Whahaha...wat hebben we hier dan leuke mensen op het dorp zeg! Oh en...Stijn is nu ruim 3.5 mnd maar ze vragen eigenlijk niet naar hoeveel voedingen hij krijgt. Hij ziet er goed uit, is relax en super vrolijk, dus dan gaat het goed toch? Ze vragen naar plasluiers, of ik vragen heb / tevreden ben, of het allemaal goed gaat etc. en meer niet. Tis bijna een uitje bij ons! Ja oke, op die rotprikjes na maargoed...die zijn te troosten met bv
Ik kreeg (Jens was 8 maanden) de opmerking dat de late voeding niet meer nodig was omdat baby's van 8 maanden geen late voeding meer nodig hebben. Ik vertelde dat Jens het wel nodig had. Zij: Maar Jens is toch acht maanden? Ik: Ja Zij: Baby's van acht maanden hebben geen late voeding meer nodig. Ik: Jens wel. Zij: Je begrijpt me verkeerd, Jens is acht maanden en dus is de late voeding overbodig. Ik: Bij Jens niet. En zo gingen we nog even door. Ik kolf fulltime en ze begrijpen daar niet (één wijkverpleegkundige uitgezonderd, maar die is dan ook lactatiekundige (kennisoverdracht hebben ze daar nog nooit van gehoord blijkbaar)) dat ik dan borstvoeding uit een flesje geef, als ik dan toch met flesjes in de weer ben kan ik net zo goed kunstvoeding geven. Tja, ik zie elke dag baby's onder koeien hangen inderdaad. Ook moest ik Jens (verdenking KMA) lactulose geven omdat hij weinig poepte en kiwi, sinaasappelsap en tomaat, bij zeven maanden. Twee stuks fruit is veel teveel overdag (?!) en vijf voedingen zijn bij negen maanden te zot voor woorden, ik moest 'even doorzetten' dan ging hij er wel af (volgens mij snappen ze niet hoe graag ik een voeding af zou bouwen zodat ik me niet het ongans hoef te kolven overdag, maar tja, wat niet gaat.... dat gaat inderdaad niet! Moet ik zeggen dat ze verder wel probeerden mee te denken toen ik een probleem had laatst dus ze zijn daar wel van goede wil hoor, en de weeg en meetassistente is bij ons ook heel aardig, ze hebben gewoon geen verstand van borstvoeding.
Ik ben juist erg blij met mijn CB, krijg regelmatig een veer in mijn achterste als ze horen dat ik nog BV geef. Niks zum klagen hier.
Doet mijn CB ook. Bij 7,5 mnd eenmaal de opmerking gehad dat de nachtvoedingen eraf zouden moeten en dat ik dat maar af moest dwingen, maar toen kort daarop bleek dat Thirza KMA had, nooit meer over gezeurd en juist steun en meedenken
Hier nooit gezeur maar dan ook een kind dat met 3 weken doorsliep op volledige bv (naja rod 4 en 6 maanden opeens toch 1 's nachts weer hongurr maar goed dat was tijdelijk). Maar ik heb me altijd erg op de vlakte gehouden als ze vroegen naar hoeveel voedingen (weeeet ik veel ik voed op verzoek) ik zei dan altijd maar 'het komt neer op ong. 5 volledige voedingen' dat ik haar misschien wel dubbel zo vaak aanlegde, zeker in het begin zei ik er niet bij, ze kreeg wat mij betreft 1 voeding in1 of meer etappes, scheelt een hoop gezeur over voedingen die er al dan niet afmoeten Ik geef ook geen pap, laatste keer is manlief geweest en vroegen ze of ze dat al kreeg, hij: 'Nee we doen Rapley of hoe heet dat.' Had ze zowaar goede dingen over gehoord dus geen discussie. Ach ik luister toch niet, kind heeft een droge huid,tegen eczeem aan. En ik werk in de gehandicaptenzorg dus ken zo'n beetje alle smeersels en zalfjes wel, echt iets nieuws konden ze me niet vertellen dus doen ze ook maar niet meer. En hormoonzalf vertik ik zolang m'n kind op wat droge jeuk na (die op te lossen is met lekker insmeren met iets vettigs) geen last heeft van haar droge vel. Ach ze zijn eigenlijk best relaxed hier, had het veel slechter kunnen treffen als ik het allemaal zo lees.
@All: Ik vind het helemaal niet zo gek hoor wat Cygnet zegt. Mijn dochter heeft nog nooit 8 voedingen gehad, laat staan 10! In het begin dronk ze 20 minuten per borst, dus met 10 voedingen ben je dan bijna constant aan het voeden. @Ireen: Nee ik zie geen baby's onder koeien hangen, maar ook geen volwassenen. Mogen die ook geen melk drinken dan???? Iedereen moet lekker doen waar die zich prettig bij voelt en niet zo zeuren over domme opmerkingen of niet. Je kindje is niet dom ofzo hoor. Ze kunnen best wel leren om minder vaak (en dus meer per keer) te gaan drinken. Dan kom je zelf beter aan je rust toe en kun je ook eens vaker met je kindje spelen of gewoon knuffelen ipv altijd maar voeden.
