Wie doet ermee? Het cb waar ik heen ga, weet weinig over borstvoeding. Vandaag de volgende opmerking.... "Hoe vaak voed jij je dochter? " "5 keer overdag en 1 keer 's nachts" "bied jij beide borsten aan?" "ja" "nou, misschien moet je tussen de voeding Julia even verschonen, dan drinkt ze meer en kan je van de nachtvoeding af" Ik geloof er niets af. Alsof die 5 minuten verschonen zoveel uit maakt. Ik vind het al knap dat ze maar 1 keer komt 's nachts!
Maar weet jij dan echt niet hoe belangrijk het is dat je kindje doorslaapt ? Want dat kan echt niet hoor, zeker met die leeftijd (maand of 4.5 geloof ik he ) en dan nog 1x snachts komen! Groot gelijk, dat cb van je ! Whaha sorry ben echt heel gemeen! Hier ook genoeg belachelijke dingen gehoord, maar tegenwoordig houden ze netjes hun deddel. Maar wat voor mij echt nog altijd de kroon spant is dat onze tweeling niet goed genoeg groeide volgens hun, we maar over moesten op kunstvoeding, maar die voedingen snachts, die moest ik maar gewoon niet meer geven. Ja natuurlijk, als ze dan toch zo slecht groeien dan ga je ze gewoon minder melk geven? Heel logisch natuurlijk (voor cb begrippen)...
Lekker hé dat CB, ik had nog wel goede ervaringen met ze todat de wijkverpleegkundige riep dat ik maar een voeding moest vervangen door kv+pap...eeh ja lekker advies, met een kindje met eczeem/allergie. En daarnaast wil ik helemaal niet afbouwen.
Hier niet zozeer een domme opmerking van het CB, als wel van de kinderarts... (sommigen kennen hem al wel, heb het hier al wel eens verteld ). Thirza was 13 mnd toen we bij de kinderarts kwamen voor haar eczeem en KMA. Hij wilde weten wat ze zoal at. Nouja, eigenlijk grotendeels nog BV, fruit en groente at ze erg slecht op dat moment. Hoe vaak ze dan nog BV kreeg. Nouja, een keer of 7 per etmaal ofzo, (nachtvoedingen meegerekend). Heel mooi dat ik dat nog deed allemaal. Maar hoeveel was dat alles bij elkaar? Kwam er nog wel wat uit? Ehm ja hoor, dokter 't Is net als bij een koe he? Blijf melken en je blijft melk krijgen... oftewel; als ik een etmaal kolfde, had ik zo een liter bij elkaar. Moest ie vervolgens z'n ogen zo'n beetje van de grond afrapen....
hahahaha..... heb hier altijd wat op het CB over vanalles en nog wat.... ze doen ook net of ik uit een ei kom..... krijg alleen van die domme enquete.... maar over de bv..... vond het reuze knap toen ik met zoontje kwam en ze zeiden dat hij te licht was, maar ik een voeding te veel gaf... Net of kinderen zwaarder worden als je voedingen gaat schrappen...
Ik heb een heel relaxed cb! Alleen snapten ze niet helemaal wat het inhield dat mijn zoontje de fles weigerde. Ik voedde hem dus live onder werktijd. Creche zit op het terrein van mijn werk, dus was zo heen en weer. Vroegen ze 'maar als je hem afgekolfde melk geeft dan?'. Ik 'ja, dat doe ik, maar hij wil de fles niet'. Ze snapten in eerste instantie niet dat hij gewoon NIET uit een fles wilde drinken. Hadden ze volgens mij nog niet zo vaak bij de hand gehad. Maar dat sommigen zeggen dat je kindje te weinig groeit, en vervolgens adviseren er een voeding af te halen???? Dat snap ik echt niet! Ze vergelijken het teveel met fv. Sommigen lijken geobsedeerd door het aantal voedingen. Ze zouden allemaal wat meer scholing in bv moeten krijgen hoor!
Hier zei de arts met 5 weken(!) dat we maar moesten gaan afbouwen naar 5 voedingen, ze was zo groot kon ze makkelijk hebben. Haha, je had vorige haar gezicht moeten zien toen ik vertelde dat ze nog 8-10 keer minimaal komt per 24 uur.
tja ze kunnen er wat van. Wat dacht je van deze: Ze is wel erg klein (zit onder de CB-curve); Ze moet niet nog kleiner worden hoor..... Nou, ik denk niet dat ze zomaar gaat krimpen hoor
@mama em: nou je weet maar nooit met het cb haha, want met 5 maanden was dl 72 cm en met 6 maanden nog maar 71!
