Domperidon?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door femkes, 6 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn zoontje is nu 5 maanden. Vanaf ongeveer 6 weken oud loop ik te klooien met mijn productie. Daar kwamen we achter toen hij ongeveer 2 maanden was. Tijdens mijn verlof sinds het ontdekken elke voeding overdag waar het mogelijk was nagekolfd. Tevens een tijdje bijgevoed met melk die ikeerder gekolfd had. Ook heeft een lk meegekeken en tips gegeven voor beter aanleggen en compressie.
    Als laatste heb ik neusspray voor de tsr. Al met al heb ik nu een zeer wankel evenwicht. Ik werk 4 dagen en kolf dan soms wel, soms niet genoeg. Als er bijvoeding is gegeven probeer ik altijd als ik thuiskom nog te kolven, maar mrt gezin en clustergedrag lukt dat ook niet altijd.
    Op dagen dat ik thuis ben gaat het meestal wel goed, maar moet goed opletten dat ik genoeg drink. Daarnaast drinkt mijn zoontje vaak. Soms elke 2 uur. Gezien de temperatuur lijkt me dat geen probleem, daarnaast lijkt zijn maagje wat klein, hij drinkt ook maar 100 uit een flesje.

Ik wil zo graag bv geven en heb het gevoel dat het door mijn vingers glipt. Fenegriek werkt bij mij niet, dat heb ik al geprobeerd. Daarom overweeg ik Domperidon te gebruiken. Mijn huisarts wil me niet ondersteunen, hij heeft er weinig vertrouwen in en ik vind het wel eng. Is het de moeite waard om toch te proberen en zo ja, hoe is verantwoord?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Femke,

Wat jammer dat je voor je gevoel zo achter de feiten aan moet lopen.

Wat voor kolf gebruik je? Heb je een dubbelzijdige electrische kolf tot je beschikking? Is deze goed nagekeken? (slangen intact, borstschilden onbeschadigd) Dit kan veel schelen op je werkdagen! Ook of je gewoon in 1 keer kolft of middels een vast schema waar je kolven en stimulatie afwisselt kan verschil maken. Laat maar horen of je dat al dan niet doet. Wil je echt een boost geven aan je productie kun je overwegen om nog eens een huurkolf voor een week te huren en er helemaal voor gaan.

Fenegriek: heb je dit ten minste 5 dagen geprobeerd? Tabletten, capsules of thee? Wanneer je thee neemt, moet je een slag in de rondte drinken voor het effect heeft.

Heb je met de lk je anamnese goed bekeken? Ziektebeelden, trauma of ziekte aan de borsten (ooit), voedingsgewoonte van jou zelf?

Ik denk dat domperidon zeker een verschil kan maken. Je kunt hier veel informatie over vinden via Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding. Ook kun je vragen naar een lk die hier veel en goede ervaringen in heeft. Ik zou het zeker overwegen om uit te zoeken of iemand bij jou in de buurt ervaring heeft en je kan begeleiden hierin.

Hoe zit het met nachtvoedingen? Komt je kindje ook nog tijdens de nacht? Vaak heel belangrijk om het evenwicht in productie in stand te houden! En een heel goede voeding voor kindjes!

We horen graag weer van je,
    succes vast!
    groetjes Heidi

3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn manneke komt bijna elke nacht. Zijn laatste voeding is tussen 19.30 en 20.30. Daar neem ik ruim de tijd voor. Ik laat hem nog lang nasabbelen. Hij heeft erge zuigbehoefte dan, maar drinkt na een half uur eigenlijk niet meer. Omdat ik geen last heb van kloven of dergelijke en het een beetje ons moment is, neem ik er lekker de tijd voor. Alleen als ik bijvoorbeeld bezoek heb gebruik ik een speentje als hij niet meer effectief drinkt. Sowieso gebruiken we speentje eigenlijk alleen als ik niet thuis ben of als ik niet kan toegeven aan zijn zuigbehoefte. Hij komt meestal ergens tussen 2 en 4 uur voor de eerste voeding. Daarna weer rond 6 a7. Overdag verder geen ritme. Kan 2 uur tussen zitten, kan ruim 4 uur tussen zitten. Hij drinkt wel vaak en wil altijd iets drinken voor her slapen. Dat is erin gekomen omdat hij extra moest aankom, dus hebben we hem heel vaak aangelegd. Nu is dat erin gebleven. Als ik met hem op pad ben geef ik hem dan de borst en wissel met een speentje zodra hij slaapt. Hij slaapt dan prima.

Ik kolf sinds kort dubbelzijdig handmatig. Tijdens de oudste kolfde ik enkelzijdig elektrisch. Dat motertje was niet goed meer en ik heb een nieuwe motor aangeschaft. Ik merkte echter een keer per ongeluk dat ik handmatig meer kolfde. Ik kolf nu eerst zonder compressie twee borsten tegelijk. Daarna kolf ik elke borst twee keer na met compressie. Ik kolf als het enigszins kan 3 keer. 's ochtends duurt het langst. De laatste sessie is meestal maar 20 minuten. Dan kolf ik maximaal 100. In totaal kolf ik tussen de 300 en 400 ml. Ik twijfel over een andere kolf. Vind het nogal een uitgave en moeilijk te kiezen.

Fenegriek poeder heb ik ruim een maand gebruikt. Ik had het idee dat de neusspray meer effect had. Mijn zoontje heeft ook vaak geen zin om er moeite voor te doen, dus als het makkelijker komt drinkt hij beter door. Klinkt wat verwijtend, maar hij is echt snel tevreden. Eigenlijk te snel. Dat helpt ook niet echt.

Ik let vooral goed op mijn vochtinname. Ik eet ook voldoende. Ik merk bij kolven vooral verschil in hoe gespannen ik ben en of ik genoeg drink. Tijdens het warme weer kolfde ik meer, maar had mijn kindje toch niet genoeg. Gisteren veel minder gekolfd, maar dat was vandaag wel voldoende.

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Oh ja, hij is wel goed aangekomen. Agelopen maand bijna 500 gram en 4 cm. Zijn gewicht is ondergemiddeld, maar volgt nu goed de lijn qua WHO curve en lengte ver bovengemiddeld. CB vond hem er goed uitzien, hij komt niet meer echt tekort, maar ik kan me er niet rustig bij voelen.

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Het klinkt mij heel prima in de oren als ik het zo lees. Fijn dat het kolven goed gaat!

Misschien kun je na iedere keer aanleggen (dus na de voeding) even 1 tot 3 minuutjes met de hand nog nakolven? Gewoon om zeker te zijn van het in stand houden van je productie? Dit kun je optioneel ook doen na het kolven op het werk. Doordat je met je hand stimuleert nadat je het met de kolf deed, houd je lichaam je melkproductie makkelijker op peil, de druppels die je nog kolft zijn lekker vet, die kun je evt. nog opvangen in het flesje. (of in een doek als het niet zo veel is.)

Wanneer je kindje gewend is aan het snel op gang komen van de melkstroom door de neusspray, houd je dat gewoon aan, geen probleem.

Je kindje laat zien dat hij kan groeien. Geniet hier van!

Veel succes!
    Heidi

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Dank je.

Deel Deze Pagina