navelstrengbloed donatie

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door kiwi31, 7 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kiwi31

kiwi31 Actief lid

9 mei 2013
    471
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    beste dames,
    ik ben iets heel moois op het pad gekomen en had er zelf nog nooit eerder van gehoord,
    en iedereen die ik het vertel ook niet.

je kunt namelijk je navelstrengbloed laten doneren.
    hier zitten namelijk stamcellen in die kinderen of mensen met bijv: acute leukemie kunnen genezen.

ik heb informatie opgevraagd en het is geheel veilig voor moeder en kind.
    je baby ligt al bij je en hun halen het bloed uit de overgebleven placenta.
    ik vind dit zoiets moois dat ik niet twijfel en meedoe.
    als ik zoveel geluk mag hebben om mijn kindje in mijn armen te sluiten, waarom dan een ander niet helpen hun kindje te houden.
    dit kan overigens alleen als je in het ziekenhuis bevalt,.

hebben jullie hier al eerder over gehoord en wat zou jij doen?:)

2. Itisuptome

Itisuptome Actief lid

12 dec 2014
    304
    0
    0
    Ik hoor het voor het eerst, maar zou dit zeker doen!

3. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Ik ken het zeker.
    Echter kiezen wij er voor om deze stamcellen voor eventueel eigen gebruik op te slaan. Dit gebeurt bij stamcelbanknederland.nl.
    Bij deze wat beknopte info:

Navelstrengbloed bewaren is de logische keuze voor de ouders van nu. Stamcellen uit navelstrengbloed worden al gebruikt bij de genezing en/of behandeling van meer dan 80 verschillende ziektebeelden en cosmetische behandelingen (brandwonden etc.). De ontwikkelingen gaan in snel tempo verder. De onvervangbare stamcellen die in het navelstrengbloed beschikbaar zijn kunnen zonder enig risico voor moeder of kind worden afgenomen en bewaard.
    De keuze van de juiste stamcelbank is voor u uiteraard erg belangrijk. Stamcelbank Nederland is een Stichting en werkt zonder winstoogmerk. Dat maakt ons direct ook de gunstigste stamcelbank qua prijs. Al voor € 296,50 eenmalig en € 121,-- jaarlijks bewaart u veilig en vertrouwd de stamcellen uit het navelstrengbloed van uw kind.
    Stamcelbank Nederland is een officieel door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gecertificeerde en goedgekeurde stamcel/orgaanbanken. Het predicaat "Orgaanbank" is een verdere bevestiging van de professionele wijze waarop Stamcelbank Nederland omgaat met de verkrijging, selectie en opslag van stamcellen uit navelstrengbloed.

4. kiwi31

kiwi31 Actief lid

9 mei 2013
    471
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    dat is inderdaad ook mooi!

5. sylvia1981

sylvia1981 Niet meer actief

Wat goed zeg dat jullie dit doen!:)

6. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Voor een ander doneren is natuurlijk heel erg mooi, ik ben zelf ook orgaandonor, maar wat dit betreft wil ik m'n eigen kinderen als eerst zelf kunnen helpen. Hoop natuurlijk dat het nooit nodig gaat zijn :D.

7. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Ik begreep dat je de navelstreng dan niet mag laten uitkloppen omdat ze er anders niks uit kunnen halen qua bloed. klopt dit? dit houd mij namelijk tegen omdat ik wil dat de kleine bij geboorte alle goede stoffen uit de navelstreng meekrijgt voor zichzelf en dat gebeurd bij het laten uitkloppen van de navelstreng.

8. kiwi31

kiwi31 Actief lid

9 mei 2013
    471
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    oh nee, ik heb het gevraagd en alles gaat zoals we willen. dus op ons gemak de navelstreng doorknippen.
    het meeste bloed word uit de placenta gehaald.

9. kiwi31

kiwi31 Actief lid

9 mei 2013
    471
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    ja! ik lees het net... ik kom nu op een site waar ze ook zeggen dat op de site van sanquin lijkt of er geen nadelen zijn... het niet uitkloppen is er een van... hmmmm dan toch nog maar eens nadenken want dat had ik toch ook voor ogen eigenlijk.

10. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Misschien een stomme vraag maar wat houdt dat in, uitkloppen van de navelstreng?

11. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Had het graag gedaan, maar in onze regio kan dat helaas nog niet..:(

12. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Ons ziekenhuis doet er niet aan mee :(

13. VSC

VSC Niet meer actief

Ik ken t zeker maar zou t niet doen.
    Doneren is iets moois maar nooit ten koste van mijn eigen kind ;)

14. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik geloof alleen in de randstad, hier in ieder geval niet, was weer een ding minder om over na te denken. Maar als de navelstreng uit laten kloppen wel mogelijk is, had ik het anders wel gedaan, ik dacht ook dat het een het ander uitsloot.

Navelstreng uit laten kloppen: door de navelstreng wordt bloed gepompt en deze klopt dus. Als je baby net geboren is, klopt hij nog even door waarbij er nog allerlei voedingsstoffen etc bij de baby komen. Inmiddels is het gebruikelijk om de navelstreng pas door te knippen wanneer deze ophoudt met kloppen.

15. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    :( Waarom zou het ten koste gaan van je eigen kind? Het bloed wordt niet uit je kind gehaald hoor. ik mis denk ik een denkstap hier...

16. VSC

VSC Niet meer actief

Sorry maar dit is misleidend wat ze je hebben verteld. :x Tuurlijk word t bloed uit de placenta gehaald. Eigenlijk hoort al t bloed dat daar nog uitkomt naar je kindje te stromen (zitten hele goede stoffen in). In plaats daarvan sluiten ze de navelstreng al eerder zodat er een deel naar je baby stroomt en het andere deel dat nog in de placenta zit word gedoneerd. Maar eigenlijk hoort alles nog naar je baby te stromen; de navelstreng is dan "uitgeklopt", al het bloed heeft je kindje ontvangen en de navelstreng kan doorgeknipt worden. Als je doneert klopt hij dus NIET uit.

Altijd je eigen keuze maar met stamceldonatie ontneem je je kindje wel de goede stoffen die hij of zij eigenlijk nog mee zou moeten krijgen na de bevalling

17. VSC

VSC Niet meer actief

Zie mijn reactie hierboven

18. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Het enigste wat ik in mijn bevalplan had gezet dat ik niet wilde doneren maar dat ik wilde dat de navelstreng pas doorgeknipt mocht worden tot die uotgeklopt was.

Laten ze dat nu niet gelezen hebben bij mijn laatste bevalling vier maanden geleden en ongevraagd dus bloed uit de navelstreng gehaald hebben.

Ben er nu nog een beetje teleurgesteld over.

19. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ja ok, dan snap ik het, toen ik nog niet wist dat het hier zowiezo nog niet mogelijk was, was dat idd de overweging bij mij ook. Van de andere kant had ik ook nog niet uitgezocht hoelang dat uitkloppen al gedaan wordt (bij nr 1 nooit iets over gehoord namelijk), en hoeveel "winst" je kindje daarvan krijgt, vergelijkbaar bijv met verschil borstvoeding/flesvoeding of meer of minder. Als de winst minimaal is en na een dag al niet merkbaar meer is, zou ik denk ik wel doneren. De winst voor een evt ziek kind dat die stamcellen krijgt, geeft in dat geval de doorslag voor mij. Maar zoals gezegd, niet uitgezocht, want doneren is hier niet mogelijk.

20. VSC

VSC Niet meer actief

Ik heb het wel eerder al uitgezocht, dus voor wie er belang bij heeft: :)

-Het kindje krijgt ongv 30-40% extra bloed dus een betere bloedcirculatie
    -Zuurstof wat belangrijk is voor het zelfstandig ademhalen en het functioneren van de organen
    -IJzer en andere voedingsstoffen. Voorkomt o.a. bloedarmoede
    -Antistoffen en witte bloedplaatjes wat ontstekingen en infecties voorkomt

Vandaar mijn opmerking dat doneren mooi is maar het gaat mij persoonlijk teveel ten koste van de baby zelf. Ik heb ook t idee dat artsen niet goed genoeg voorlichten. Er zitten echt wel nadelen aan. Voor een te vroeg geboren baby vind ik t eigenlijk sowieso niet verantwoord

Deel Deze Pagina