Tips gevraagd. Hoe leer ik ons dochtertje af dat ze overal aanzit? Ik zeg dat het niet mag, laat haar mij dan ook echt aankijken en zeg nee en ik schud mijn hoofd. Gebeurt het dan nog een keer dan haal ik haar weg. Wordt weleens "boos". Maar ja, elke keer gaat ze er toch weer naar toe. Ik weet wel dat dit erbij hoort. Maar vraag me af hoe je het haar "af kan leren".
Zo doe je het prima. Geen dingen wegzetten (ja je thee niet op de rand van de tafel zetten natuurlijk) maar het word vanzelf minder op den duur.
nee nee nee... volhouden, volhouden en nog eens volhouden! jamie zit graag aan de plantjes die op tafel staan. ik moet hem vaak wel 100x weghalen. en constant heel streng: Jamie nee! niet aan de plantjes komen. nu na 3x Nee: in de box voor een halve minuut. in zijn box ligt ook speelgoed enzo dus gaat hij daar gewoon mee zitten spelen: maar zo weet hij, als ik aan de plantjes kom moet ik in de box (dit vind hij niet zo super leuk) hopelijk snapt hij het snel
ps: hij weet het dondersgoed dat het niet mag. want als hij aan het plantje zit en ik roep zijn naam dan schud hij al Nee!
gewoon weg slaan haha nee grapje ! ben zwaar tegen slaan hoor maar ja indd gewoon nee blijven zeggen en handje eraf halen . de aanhouder wint !
Ik zeg eerst 2x streng nee, maar als Ilana volhoudt haal ik haar weg en zet haar op steeds dezelfde plek waar ze wel mag, meestal langs de (lege) salontafel of de bank. Ze schudt ook bij de eerste keer nee zeggen al heftig haar hoofd mee en heeft van haar opa knipogen geleerd (met twee ogen, haha) en dat doet ze dan ook steeds, omdat ze weet dat we dat een schattig gezicht vinden.
Op deze leeftijd leren ze door herhalen-herhalen-herhalen. En nog eens herhalen. En dan nog eens... Je denkt nu dat het geen effect heeft, maar dat heeft het al wel. Je merkt het alleen nog niet. Dit is echt lange-termijnwerk, dus het gaat even duren voor je het effect gaat merken, maar je doet het zo prima! Boos worden heeft overigens NIET zoveel zin, (ik snap het wel hoor ), daar snappen ze helemaal niks van, worden alleen maar bang van je gezicht en je intonatie. Het is wel handig om bij verbieden een serieus gezicht te trekken en niet te lachen, maar echt boos worden werkt eigenlijk alleen maar averechts...
'Nee...' 'Nee.' 'Nee!' *pakt zoontje op en legt hem ergens anders neer* Tsja, herhalen inderdaad. Ik moet zeggen dat het mij verbaast hoe snel mijn zoontje het door heeft. Dat had ik niet verwacht. Hij kruipt pas sinds 1,5 week en komt nu al veel minder bij de spullen waar hij niet aan mag komen.
Ik zeg twee keer nee en haal hem dan uit de situatie. Ik vraag me af of ze het op die leeftijd echt snappen. Ze kunnen nog niet goed langetermijndenken, volgens mij. Jij bent hun geweten, maar wat er nu precies niet kan/niet mag. En alles, echt alles, is interessant. Volg maar eens die oogjes, waar ze allemaal naar turen. Mijn eerste vond stopcontacten echt niet leuk. De tweede is een echte peuteraar en uitvinder. Die is heeeeeeeel ondernemend (en tamelijk vlot, nog geen jaar en stapt al flink door de box). Mijn eerste liep pas met anderhalf jaar. Dus dat wordt nog wat. Consequent zijn is de booschap. Boos worden heeft geen zin, maar is wel moeilijk. Succes!
Boos worden of te streng zijn snappen ze op deze leeftijd niet, het komt op ze over alsof je ze als persoon niet lief meer vindt, ipv de situatie afkeurt. Dus rustig nee zeggen, handjes weghalen, herhalen, herhalen, en niet erbij lachen. Iets geven wat wel mag, of uit de situatie halen (ergens anders neerzetten). Valkuil: teveel aandacht er aan geven: dan gaat je kindje juist dingen doen die niet mogen om aandacht te krijgen. Dus maak er niet een te lang verhaal van en ga zeker niet lachen (soms moeilijk )
Uuh valt niet af te leren hahaha. Ik blijf het herhalen dat het niet mag. Als hij ergens aanzit wat niet mag zeg dat is van mama geef maar aan mama, doet hij dan ook nog... en dit blijf ik herhalen. en verder heb ik dingen waar ik absoluut niet wil dat mijn zoon er aan komt hoger neergezet, daar kan hij niet bij. En naarmate mijn zoon meer moe wordt overdag, hoe meer hij overal aan gaat zitten...