Tja... dat soort opmerkingen zou ik niet zo in het wilde weg in z'n algemeen roepen... Dat gaat namelijk niet voor alle kindjes op. (Waarmee ik niet bedoel dat je een kind per definitie niet zou kunnen leren minder vaak te drinken. Je kunt het alleen niet elk kind stomweg maar 'gewoon leren'). Verder: dat er niet gezeurd mag worden over domme opmerkingen van het CB: waarom niet? Bij welke wet is dat verboden? Als je daar zelf geen zin in hebt, dan lees je dit toch gewoon niet? (No offense hoor, maar ik vraag me echt af waarom je dan komt melden dat meiden niet over dergelijke opmerkingen mogen zeuren). En over koemelk: mijn dochter heeft een koemelkallergie. Om die reden ben ik me uiteraard wat meer in gaan lezen over voeding in z'n algemeen en koemelk in het bijzonder en ben ik tot de ontdekkking gekomen dat koemelk helemaal niet zo gezond is als in Nederland altijd beweerd wordt. Iedereen moet natuurlijk lekker doen wat ie zelf wil op dat vlak, maar er zijn wel een aantal dingen voor te zeggen om als volwassene koemelk te laten staan.... (de verhouding calcium-magnesium is voor mensen bijvoorbeeld helemaal fout in koemelk, de verwerking van koemelk in ons lijf kost heel veel waardevol ijzer in ons lijf, de hoeveelheid calcium die je nodig hebt dagelijks kun je met gemak halen uit bijv groente (broccoli). Zo even wat dingetjes...)
Je mag wel klagen over domme opmerkingen, maar ik vind sommige dingen nog helemaal niet zo dom! Ik kwam even meelezen om te zien wat voor domme opmerkingen dat dan waren. Leek me leuk! Ik word er af en toe niet goed van hoe vaak je je kind wel niet moet voeden omdat dat 'nodig' is! Vooral jonge (aanstaande) moeders worden daar erg onzeker van.
haha ik weet nog wel een belachelijke opmerking van het cb ik ging met mijn dochter van.... enkele maanden weet niet precies hoe oud naar het cb, zij spuugde wat oranje op, en ze vroegen wat had gegeten, ik zeg een liga papje met sinasappel, verschrikt zegt ze Dat mag niet!!! waarom niet? omdat het ouderwets is!!! sascha heb ik lekker gewoon dr ligapapje gegeven heerlijk vond ze het, ga het niet stoppen omdat het ouderwets is. ze wilde mij het even verbieden... vond ik diep triest
OK, maar dat las ik er net niet uit... Over het aantal keren voeden: deze meiden zeggen toch nergens dat je met minder voeden niet toe kunt? Ik vind alleen wel dat ze groot gelijk hebben dat veel CB's eeuwig en altijd maar zitten te drammen dat het minder MOET zijn, (alsof BV net zo werkt als KV). En dat wordt meestal gesteld zonder door te vragen hoe het met dit specifieke kindje is. Dat vind ik zelf best wel vallen onder de categorie domme opmerkingen eigenlijk.... (ik bedoel: een ARTS. En een wijkverpleegkundige. Mensen met HBO en universiteit, die opgeleid zijn om diagnoses te stellen na goed te hebben doorgevraagd. En die dan nauwelijks doorvragen op zelfs simpele dingen als voeding....)
Niets moet hoor, je moet vooral doen waarvan je denkt dat het goed is. Lisa drinkt juist heel snel (vaak nog geen 5 minuten), maar wel genoeg, maar dan houdt ze nog wel zuigbehoefte. Zo kwamen we hier aan heel veel voedingen in het begin. En nu heeft ze nog regelmatig troost nodig. Speentje begint ze sinds gisteren een beetje te pakken, dus ik kan niet veel anders dan de borst geven. De eerste nacht heb ik trouwens non-stop Lisa aan de borst gehad. Iedereen verklaarde me voor gek , maar wat moet je dan als je kindje dat wil? Ik zie het probleem niet zo. En iedereen zal het ook weer anders doen, prima. Maar dat veel mensen vaak voeden hoeft een ander dan toch niet af te schrikken of onzeker te maken?
Ik probeer alleen maar aan te geven, dat het ook kan zijn dat een CB je wil helpen wat meer rust in te bouwen. Ik vind namelijk 8-10 voedingen behoorlijk belastend. Maar mss dat ik me niet duidelijk uitdruk. Voor wat betreft onzeker maken: Lees maar eens op de websites van bijv. LLL en BV.com. Daar staat letterlijk dat je kindje 8-10 keer moet drinken. Ik weet iemand uit mijn omgeving die daardoor heel erg twijfelde of ze wel BV moest gaan geven. Ik ben heel erg blij dat de fysio die mij zwangerschapsgym gaf zei dat 6 voedingen met eventueel 1 nachtvoeding als extra. @Mystiklady: Ja erg he dat alles nu weer anders is. Wij geven ook af en toe een Liga, maar dat mag absoluut niet!!!!! Alleen een rijstewafel of een soepstengel. Nou ja..... Kijk als ons meisje te zwaar zou zijn dan kan ik dat begrijpen, maar qua lengte zit ze bovenin de groeicurve en qua gewicht buigt ze af naar het midden.
