zoals een aantal van jullie weten heb ik afgelopen week weer een mk gehad. Nu zit ik er echt doorheen om eerlijk te zijn. Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten. Sommige mensen zien een zwangerschap kennelijk niet als start van nieuw leven en proberen, goed bedoeld, opbeurend te zijn. Zonder te weten dat sommige opmerkingen echt fout zijn. Hier een lijstje van de opmerkingen.. Als jullie mee willen afreageren vul dan gerust aan -echt jammer, het was wel weer tijd voor een nieuwe baby in de familie -kop op! je bent jong -wat raar, zijn jullie verder wel gezond -je hebt er al 1, het zou erger zijn als jullie nog geen baby hadden gehad - volgende keer beter -je moet je nu wel vermannen -het was vast niet gezond, dus dit is beter -ik heb even op het internet gezocht, misschien komt het wel van de medicijnen van je man. Er zijn er vast wel meer, maar dat weet ik nu ff niet Mijn moeder zei. Meiske, ik weet even niks te zeggen. Kom eens hier en gaf me een knuffel. Dat was het enige wat ik nodig had
oew ik weet er nog een paar -misschien moet je je er niet te veel op focussen - ik ken iemand die verloor haar kindje met 7 mnd. Zo zie je maar weer, jij had je er iig niet aan gehecht
Ik ken de uitspraken helaas ook maar al te goed. Idd vooral: - Je bent nog jong, het komt heus wel. - Je moet er niet zoveel mee bezig zijn. En wat mij vooral veel pijn deed van mijn moeder (terwijl idd alles wat ik nodig had was 'jeetje meis, wat ongelooflijk k*t, kom hier voor een knuffel en huil maar even lekker'), was de opmerking 'joh, bij je stiefzus was het nog erger' (die heeft 3 mk's gehad en werd moeilijk zwanger, nu heeft ze wel een helemaal gezonde en super dochter). Veel sterkte ermee! En idd, het is vast 'goed bedoeld' maar af en toe kan je die mensen wel schieten. Ik probeer me er dan maar vanaf te maken met 'nou, zo voel IK het nu eenmaal'.
ook ik heb twee miskramen gehad en weet dus heel goed wat jullie voelen. ook de zinnen wat jullie opschrijven komen mij bekent voor. al was het toppunt wat ik te horen kreeg: het is maar goed dat het nu verkeerd gaat wat heb je aan een ongezond kind of ik vond het wel jammer dat mijn vrouw snel zwange was nu hadden we minder sex. wij zijn 3 jaar bezig en dan kan je wel nagaan hoe zeer deze opmerkingen doen meiden veel sterkte met het verwerken van jullie miskraam groetjes babs
Inderdaad het zinnetje van; je moet er niet te veel mee bezig zijn, dan komt het wel. Dat zinnetje heb ik al zo vaak gehoord en wil ik niet meer horen! Of; er was iets mis met de baby, dus wees blij. Of; het is nu al een half jaar geleden ( met andere woorden zet je er overheen ) Tegenwoordig begin ik er niet meer over, dan hoor ik al die negatieve uitspraken ook niet meer! Maar diep van binnen denk ik; goh anders zou ik nu lekker met zw-verlof zijn.... en dan zou 't kinderkamertje er zo en zo uitzien...
Zo herkenbaar allemaal. Laatst vroeg een collega aan mij en hoe is het nu met je kinderwens? Ik 'Nou die is nog steeds hetzelfde, heb nl net weer een 2e miskraam gehad en ik heb me toen zo omgedraaid en ben weggelopen. Vroeg deze zelfde collega vorige week en zijn jullie weer bezig? Ik; 'Vind het nogal een persoonlijke vraag' en heb haar op een bepaalde manier aangekeken dat zij schrok van haar eigen vraag. Later mailde zij mij. Ik heb haar geschreven dat ik haar vraag heel persoonlijk vond en dat vooral omdat ik haar eigenlijk nooit spreek. Denk en hoop dat ze de volgende keer tactischer is.
Ja, heel prettig, dat soort uitspraken. Een tijd geleden heeft een oud-collega van mij haar kindje verloren met 18 weken. Zij vertelde geemotioneerd een vriend van mij wat er was gebeurd. Achteraf verwonderde hij zich over het feit dat ze er "zo over doorging", want "er zijn toch zo veel vrouwen die een miskraam krijgen?". In andere woorden: "Wat stelde die zich aan, zeg". Hij is behoorlijk in aanzien gedaald door die opmerking, vooral omdat hij mij ongelovig aankeek toen ik vertelde dat dat geen miskraam meer is, maar een vroeggeboorte en dat het een echte bevalling is. Mijn bloeddruk stijgt nog als ik er aan denk. Wat een stuitend gebrek aan empathie. Overigens moet ik ook niet te veel nadenken over wat mijn oud-collega is overkomen. Vreselijk.
