Domme/vervelende/kwetsende uitspraken tijdens t cb bezoek.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mama079, 3 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

och meer mensen hebben het dus. Toen ik met een maand of 3 kwam met mn dochtertje en aangaf dat ze zo'n droge huid en eczeem had, werd er gezegd: tja dan had je maar bv moeten geven!

2. soms is het alleen ontzettend overdreven. lees: meestal..

3. adi

adi Niet meer actief

Ik ben over het algemeen best tevreden over ons cb. De wvk is een schat, afspraken met haar waar geen prik gegeven moest worden kwam ze bij ons thuis doen. Zo hoefde ik niet met de hele handel naar het cb.
    De mevrouw van meten en wegen is ook geweldig. Bij haar voel ik me echt dat we geen nummer zijn, en dat ze heel erg veel belangstelling heeft voor de kinderen die daar komen. Ik bedoel, wij komen daar om de zoveel maanden, en zij weet precies wie wie is van onze kinderen. Veel kennissen hebben daar zelfs moeite mee!

Het enige is dat wij veel verschillende artsen daar hebben gezien, en die geven echt soms totaal verschillende adviezen. Ik moet er altijd om lachen.
    Ik vind het ook leuk om een discussie aan te gaan, bij heel veel 'adviezen' vraag ik dan waar die op zijn gebaseerd. En dan sla je stijl achterover als je de reden hoort.

(bijv. ze adviseren om magere yoghurt te geven als toetje. Ik ben persoonlijk tegen dieetproducten voor kleine kinderen, en vroeg waarom ze dat advies geven. Ik verwachtte een verhaal over toenemend overgewicht of iets dergelijks..
    Nee hoor, het is om de 'baby niet te verwennen met de milde smaak van volle yoghurt')
    Ik lag echt dubbel...

Oh en na adviezen als:
    - gewoon niet reageren als ze huilen (bij nachtvoeding bij 12 maanden);
    - oh, melk hoeft niet zoveel meer hoor, je kunt gewoon 3 maaltijden geven per dag (toen mijn dochter van net 9 maanden geen melk wilde drinken)
    ben ik opgehouden met vragen stellen aan de CB- artsen..

4. Sila24

Sila24 Niet meer actief

hahaha jouwn baby is ook groot geboren , ook met kz bevallen?
    mijn zoontje is met 4900 gram geboren en toen we daar waren met 8 weken kreeg ik ook te horen dat ie te zwaar is , dat vond ik ook erg vreemd hij was al groot geboren en hij hoort toch te groeien of niet soms:) en hij is ook langer dan normaal nou is toch prima zou ik zeggen !! hij groeit dus blijkbaar ook mooi in de lengte

5. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    #125 Delight, 4 nov 2011
    Laatst bewerkt: 4 nov 2011
    Wijziging!
    Sorry, heb de beginpost beetje verkeerd gelezen, maar toch is het mijn mening haha, dus ik laat het staan!

Ik denk er misschien anders over, maar dat eeuwige geklaag over CB vind ik soms echt raar.

Bij mij hebben ze duidelijk gezegd: wij zijn een ADVIESbureau, je MOET er niet heen, het MAG. Het wordt gewoon mede mogelijk gemaakt door de overheid.

Je hoeft er dus niet heen. En ja, alles en iedereen denkt alles over kinderen en opvoeding, dus ook de arts en wijkverpleegkundige.

Nogmaals, je hoeft er niet heen. Ik persoonlijk vind het altijd wel fijn dat ze er zijn, dat je iets hebt om op terug te vallen, want ik vind het soms erg moeilijk als nieuwe moeder.. en natuurlijk zeggen ze wel eens iets wat ik niet leuk vind, maar goed.. ene oor in en andere weer uit.

Ze hoeven natuurlijk niet te kwetsen, zoals sommigen hier hebben meegemaakt.. Dat is niet nodig!!

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.725
    628
    113
    Er staan wel een paar bizarre dingen bij (schuur slapen/mongooltje zeggen bij syndr van down/had maar bv moeten geven).

Maar verder heb ik het gevoel dat mensen zich veel te snel aangevallen voelen. Als iemand over mijn dochtertje zegt: "zo, ze is wel lang zeg" hoef ik toch niet pissig te worden? Dan zeg ik: ja he, papa is ook lang. En ben trots op hoe ze eruit ziet.

Over mijn CB heb ik dan ook niks te klagen. Vooral de arts is superlief en geeft je echt het gevoel dat je de beste moeder van de wereld bent. Top dus.

7. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Ja dat doet de wvk hier, heerlijk! al weet je dat ze het hoogstwaarschijnlijk bij alle mama's doet haha:p

8. fafa

fafa Niet meer actief

vorig bezoekje (6 maand) ook zo'n mooie:

CB: "ben je al begonnen met bijvoeden?"
    ik: "ja, sinds een ruime week"
    CB: "heb je het hoofdstukje over voeding gelezen in het groeiboekje of doe je maar wat?"

ik zit even over die opmerking na te denken: huh? hoezo zijn er maar 2 opties, óf die 3 pagina's in jullie boekje lezen óf "maar wat doen"? Ik heb onderhand een halve bibliotheek gelezen aan informatie over bijvoeding, maar ik kan me niet herinneren of ik dat specifieke stukje uit dat boekje van jullie heb gelezen... dus ehh, wat zal ik hier nou eens op antwoorden?

blijkbaar kijk ik daar een beetje schaapachtig bij, want ze pakt mn groene boekje, vouwt een ezelsoor op de betreffende bladzijde en zegt - alsof ze het tegen een kind van 4 heeft (!): "Ik heb hem even voor je omgevouwen, kun je het thuis nog rustig lezen"

Ik voelde me zo'n gompie! :D

9. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.725
    628
    113
    .....

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ga niet meer naar het cb. Mijn kind staat onder controle bij de ka en volgt zijn lijn, doet wat hij moet doen etc.

Ik kreeg bij 8 maanden van de wvk de opmerking dat ik maar moest stoppen met de bv, want "zoon at van mij en kon zo niet zijn eigen "ik" ontwikkelen". Ik moest maar koemelk gaan geven. En dat voor een antroposofisch cb, ik was met stomheid geslagen! Oh ja; ook nog zo'n gezever over groente en fruit; wortels en bloemen, koud en warm fruit, ik was er klaar mee! Aardappel was een duistere groente.... Wtf?

Fijne was wel dat je iedere keer de arts te zien kreeg en kind goed onderzocht werd en er naar meer werd gekeken dan alleen het lijfelijke aspect.

11. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    laat ik nu vertellen dat ik d8 dat t verplicht was het cb!!

hoe doe je dat dan met de prikjes???

ik heb 2 domme opmerkingen gehad..
    jayden was 8 weken... mevr u moet m echt minder eten gaan geven hij groeit veel te snel. ik: hij krijgt bv op verzoek das toch het advies? zij: ow alleen bv? nou dan groeit ie heel netjes vooral doorgaan zo!

en toen jayden net een jaar oud was.. hij sliep nog niet door en dat melde ik gewoon (vind t zelf niet erg) hun wilde meteen op huis bezoek komen nou prima .. komt ze een dag na jayden zn verjaardag dus hele huis nog vol met speelgoed wat ie kado had gekregen.. haar reactie: wat een hoop speelgoed hij word overprikkeld haal t meeste weg dan zal t beter gaan (het stond er net een dag!!!!)

owja met siënna ook nog iets!!! ik viel echt bijna op mn rug:
    met het eerste huisbezoek toen siënna net geboren was:
    er komt zo'n muts thuis.. ik lees dat ze is geboren met tandjes, eens even kijken! steekt die trut dus zo dr ongewassen handen in de mond van mijn dochter!!!!!
    ik heb even op een niet vriendelijke manier gemeld dat ik daar niet van gedient was en dat ze zeker dr handen moestwassen voordat ze aan mn dochter mag ziiten!!!
    mn moeder was erbij die kon je achetr in dr strot kijken (ben nooit zo vel)

12. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ff jou quoten,

Wat zouden ze moeten signaleren??????
    Zeker dat als je zelf als kind mishandeld bent dat je dan als ouder zijnde ook je kindje alle hoeken van het huis laat zien???????

Zij: ,,hoe was jouw jeugd, ben je mishandeld? (serieus, zo werd het gevraagd!!!) En is het contact met de ouders goed?"
    ik: ,, ik heb een heerlijke jeugd gehad, warmte, veiligheid en gelukkig zijn zijn de sleutelwoorden van mijn jeugd. Ja ik kijk met zo'n veilig gevoel terug op mn kindertijd. Het contact met mn ouders? Dat gaat echt hartstikke goed, het zijn onwijs lieve en trotse grootouders"

No way dat ik ze vertel wat mij vroeger is verkomen en dat mijn ouders niet opa en oma zijn geworden en ik niet wil dat mijn dochter hen leert kennen.
    Het enige wat je er mee kunt bereiken is dat je extra in de gaten gehouden gaat worden. Onze dochter is zo vreselijk gewenst, wij voeden haar liefdevol op!! Wij zijn een doorsnee gelukkig gezinnetje, en ik wilde niet het stempel van halve zool die haar kindje wel ff zou gaan mishandelen vanwege zelf een rotjeugd te hebben gehad.

Verder ook wek wat huis-, tuin- en keuken irritaties bij het CB, just like anybody else ;)

13. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    tsja, ik heb zelf 2x een postpartumdepressie gehad en heb wel degelijk iets aan stevig ouderschap gehad.

