Hallo! ik heb ene dringende vraag ivm borstvoeding! ons kindje is precies een maand geleden geboren. hij was toen net geen 36 weken en had moeite met de ademhaling. Dus couveuse. (ik woon in Griekenland en daar gaat het allemaal wat anders...). heel goede zorg gehad en hij heeft ook een tijdje onder de lamp gelegen ivm icterus/geelzucht. dat was van 12 naar 10 gegaan toen hij van de lamp af was. al met al heeft hij 10 dagen op de afdeling gelegen maar niet al die dagen in de couveuse. toen we hem thuis hadden ging alles met sprongen vooruit: borstvoeding ging heel goed! terwijl de kinderarts nog voeding wilde toedienen (half bv half fles) omdat hij volgens haar niet genoeg groeide ik was daar op tegen en heb het niet gedaan. de kleine is enorm gegroeid nu! 400gram in 10 dagen!! in Griekenland is men wat minder voor BV en bij het minste of geringste wordt flesvoeding (of bijvoeding) geadviseerd. daar waar het naar mijn idee niet nodig is...nu vroeg ik toevallig aan de arts gisteren hoe het met de geelzucht gaat. ze ging kijken. ze vond hem (in tegenstelling tot 10 dagen geleden) toch 'een klein beetje geel' en deed iets met z'n huid en zei: zie je? ik zag niks, maar goed. nu wilde ze me weer aan de flesvoeding omdat BV geelzucht zou bevorderen!! ik heb op internet gekeken en een BV deskundige opgebeld hier. wat ik overal lees en ook van deze vrouw hoorde, was dat als het kind geen gele ogen heeft en de handen en onder de voetjes niet geel ziet, het kindje levendig genoeg is en genoeg drinkt en genoeg vieze luiers heeft, er echt geen gevaar is. BV maakt dat een baby nog wat langer last heeft van de geelzucht (maar hij ziet niet geel!!) dan fleskinderen, en haar advies (ook op de bv sites in nederland!) is gewoon doorgaan met BV!! eventueel ook een second opinion... Ik wil natuurlijk goed doen voor mijn kind maar mijn gevoel zegt dat BV het beste is. de kinderarts zei nl dat na 3 dagen de geelzucht dan weg moest zijn...na 3 dagen??? lijkt me sterk!! maar goed! ik twijfel dus wat dat betreft aan de kinderarts hier...bovendien heeft een vriendin van me ook BV gegeven en haar zoontje heeft nog 5 maanden last gehad van lichte geelzucht... ik zou graag jullie mening en advies ook willen hebben. hebben jullie ervaring met dit soort gevallen?en wat wordt gedaviseerd? stoppen/minderen met BV? want minderen betekent vaak even later stoppen en ik was van plan om tenminste de BV vol te houden na een zware keizersnee bevalling... alvast bedankt!
Om bij geelzucht de borstvoeding te staken is in Nederland volledig achterhaald. Baby's kunnen vlak na de geboorte te geel zijn, maar dan is ook de bilirubinewaarde in het bloed te hoog. Ze moeten dan onder de lamp, maar het is geen reden om de borstvoeding te stoppen. Jouw kindje doet het geweldig op borstvoeding. 400 gram in 10 dagen is meer dan goed! Het is een bekend gegeven dat baby's die borstvoeding krijgen langere tijd last kunnen hebben van een borstvoedingsgeelzucht. Maar dat is niet de geelzucht van de eerste week na de geboorte. Het is een fysiologische (=normale) geelzucht die vanzelf overgaat. Als je kinderarts vindt dat de baby te geel is moet hij dat in het bloed onderzoeken. Wat je aan de buitenkant ziet is geen bewijs voor een wezenlijk hoog bilirubinegehalte. Ik bevestig jouw gevoel dat er geen reden is om de borstvoeding te onderbreken. Wel lastig dat de artsen daar er zo anders over denken. succes met je beslissing Linda
bedankt voor het antwoord! het stelt me wel gerust. we zijn naar het z'huis gegaan om zekerheid te krijgen en idd heeft hij het niet meer in erg hoge mate dat therapie nodig is. (5,1) en waarschijnlijk komt dt door de borstvoeding.dat kan nog wel 2 maanden duren volgens hem... deze arts zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken en ik gewoon door kon gaan met de BV!vervelend dat de meningen hier zo verdeeld zijn ja...maar ik hou het hier maar op! nogmaals bedankt!