tijdens mijn kraamweek heeft mijn kraamverpleegkundige mij aangeraden om een schepje kv door een fles bv te doen op het moment dat ik moeite krijg met de nachten. dit klonk mij ook logisch in de oren, omdat de kleine zo tóch de goede dingen van de bv krijgt met een beetje extra verzadiging van de kv. nou is mijn schoonzusje weer evrteld dat dit niet mag, maar niet waarom. ik wil liever niet de late voeding vervangen door alleen maar fv, omdat dat teveel verandering voor mijn borsten geeft komende weken, omdat ik ook weer aan het werk ga en moet kolven. heeft iemand hier ervaring mee?
Zou zelf geen kv door bv gooien... vind het ook een heel raar advies van de kraamhulp. 1 schepje kv zal ook weinig tot niks uitmaken lijkt me. Doorslapen heeft vaak niks te maken met wat voor voeding een kind krijgt. Mn dochter sliep gauw door (bv) terwijl mn zoon zelfs nu hij bijna 1 is regelmatig periodes heeft dat hij 1 of 2 nachtvoedingen wil. Ik blijf erbij dat het een kwestie van doorzetten is... is het beste voor je productie, beste voor je kind en hopelijk ook het beste voor jou. Maak de nachtvoedingen zo makkelijk mogelijk voor jou. Zo kort mogelijk, alleen als het een poepluier is verschonen, niet praten, zo min mogelijk licht. Als het mogelijk is in je bed voeden (evt. je man de kleine laten halen/terugleggen), zorgen dat je lekker warm blijft en niet teveel op de klok kijken.
als het vol te houden was voor mij had ik het ook gewoon gedaan, maar ik stel de vraag natuurlijk niet zo maar 'Een kwestie van doorzetten' is véél te kort door de bocht en niet echt iets waar ik op zit te wachten om te horen. klinkt wat cru, maar vind ik wel. er zijn persoonlijke omstandigheden waardoor het gewoon niet vol te houden is en alle adviezen die je geeft brengen we al in de praktijk, maar nog is het minimaal 2 uur wakker zijn 's nachts en dat houden we niet vol. het advies van de kraamhulp trek ik niet zo maar in twijfel, tot nog toe hebben we de beste truucs en tips van haar gekregen en hebben we enkel slechte adviezen van het CB gekregen.
Ik zal de latste zijn die je zal doorverwijzen naar het cb voor advies hoor... dat je bv en kv niet moet mengen is meer gebasseerd op logisch redeneren. Denk gewoon serieus dat 1 schep niet zoveel verschil brengt want zoveel extra voedingsstoffen zitten daar niet in en ook als je kv zou geven heb je geen garantie dat je kind dan doorslaapt. Ieder kind is anders en misschien heb jij net zo'n modelletje als mn zoon die graag snachts nog wat snackt, daar doe je niks aan. Verder is je kind ook nog eg jong vind ik. Op die leeftijd is het erg normaal om snachts nog zeker 1 voeding te hebben. Tuurlijk wil je niet horen dat het een kwestie van doorzetten is. Ik kan ook wel zeggen dat je die laatste voeding een fv moet geven maar dat zou ik nooit bij mn eigen kind doen dus is het nogal krom om dat jouw te adviseren. Kleine kans maar misschien slaapt je kind dan wel door maar groot nadeel is dat je dan die voeding moet afkolven (stuwing) of je kolft niet en die bv loopt terug (in ieder geval op dat tijdstip maar dat vang je dan op met fv en misschien merk je er ook overdag iets van ten nadele omdat je nog maar relatief kort voedt) Hoe dan ook sterkte!
Waanzinnig slecht advies. Je kind krijgt op die manier te weinig vocht in verhouding tot de eiwitten en zouten binnen. Dat is, zeker bij een jong kindje, gewoon gevaarlijk. Met 2 maanden is voor de meeste kinderen, of ze nou fles of borst krijgen minstens één nachtvoeding vrij normaal. Maar je schrijft 2 uur per nacht. Bedoel je dat een nachtvoeding 2 uur duurt, of dat je kind om de 2 uur komt? Misschien zijn er wel wat tips om daar verbetering in te krijgen hoor!