Het is wel gebleken dat ouders die zelf bijv slachtoffer zijn geweest van mishandeling vaker hun eigen kinderen mishandelen (nee niet iedereen) of iig niet het juiste opvoedvoorbeeld hebben gekregen en wel degeijk iets aan stevig ouderschap kunnen hebben. Vandaar dat die vragen ook op die lijst staan.

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Ik vnd dat het cb altijd wel wat te zeuren heeft. Maar dat is nu eenmaal hun taak. toch heb ik er wel veel aan gehad. En het meten en wegen is ook altijd leuk.
    Het is niet verplicht dus als mensen ontevreden zijn ga dan niet denk ik dan.

15. Sila24

Sila24 Niet meer actief

huh is jouwn dochtertje met tandjes geboren? dat kan dus echt:D, hoeveel tandjes heeft ze dan?

16. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Bij ons was het een vragenlijst die naar een speciaal team gaat, die wordt dus neit door de wijkverpleegkundige gelezen.

17. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    oh ja, nog wel iets, maar dat is niet echt cb specifiek...

Wij hadden echt het idee dat onze 3e iets mankeerde. Dat wil zeggen, haar buik was echt enorm opgeblazen, ze spuugde veel, had refluxklachten, overstrekken, voorkeurshouding etc. Maar zowel van het cb als de huisarts kregen we steeds te horen dat sommige baby's dat nou eenmaal hebben. Elke keer liet ik me daarmee wegsturen. Toen ze 7mnd was bleek ze lactose-intolerant... hebben we haar dus eigenlijk al die 7mnd laten lijden omdat ze niet de juiste voeding kreeg...
    Dat is zo jammer, er wordt zo vaak naar gemiddelden gekeken maar kinderen die buiten het gemiddelde vallen weten ze dan weer eigenlijk te weinig van, maar sommige cb's wijzen dan niet door, terwijl, wanneer het buiten hun expertise valt, ze dit wel zouden moeten doen...

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    En dat geloofde jij??

Ik niet.

Er werd eerst gezegd dat het volledige anoniem was en naar de universiteit van Maastricht gestuurd zou worden voor een onderzoek. Ik geloofde dat niet en was dus niet van plan om het in te vullen. Lijkt me ook best bijzonder: een volledig anoniem onderzoek met een nummer op de brief geschreven. Jaja....
    Bij navraag bleek dat idd het anoniem naar Maastricht gestuurd zou worden, maar pas nadat de antwoorden in het dossier van je kindje geplaatst was.

Ik heb het dus niet ingevuld en heb niets verteld over mijn jeugd. Ik ben ik en ik ben niet mijn vader of moeder. Ik ben een gelukkige moeder en de normen en waarden en de "opvoed"methode van mijn ouders is niet de mijne. Ik geniet van mijn leven, ik ben goed voor mijn dochter en ik weiger nu ik al lang en breed volwassen ben om slachtoffer te worden van vooroordelen.

19. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Het punt is juist dat ze het niet als brengen als "gewoon signaleren" maar het of betuttelend of zelfs aanvallend verteld wordt. Dat voorval van mij met mn stoppen met borstvoeding. Ze had nog net geen groot licht in mn gezicht schijnen en de good cop weg gestuurd voor een kopje koffie (ok ik kijk teveel slechte politie films... :p)

En Ze zijn zo rechtlijnig als de pest. Ze schijnen zelf niet op de hoogte te zijn van de informatie in hun eigen boekjes en dat deze GEMIDDELDEN zijn. Bovendien ben ik van mening dat hoe zij hun kinderen opvoeding op dat moment totaal niet boeit. Zij horen zich van wetenschappelijke algemene informatie te bedienen en je daarmee met raad en daad bij te staan. En zodra ouders zich zorgen maken OF info te geven OF info te geven over waar de ouders de juiste info kunnen krijgen.
    En geen och maar mevrouwtje of ach daar groeien ze wel over heen of wat dan ook.
    Geloof me ik heb voort een olifanten huidje als het over opmerkingen gaat over mn kinderen hoor! 14 jaar een kind met PDD-nos zorgt daar wel voor dankzij de onbegrip bij velen EN de lullige opmerkingen die daar op volgen.
    Maar wordt gewoon graag voor vol aangezien. Ook door mensen die menen de waarheid in pacht te hebben omdat ze toevallig voor arts gestudeerd hebben

Maar het is dus idd NIET verplicht en je kan ook alleen voor de prikjes komen of zelfs daar niet voor en deze bij je eigen huisarts halen (al zijn die er doorgaans niet zo blij mee geloof ik ivm drukte)

20. adi

adi Niet meer actief

De watte????? :$:D

Deel Deze Pagina