werk en 6 uren school.
    van wat ik weet gaan de meeste horeca gelegenheden ook niet akkoord met minder uren want dan hebben ze uiteindelijk niets aan de leerling. dit is mijn ervaring wat de horeca opleiding betreft!

Succes!!

15. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

mora@ wel iest om rekening mee te houden. kok is meestal wel fulltime banen en geen parttime

16. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    ik heb de opleiding een jaartje gedaan, vond het niet zo moeilijk.
    maar je moet wel zorgen dat je een goed leerbedrijf hebt en iemand die tijd voor je heeft. dat had ik bij mij niet namelijk en uiteindelijk hebben gewone collega's me alles geleerd.

17. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    maar mn man is kok, maar eigelijk altijd weg met feestdagen, vaak savond werken, of juist sochtend om half 6 beginnen. weekenden ook vaak weg (1x in de maand weekend vrij) dus ik zou er goed over na denken.
    en echt veel verdient het ook niet. als je beetje wil gaan verdienen moet je 6-8 jaar studeren ervoor!

18. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.554
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik heb t gedaan en vond het eerlijk gezegt te makkelijk.
    Maar ik ben heel theoretisch ingesteld en had meer moeite met de praktijk.
    Doe nu totaal iets anders.:)

19. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik doe het niet om er rijk van te worden hoor... en begrijp ook dat ik tijdens de opl. periode aan de bak moet met zoveel uren... maar daarna kan ik het zelf bepalen... onze buurman is chefkok en werkt ook 3 dagen.... dus kan wel degelijk!

20. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    bedankt voor alle ervaringen! goed om te lezen waar ik rekening mee kan gaan houden.... en dat ik moet werken met de feestdagen vind ik zelf geen probleem hoor.... savonds ook niet... hoop alleen dat ik smiddags tot de avond thuis kan zijn nadat ik de opl gehaald heb.. en daarin moet ik dan een weg zien te vinden... en een papiertje halen kan nooit geen kwaad toch!

Deel Deze Pagina