Mijn CB is best goed in borstvoedingszaken, doen ook niet echt moeilijk over lang nachtvoedingen geven en vaak voeden en zo (of misschien weten ze wel dat ik me daar weinig van aantrek), maar ik ben plaatsvervangend boos geworden op het cb van mijn zusje. Die geeft ook bv op verzoek aan haar dochtertje van toen 9 maanden. Volgens de arts was de baby lang niet genoeg gegroeid in de lengte (!!!) en moest ze de laatste voeding vervangen door een fles kunstvoeding. Net of je een baby daarmee langer kunt laten worden, haha. Zusje doet braaf wat haar gezegd wordt, hoewel ze er helemaal niet achter stond. Dus ik heb haar gezegd om eens een bv-curve in te vullen op internet en toen bleek dat ze keurig netjes op de middellijn zat en helemaal niet aan het te kort was. Dus de kv is weer in de prullenbak beland en ze geeft nu nog steeds bv op verzoek en heeft de vervolgmeetafspraak maar afgezegd.
Ik had net verteld op het cb dat mijn zoontje op 5 á 6 voedingen overdag zat en 2 voedingen 's nachts. Opmerking van de wijkverpleegkundige: Je zult gaan merken dat rond deze leeftijd de late avondvoeding gaat vervallen en hij dan de nacht gaat doorslapen..... Sure, mijn zoontje laat vast opeens 3 voedingen (1 late en 2 nacht) vervallen... Luisteren is ook een vak!
Ik heb een super leuk CB die echt pro borstvoeding zijn. Alleen sloeg ik stijl achterover bij de volgende opmerking na gezegd te hebben dat mijn zoontje vaak 's nachts wakker werd, al dan niet voor een voeding: Drink een wijntje vlak voor het slapen gaan van de baby. Daar wordt hij lekker suffig van en kun je weer even bijtanken. Toen ik aangaf dat dat wel een hele vreemde tip is en dat ik liever 10 keer per nacht wakker wordt dan ook maar iets van alocohol mee te geven werd er gezegd: 'Vroeger doopten ze de speen in de brandenwijn met suiker en sliepen ze ook door doordat ze er zo suffig van werden'. Deze tip is in elk geval niet aan mij besteed.
Ik lees inderdaad een boel vreemde opmerkingen maar ik lees ook een boel mama's die wel erg gespitst zijn om het dommige te willen horen. Wat is er mis met een tip om te kijken of je kindje kan doorslapen? Mijn zoon sliep met 6,5 week op volledige bv door... (23:30 - 8:00). En 8-10 x per 24 uur drinken? Ik vind het geweldig hoor maar je zou ook kunnen denken: waarom? Als het niet nodig is en je wilt gewoon weer een beetje je gang kunnen gaan... Ook met BV kun je sturen en dat is naar mijn idee wat in een aantal gevallen het CB probeert aan te geven. Dat JIJ je als mama daar misschien niet goed bij voelt, prima. Maar dat wil nog niet zeggen dat het rare opmerkingen zijn.
Cygnet2: De titel zegt het toch.....domme opmerkingen. Dan is het toch logisch dat je dat hier leest? Als iemand anders een onderwerp begint met nuttige tips van het cb dan kunnen daarin de positieve verhalen komen.
Dit is ook herkenbaar...... waarop ik dus heel serieus vroeg: o, heb ik haar te heet gewassen...???!!
@seth: haha, dat is een goeie, had ik ook moeten doen. @cygnet: ik was diegene met 8-10 voedingen per 24 uur. Ik sta absoluut wel open voor tips, maar die geven ze daar niet, dat is juist het probleem. Met 5 weken afbouwen naar 5 voedingen is niet een tip om de moeder te helpen, maar om de bv af te bouwen. Als ze dat nu zeggen (bijna 7 maanden) dan vind ik het heel anders, maar met 5 weken is 8-10 echt normaal voor zo'n kleintje en zorgen ze met dat soort opmerkingen er eerder voor dat het fout gaat met de bv dan dat ze je helpen. Voor heel veel moeder is min. 8 keer op die leeftijd gewoon noodzakelijk om de bv op peil te houden.
Haha, dat van dat krimpen heb ik ook weleens gehoord idd! Zo lekker handig zijn ze daar met meten! Voor mensen die liever geen borstvoeding meer geven is het idd een heel nuttige opmerking, maar voor degene die graag borstvoeding willen blijven geven valt het onder de domme opmerkingen.
Als het niet nodig zou zijn, zou ik Lisa niet 10 keer per dag voeden, dat doe ik omdat het nodig is en ik denk dat iedereen dat doet om die reden. En ik ga gewoon mijn gang, net lekker naar de stad geweest en daar 2 keer gevoed, ik laat me door de borstvoeding echt niet belemmeren. Juist niet, want het is zo makkelijk! Hier overigens wel een fijn cb en eigenlijk geen domme opmerkingen. Zeker nu bij de 2e voelen ze zich niet zo geroepen om veel tips te geven die ik toch niet nodig heb
Hier op zich wel een prettig CB behalve dat de arts nooit echt tijd voor ons neemt en de telefoniste nogal dom is De laatste keer waren er 2 kleintjes aan het huilen (hun eerste afspraken dus net een maand of 1,5?), vraagt ze of ze ze misschien even stil kunnen houden, het is zo'n herrie En een stuk sagrijn dat het is! Echt ongelovelijk. Maar gelukkig piest Eva elke keer weer over haar handen als we daar zijn 8) Wat heeft mijn dochter mensenkennis!