Idd...8-10 voedingen per dag heb ik ook nooit gehaald. Maar ik deed idd ook zeker 20 min/borst erover en dan ben je idd echt de hele dag bezig met voeden en het aantal voedingen tellen.
Het klopt dat het cb vaak alleen maar wil helpen. Maar het komt vaak zo dwingend over, alsof alleen die manier de juiste is. Hier gelukkig niet hoor, ze hebben me wel eens uitgelegd over een late avond voeding ipv volledig op verzoek, maar toen ik aangaf het zo te blijven doen, vond ze het prima. Ik denk dat ze dacht dat ik niet wist dat het ook anders kon . Maar ik vind tips over voedingen afbouwen een beetje apart. Het is juist goed om op verzoek te voeden. Als je dat niet trekt omdat het er voor je gevoel teveel zijn klop je zelf wel aan het het cb neem ik aan? Als ik naar het cb ga en ze vragen op hoeveel voedingen ik zit en ik zeg: geen idee! Dan zeggen zij: prima! Als ze maar goed groeit. En over bv.com enzo, ik heb daar wel eens gelezen, maar ik heb volgens mij nooit gezien hoeveel voedingen je zou moeten geven, maar kan goed zijn dat ik erover heen gelezen heb, ik trek me daar nooit zoveel van aan
Maar dat sommigen zeggen dat je kindje te weinig groeit, en vervolgens adviseren er een voeding af te halen???? Dat snap ik echt niet! Ze vergelijken het teveel met fv. Sommigen lijken geobsedeerd door het aantal voedingen. Ze zouden allemaal wat meer scholing in bv moeten krijgen hoor! ------------------------------------------------------ In het begin werd er gesproken over beter groeien door een voeding er af te halen. Dat kan juist wel zeker zo zijn!! Als je er een voeding afhaalt wordt de rest van de voedingen 'vetter' en verzadigd meer waardoor kindjes er beter op kunnen gaan groeien. Als je eens vraagt waarom het cb bepaalde adviezen geeft zullen ze lang zo 'dom' niet zijn!
Juist Butterfly83, jij snapt 't. Dat bedoel ik eigenlijk ook. Als je kindje in minder voedingen meer drinkt, komt het vaker aan de achtermelk toe die vetter en voedzamer is. Veel moeders maken ook de 'fout' dat kleine baby's als ze huilen altijd honger hebben en dus aanleggen. Wat op het gebied van BV wel een domme opmerking is: Och, als je in januari weer gaat werken kun je best 2e/3e week december beginnen met een flesje (met gekolfde voeding of FV). a) Grote kans dat je kindje de fles niet accepteert b) Dat ga je echt niet redden qua afbouwen.
Ben hier zooooo van teruggekomen! :x Woensdag bleek Stijn niet goed gegroeid en wat was nou HAAR fantastische idee; bijvoeden!! Gelukkig heb ik VBN gemaild, op D&V geschreven en info ingewonnen bij heel veel bv vrouwen. We gaan dus nog even NIET bijvoeden. Wel vaker aanleggen, voor het slapen gaan nog even aanbieden en iets vollere flessen mee naar het KDV. Na 1 dipje in de grafiek (heb er ook meteen 1 aangemaakt van de WHO) ga je toch niet bijvoeden. Hoe help je mijn bv op zeep :x:x
Ah, Elmo, goed dat je niet geluisterd hebt! Dat doen ze nou altijd die domme CB's (en JA prima als iemand wat anders vindt, in mijn ogen snappen ze echt weinig van BV, hoe goedbedoeld ook). Ik weet niet of je 's avonds laat nog een voeding geeft Elmo? Want ik deed altijd om half negen en half elf voeden (dronk ie slapend), dan waren mijn borsten leger dan leeg en had ie lekker wat achtermelk te pakken, wat ie wel kon gebruiken omdat ik overdag teveel had en hij dus veel voormelk kreeg. Maar goed ik geef je nu ongevraagd advies dus als je daar niet op zat te wachten: Negeer me vooral. Hopelijk groeit ie snel weer lekker, en je zit in een beruchte tijd voor een dipje in de lijn, gebeurt bij heel veel bv-kindjes op deze leeftijd.
Hoe kon je DAAAAAAR nou bij? Dat is echt onzin hoor, dat je melk vetter wordt als je minder zou voeden. Omgekeerd juist, als je nooit meer dan 2 uur tussen de voedingen zou laten, dan is het vetgehalte in je melk optimaal en is er ook geen sprake van voormelk en achtermelk.
Als je gaat kolven op je werk en je hebt vanaf een week of 6 dagelijks geoefend met een flesje met een bodempje melk, dan is dit een prima advies hoor!