de voeding duurt inclusief verschonen ongeveer een half uur, daarna is hij klaar wakker. dit kan dan in totaal makkelijk 2 tot 3 uur worden. als de kleine dan om de 4 uur komt krijg je dus weinig slaap. als ik het met alleen bv af kon dan zou ik het graag doen, maar het staat me ook tegen om een volledige kv fles te doen 's avonds. kv flesjes vullen over het algemeen toch langer dan bv, dus vandaar het kijken naar een meng verhouding. we zouden dan bijv. een kleine hoeveelheid kv willen aanmaken en deze toevoegen aan een bv flesje. ik zou dan rond een uur of 10 of 11 kolven, dit zou mijn man dan met een eventuele aanvulling per flesje geven en zo hopen we dat ik iets langer kan doorslapen. overdag kan ik ook niet bijslapen om dat onze uk van 10 tot 7 wakker is momenteel. we zoeken dus gewoon een tussen oplossing, want dit hou ik niet vol hoe vreselijk ik dat ook vind! geloof me, ik heb véél over voor de bv. ik heb de eerste 4 weken élke voeding zitten gillen van de pijn en zitten janken bij elke voeding, maar ik wilde doorzetten en dat is ook gelukt. ik denk dat ik dus wel mag zeggen dat ik er iets voor voer heb, maar op een gegeven moment is er toch een grens, snap je?!
Moet je dan nog steeds verschonen bij de nachtvoeding? Bij mij kregen ze rond die leeftijd alleen nog maar een verschoning als ze gepoept hadden. Waardoor iedereen een stuk minder wakker werd. Probeer anders ook eens om na het verschonen een toetje aan de borst te geven, juist die vettere melk die je dan hebt is slaapverwekkend. Het is vrij normaal om aan de borst in slaap te vallen. Zelf ging ik in deze periode trouwens met het 8 uur journaal naar bed, zodat ik aan mijn slaap toe kwam.
Verschonen deze wij op die leeftijd ook niet meer 's nachts. En kv is geen garantie op langer slapen/doorslapen, helaas. Is het geen idee dat jij op bed gaat en dat je man je kindje bij je brengt als hij honger heeft ? Ons zoontje komt ook nog om meestal meerdere nachtvoedingen. Omdat ik dat ook zwaar vind slaapt hij nu vaak naast me. Is dat mischien een idee. Hoef je alleen even naar je kind toe te rollen en je pyama op zij te doen als je kind honger heeft.
hij heeft echt een verschoning nodig 's nachts. daarna krijgt hij standaard een tweede borst. in slaap vallen aan de borst doet hij wel, maar er moet nog een boer uit. laten we hem niet boeren, dan wordt hij na een half uur half stikkend wakker. geen optie dus. voormelk en achtermelk schijnt trouwens achterhaalt te zijn, net een paar interessante topics over gelezen waarin kwebbeltje informatie geeft over de laatste ontwikkelingen. mijn zoontje krijgt om 7 uur een borst, gaat daarna in bad, dan nog een tweede borst en ik lig dan tegelijk met hem in bed. ook dát werkt dus niet. langer opblijven om adviezen int e winnen op het forum werkt dus blijkbaar óók niet dus lieve dames, ik vind al die adviezen heel lief bedoelt, maar het gaat niet over de door mij gestelde vraag. ik heb nu het idee dat ik me moet verdedigen, omdat ik de nachtvoeding niet trek en geloof me, ik voel me al k*t genoeg zonder hierop gewezen te worden. dus hoe lelijk ik nu misschien ook klink, liever adviezen over de door mij gestelde vraag en niet over alles wat ik écht heus al geprobeerd heb.
nemo, vanwege mijn rug en bekkenklachten pakt mij man de kleine sowieso 's nachts al. hij verschoont hem ook. we zijn dus samen wakker. bij mij laten slapen doe ik niet, dat is me veel te riskant, zou niet weten hoe ik hem veilig bij me kan leggen. op een verchonignskussen past niet, te klein bed, en zonder afscheiding wil ik het risico niet lopen dat hij onder onze dekens zou kunnen komen. bij papa en mama in bed is nog steeds een van de oorzaken van wiegendood bij veel kindjes. dus daar dank ik voor, 2 maanden is dan echt nog te jong en te klein. kv is geen garantie op doorslapen, maar wel een grote kans op en die kans probeer ik graag.
