hoi, ik geef nu 20 maanden borstvoeding en ben nu weer 5 weken zwanger. ik heb met google wel wat info gevonden over voeden tijdens de zwangerschap, maar ben benieuwd naar ervaringen. hoe oud was je kindje toen je zwanger werd?/ hoeveel schelen je kindjes? mijn vragen over voeden tijdens de zwangerschap: * had je de hele zwangerschap voeding? * ging het voeden pijn doen? wanneer begon dat en hoe lang duurde dat? * reageerde je kind anders op de bv dan voor je zwanger was? en mijn vragen over 2 kindjes (van verschillende leeftijden) tegelijk voeden: * hoe werkt dat met colostrum? hoe zorg je dat je baby genoeg krijgt en je toch ook je oudere kindje nog kan voeden? * vond je makkelijk een nieuw evenwicht met 2 kindjes voeden? hoe deed je dat? * deed het voeden weer pijn toen je ook je baby ging voeden of waren je tepels er al aan gewend van het oudste kindje? hebben jullie nog tips of dingen waar ik op moet letten? alvast bedankt! groetjes, lauwie
Mijn zoon heeft de hele zwangerschap bij me gedronken, tot een uur of 4 voor zijn zusje geboren werd. Of ik veel voeding had weet ik niet, hij zei van wel (kon al praten). Het voeden op zich deed geen pijn, wel had ik het eerste trimester last van tepelpijn (dacht eerst dat ik spruw had, kwam er pas later achter dat ik gewoon zwanger was). Nee. Na de bevalling maak je gewoon colostrum, dus als je oudste je helpt met het wegdrinken van de stuwing, dan betekent dat een dagje of wat dunne ontlasting, want colostrum laxeert nogal. Baby gaat ALTIJD voor, want die is afhankelijk van de borst. Grote broer mag al allerlei andere lekkere dingen die babies niet mogen, dus grote broer mag het borsttoetje hebben. Het ging hier eigenlijk vanzelf. Ik had grote broer wel van te voren uitgelegd hoe dat met babies ging, maar omdat hij zijn plekje aan de borst verder niet kwijt was en mama met alles mocht helpen liep het allemaal heel gemoedelijk (moet je nu komen, ze vechten elkaar af en toe de tent uit, maar ja, ze zijn nu ook jaaaaaaaaren ouder!) Je het was weer even onhandig, net of ik nooit eerder een kind gehad had. En dat had ik niet verwacht! Gewoon blijven voeden en kijken hoe het gaat. Als je doorgaat is het leuk, houden jullie het niet vol dan is het ook geen ramp.
Gefeliciteerd met jullie 2e op komst! Onze oudste was 10 maanden toen ik zwanger werd van nummer 2. Ze dronk toen nog bijna alle voedingen bij mij. Inmiddels nog maar 2 keer per dag (soms smokkelen we ). De laatste tijd heb ik het idee dat het niet veel meer is. Ze laat ook regelmatig los en zegt dan heel triomfantelijk 'op' en wil dan aan de andere kant verder drinken. Maar tot nu toe heb ik nog wel wat voeding in elk geval. Ik heb wel heel veel last gehad van zere tepels. Dat ging soms weer weg maar denk bijna 70% van de zwangerschap tot nu toe dat het erg pijnlijk was bij het aanhappen! Ik ben erg benieuwd hoe het straks zal gaan met 2 kindjes. Onze oudste is nog zo dol op de voedingsmomenten dat ik niet verwacht dat ze dat zelf laat zitten. Maar ik heb haar (ze is bijna 1,5 jaar) wel uitgelegd dat de baby alleen maar bij mama drinkt en nog niet kan eten. Dus de aby gaat bij mama drinken en jij mag dat ook nog... Ze zei toen wel 'samen' en dat vond ik super schattig! Maar of ze dat echt begrijpt... En natuurlijk gaat de jongste voor. Die is er nog van afhankelijk. Dus dat zal voor haar wel even wachten betekenen in de ochtend (nu halen we haar uit bed, schone luier om (en dan zeurt ze al om 'mama drinken' en dan lekker bij ons in bed drinken en gewoon wat tutten want is sneller leeg dan haar zuigebehoefte is gestild ). Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat dan over een paar weken! Succes en een mooie zwangerschap!
hoe oud was je kindje toen je zwanger werd?/ hoeveel schelen je kindjes? Mirre was iets van 16 maanden toen ik zwanger werd. Ze schelen 26 maanden. mijn vragen over voeden tijdens de zwangerschap: * had je de hele zwangerschap voeding? * ging het voeden pijn doen? wanneer begon dat en hoe lang duurde dat? * reageerde je kind anders op de bv dan voor je zwanger was? Het voeden ging pijn doen na een paar weken, ik vond het wel dragelijk maar niet prettig . Werd steeds erger. Ik merkte ook dat ik minder voeding had, maar Mirre dronk alleen nog maar in de ochtend 1x bij me, dus ik vond dat zo gezellig samen in bed dus gewoon maar gelaten. Tijdens de vakantie met 20 maanden wilde ze steeds vaker niet meer drinken en dat heb ik zo gelaten. Dus ik heb gevoed tot ongeveer 16-18 weken zwangerschap ...
Hoi lauwie, Natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap! Even terugrekenen... Annabel was 9 maanden oud, toen ik zwanger raakte van Evelien en ze kreeg nog borstvoeding. Dit heeft ze volgehouden tot de 14 maanden, toen had ze er geen zin meer in. Ze heeft dus een half jaar bij een zwangere mama gedronken. Een dikke drie maanden is haar zusje geboren. Onze meiden schelen op een paar weken na, anderhalf jaar. Evelien krijgt nu 11 maanden borstvoeding en inmiddels ben ik 9,5 week zwanger van ons derde kindje. Ik laat het aan Evelien over, hoelang ze borstvoeding wil. Misschien heb ik straks in november wel twee kindjes aan de borst. Als dit ukkie zich aan de datum houdt, scheelt hij/zij precies anderhalf jaar met Evelien. Het voeden tijdens de zwangerschap deed/doet bij mij trouwens geen pijn, maar ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de borstvoeding. Bij Annabel en Evelien merk ik ook geen verschil met de borstvoeding in de zwangerschap. Oeh, ik herinner me wel ineens, dat ondanks de 14 maanden borstvoeding van Annabel, dat de eerste keer dat Evelien aanhapte echt anders was. Zo krachtig, bijna pijnlijk! Dat was weer wennen. Maar dat verschilt natuurlijk ook weer van kind tot kind. Annabel had veel tijd nodig voor de voeding en Evelien is in een mum van tijd klaar. Groetjes, Nelly