Wat ik ook zo erg vind, maar dat zijn niet echt uitspraken over mijn miskraam, is dat iemand dan gaat beginnen over de goede zwangerschap van een ander. Of over dat die en die het kamertje zo leuk hebben gemaakt. Daar zit je ook zo op te wachten, op zulke verhalen, als je net te horen hebt gekregen dat jij geen kindje gaat krijgen deze zwangerschap..
toen ik een mk kreeg van mijn toenmalige vriend zei mijn schoonvader; nou lekker dan zorg maar dat ik snel opa wordt het is nu mijn ex en heb met mijn huidige man een gezonde zoon, goddank maar ik vond het zo'n rotopmerking! het moet ook maar lukken en allemaal goed gaan...
zo matje.. die vind ik ook wel keihard! @iedereen, ik weet dat mensen het niet altijd met opzet doen. Maar het is gewoon wat je net niet kunt gebruiken. Kom net van het werk, daar weten ze dat ik weer een mk heb gehad. Zegt een collega. Gelukkig heb ik een meisje,liever meisjes dan jongens krijgen en dan denk ik ****************
sommige mensen! echt! allereerst iedereen sterkte die een mk heeft gehad er staat absoluut geen tijd voor verwerking, en misschien verwerk je het wel nooit, ik kan alleen uit ervaring spreken dat de scherpe kantjes op den duur er wat af gaan, en het maakt niet uit of het een vroege of late mk is, want dat schijnt voor sommigen ook verschil te maken, larie! de domste opmerking die ik ooit kreeg: (naast de andere bovengenoemde) ach je bent nog jong en je weet in elk geval dat je zwanger kunt worden! en in deze periode (ruim 12 week) is het toch nog niks. nou goed, normaal heb ik mijn antwoord wel klaar, maar toen kon ik even niks meer uitbrengen...
O zo herkenbaar allemaal! Mn schoonmoeder zei; Na een misse, vaak een wisse (fries) Oftewel na een miskraam vaak een geslaagde zwangerschap. :x En altijd maar de vergelijking met anderen! Alsof je daarop zit te wachten.. het gaat verdorie ons aan, het is nu even ons leed en dat voelt erg k*t! Mensen weten zich vaak ook geen houding te geven en zeggen dan maar wat omdat ze het moeilijk vinden om te reageren. In dat geval kun je dus maar beter niks zeggen en een knuffel geven!
nog eentje; het kan ook zijn omdat je man niet zulk goed zaad heeft, misschien dat het vruchtje daarom niet goed was... grrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
Vreselijk zo'n opmerkingen! De domste die ik te horen kreeg 2 weken na mijn curretage was de vraag of ik er al overheen was?!? Stipt op nr 2: "ach je bent nog jong...." Ik ben heel erg blij dat mijn moeder mij begrijpt. Wist niks te zeggen maar gaf me een dikke knuffel. Mijn schoonmoeder daar in tegen begint over baby's die geboren zijn en zooo lief zijn.....zucht.
heel pijnlijk die reacties heb zelf een vroeggeboorte gehad met 26 weken en kreeg ook van die domme opmerkingen van je bent nog jong etcetera,maar was wel een kind dat geleefd en geschopt heeft in mijn buik.. heb daarna nog een miskraam gehadm et 6,5 week, ja ik heb daar minder last van gehad maar dat komt door de eerste denk ik.. maar net zwanger of langer zwanger en het verliezen ,het is beide pijnlijk
Herkenbaar hoor!! De ergste die ik heb gekregen: gelukkig was 't ongepland, dan kan je weer gewoon verder gaan zoals de bedoeling was. Ik was al bijna 13 weken zwanger toen ik een miskraam kreeg en het kindje was hartstikke gewenst. Echt niet dat ik weer gewoon verder kon gaan! Verder: - Je bent nog jong (alsof dat 't minder erg maakt) - Gelukkig heb je Milan nog - Je kan iig zwanger raken, nu nog zien te blijven (en dan lachen, ik vond 't echt niet grappig) - volgende keer beter - het kindje was vast niet gezond, anders was dit niet gebeurd - zag je 't niet aankomen dan? (ook al zo raar, stel, je ziet 't wel aankomen, dan kan je er toch nog steeds niks aan doen? En dan is 't toch ook niet ineens minder erg?)