De NAAM voormelk en achtermelk wordt door sommigen als achterhaald beschouwd (door anderen wordt dit idee ook al weer als achterheeld beschouwd trouwens...). Maar feit blijft dat je melk aan het einde van een voeding vetter is dan aan het begin van een voeding. En zeker als je een half uurtje na een voeding een 'toetje' geeft krijgt je kind melk die omdat het zo versgemaakt is, erg veel vet bevat. Ook heb je tijdens die toetjes zowel in het lijf van de moeder als van het kind processen waarbij hormonen vrijkomen die er voor zorgen dat moeder en kind erg loom en slaperig worden. Dus na de boer even aanleggen tot hij slaapt heeft zeker zin! Het gaat dan niet alleen om het bekende oxytocine, maar om CCK, een galhormoon, dat voor een loom relaxed gevoel zorgt. Je idee om een flesje te geven om je zelf wat te ontlasten is op zich een goed idee. Je kunt bijvoorbeeld een uurtje na de ochtendvoeding gaan kolven. En je man kan dan een flesje geven, zodat jij kunt doorslapen. Maar dat idee van een schepje kunstvoeding er in is niet alleen slecht, het is ook gevaarlijk!
Ik zou ook niet een schepje kv door je gekolfde bv doen. Wat je misschien wel zou kunnen doen is eerst aan de borst voeden en dan daarna nog een flesje met kv aanbieden. Zodat de kleine ook die kv krijgt wat je graag wilt, in de hoop op doorslapen. Maar voor je productie is het natuurlijk niet goed om een flesje erbij te geven, je borsten denken dat die melk niet nodig is terwijl het eigenlijk wel nodig is . Aan de andere kant kan het misschien zo zijn dat je borsten 'flexibel' zijn, hier is het namelijk ook steeds weer verschillend in hoeveel melk ze nu moeten maken (haha, klinkt gek). Dan weer 'zoveel' voedingen dan weer 'zoveel' voedingen, dan weer kolven tussendoor etc..... Ander idee, is misschien nadat hij de eerste borst heeft gehad, en dan in bad is geweest hem niet de tweede borst aan te bieden, maar weer de eerste borst, daar zit dan weer wat 'vollere'melk in (die achtermelk bedoel ik dus eigenlijk). Succes, hoop dat je er wat mee kunt, en anders sorry. Groetjes.
Toen ik terug aan het werk moest, braken de nachten me erg zuur op. Ook m'n voeding naar de avond toe werd een pak minder, waardoor Leander vaak weer 2x 's nachts kwam voor een voeding. Uiteindelijk ben ik hem 's avonds eerst de borst gaan aanbieden. Daarna hem nog een klein flesje kv bijgegeven en daar sliep hij dan wel op door. Maar ik zou nooit kv door bv mengen, lijkt mij niet goed zo.
dank jullie wel voor jullie mee denken! we gaan eerst nog even geen kv bijgeven. mooier is nog dat ons heertje blijkbaar vernomen heeft waar mama over na zat te denken en het er niet mee eens was, want hij heeft vanacht opeens voor het eerst doorgeslapen! wat een timing van half 9 tot kwart voor 6, ik schrok er om 4 uur gewoon van wakker haha nu nog even afwachten of het iets eenmaligs was natuurlijk hij is vandaag wel veel rustiger en uitgeslapener geweest, dus voor hemzelf ook fijn dat hij wat heeft kunnen bijslapen, ik duim dat dit een beetje een ritme wordt, maar we wachten eerst maar even af
Hihi, ja raar is dat hè. Maar niet alleen voor hem is het lekker, ook voor jezelf lijkt me. Succes ermee!
Zulke nachten ben ik jaloers op Hopelijk snapt hij nu hoe het moet en doet hij het de komende nachten ook.
Een schepje kunstvoeding bij afgekolfde moedermelk kan geen kwaad hoor. Dat wordt zelfs al bij de pasgeborenen gedaan. Zowel op neonatologie als op een kraamafdeling. Dus we moeten geen mensen bang gaan maken dat dit zelfs gevaarlijk is! Echter of het verstandig is is een tweede. Want als de kleine dan het flesje niet leeg zou drinken gooi je moedermelk weg wat eeuwig zonde zou zijn. Dus dan zou het meest voor de hand liggende zijn eerst de borst of de afgekolfde moedermelk geven en daarna nog wat kunstvoeding aanbieden indien nodig. Kwebbel
Dat is dan wel in strijd met 'good practice'. Iets anders is natuurlijk het toevoegen van Breastmilkfortifier, maar dat is niet hetzelfde als kunstvoeding en gebeurt alleen op medische indicatie.
Of iets in strijd is met "good practice" weet ik niet. Maar dat wil niet zeggen dat al het andere dan maar gevaarlijk is! Daarmee maak je onnodig mensen bang wat helemaal niet nodig is. Wij werken met het borstvoedingcertificaat WHO/UNICEF, maar dat betekend ook niet dat andere regels allemaal niet klopt. Denk je dat wij (indien nodig) samengevoegde melk aanbieden aan pasgeborenen als het gevaarlijk zou zijn? Kwebbel