Domme vraag, strekkende meter?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pippa2, 17 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Hey meiden,

Misschien niet de meest slimme vraag. :(: Maar wij gaan verhuizen en ik ben vast een kostenplaatje aan het maken. Nu wil ik vitrage bestellen maar dat is per strekkende meter. Nu denk ik dat ze daarmee bedoelen in de breedte klopt dit? Dus de lengte is bijvb van plafond tot vloer 2,70m en de breedte is 4 meter dan moet ik 4 strekkende meter hebben?
    Hoeveel meter moet ik extra bestellen ivm met de plooien? Ik laat ze door de winkel naaien dus die zullen het wel precies weten.
    Maar dan kan ik een +/- kostenplaatje maken.

Bedankt alvast.

2. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    de stof heeft een bepaalde breedte. Bijv. 4 meter (dat is vaak zo)

als jij dan 2,70 nodig hebt, heb je dus 2,7 strekkende meter nodig.

3. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Oke dus het omgekeerde van wat ik dacht.

4. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Weet je dat ik nu begin te twijfelen.

Het heeft nl. wel met het patroon te maken.
    :) Niet dat je nu een omgekeerd patroon krijgt.

5. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Ja ik snap wat je bedoeld. Lastig zeg. Ik heb het al gegoogeld maar kan het niet vinden.

Weet iemand precies hoe dit zit?

6. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

strekkende meter is meestal van plafond tot vloer. En dan is het een standaard breedte van meestal 2.40 volgens mij. Dan ligt het weer aan de plooi die je erin wilt hebben hoe breed de vitrage uiteindelijk wordt, want bij een enkele plooi hou je een bredere vitrage over dan een dubbele plooi.
    Ook heb je vitrage die op patroon gaat, dan betaal je ook de extra stof die uiteindelijk wegvalt.

Als ik jou was zou, ik gewoon de vitrage die je hebben wilt als prijsopgave laten bereken. Dan rekenen ze het voor je uit, en zit je nergens aan vast.

7. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Oke dat is duidelijk. Ik ga zo wie zo nog even bij de winkel vragen. Allleen vraag ik me dit nog af.
    Als je een breedte hebt van 4 meter dan is twee keer 2.40 niet genog lijkt me. (omdat de plooi er ook nog in moet) Hoe los je dat doorgaans op?

8. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Hangt er ook nog vanaf of je gordijn in tweeën wilt. Dus dat je ze in het midden kan openschuiven. Het mooiste is, dat er aan de onderkant van de vitrage al een loodje zit. Bij een dubbele plooi valt de vitrage gewoon mooier. Voor 4 meter rail heb je best veel vitrage nodig, zeker als je dubbele plooi neemt.
    Even gauw rekenen. Je hebt ongeveer 12 cm nodig per plooi. Voor 4 meter heb je toch gauw 50 plooien. 50 x12 cm= 6 meter
    Dan krijg je nog de tussenliggende cm stof tussen de plooien. 48x ong 5 cm= 2.40 meter. Je komt dus algauw op 8.50 meter vitrage. kan ook meer of minder zijn, want dat hangt helemaal af hoeveel plooien erin komen.

9. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Bedankt het begint steeds duidelijker te worden.

Ja ik wil ze in tweeën want het zijn openslaande ramen. Geen schuif pui. Maar goed ik heb voor mijn berekening 8 m gebruikt en ruim gerekend dus zit er niet ver naast.
    Maar als ik 8.5 nodig heb gedeelt door twee is 4.25. Dan heb ik dus een naad in elk deel omdat ik twee keer 2.40m nodig heb?

Verder is het me duidelijk. Donderdag horen we definitief of we het huis krijgen. Ga dan gelijk maar bestellen. Maar dan heb ik nu alvast een beetje een idee. Heb nog nooit eerder vitrage of overgordijnen besteld vandaar.

10. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Mijn man heeft verstand van het opmeten van gordijnen.

De strekkende meter is niet hoe breedt of hoe hoog je raam is, maar de is de lengte of breedte van de stof die je nodig hebt INCLUSIEF de plooien.
    Bij vitrage is de stofmaat vaak in de hoogte (vaak 2.20 tot 3.00 meter hoog) en worden in de breedte gemaakt uit 1 stuk.

Haal in de winkel een folder op waarin staat hoe je je ramen moet meten of kijk even op HEMA.nl. Daar hebben ze een goede meetwijzer.
    Daarin staat precies verteld hoe je ramen moet meten.
    In de winkel rekenen ze precies uit hoeveel stof je dan nodig hebt (strekkende meters) om met mooie plooien goed passende raambekleding te krijgen.
    Eventueel kun je ook eerst een offerte laten maken voordat je uiteindelijk besteld.

Ook dat kan bij de Hema via internet. Voor het bestellen moet je wel naar de winkel.

Nog één tip. Meet heel goed van muur tot muur of je kozijn en niet een oude roede (zoals zoveel mensen doen). Meet ook iedere kamer en denk niet, ach die kamer is even groot. Meet ook goed de hoogt op twee punten en eventueel bij extreem verschil altijd de kortste maat opgeven anders hangen je vitrages over de grond.

In de winkel halen ze de gebruikelijke cntimers eraf die nodig zijn voor de roede en de zoom. Maak je daar niet druk om.

Sorry voor het lange verhaal. Maar hoop dat je het nu een beetje snapt!

Succes!

11. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Ik geloof dat ik het nu snap. Ik zal even op de hema site kijken hoe ik moet meten. Ik wil ze bestellen bij de karwei. Ze verkopen daar per strekkende meter dus dat zou inhouden dat hun al rekening houden met de plooien?
    Zodra ik kan zal ik meten.
    Bedankt dames voor alle antwoorden! Ik ben uit gegaan van de duurste optie en als het meevalt is het mooi meegenomen. Wel lastig hoor vitrage bestellen haha!

12. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Voo vitrage kan je een beetje van uitgaan dat als je raam bijvoorbeeld 3 meter is dan heb je voor een enkele plooi 1,7 keer de breedte van je raam nodig.
    Neem dan 3 x 1,7= 5,1 meter (strekkende) nodig voor gordijnen. 5,1 keer de prijs per strekkende meter= € xx,xx.
    Dit + de maakkosten en dan ben je er wel zo'n beetje.

13. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Heel duidelijk! Nu snap ik het echt! Bedankt

Deel Deze Pagina