Donatie van navelstrengbloed

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door blackeyedgirl, 29 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Kan dat ook gedaan worden als je thuis bevalt of in het ziekenhuis onder begelijding van een vk en hoe zit het dan met bloedprikken ik denk niet dat er dams zijn die zin hebben om als ze net bevallen zijn gezellig een ridje te maken naar het bloedprikcentrum

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.504
    13.990
    113
    Vrouw
    Ze nemen gelijk na de bevalling bloed af, dus ik denk eigenlijk dat het alleen kan als je in het zh bevalt.
    De navelstreng hoeft niet versneld doorgeknipt te worden.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb zojuist nog even info gevraagd via het mailadres wat hier eerder in stond. Ik ben benieuwd of ik wat hoor.
    Ik mag zelf door ziekte in het verleden geen bloed meer geven en ik ben dus benieuwd of dat hier dus ook voor geld.
    Als het gewoon mág, dan ga ik zéker verder informeren nu. Ik ben benieuwd...

4. Nen87

Nen87 VIP lid

17 sep 2008
    6.469
    10
    38
  5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    interessant!

Ik heb overigens nu al antwoord gehad. Ik ben zelf alleen uitgesloten, om dezelfde reden als dat ik geen bloeddonor mag zijn.
    Ondanks dat hoop ik dat er meer bekendheid aan gegeven wordt.

6. flirmar

flirmar Niet meer actief

Ik ben zelf ook aan het overwegen te gaan doneren.

Wat me opvalt als ik een beetje google op dit onderwerp is dat het volgens mij in België juist veel meer wordt gedaan en veel meer bekendheid heeft dan in Nederland.

7. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Ja, ik heb dat gedaan. Wist er niks van, maar na de bevalling vroegen ze gelijk of ze dat mochten doen. Heb ja gezegd, je merkt er helemaal niks van en als daar andere kindjes mee gebaat zijn, tsja.. dan voor mij geen probleem.

8. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Jeetje had ik hiervan geweten had ik dit ook wel willen doen. Erg jammer dat ze hier in het ziekenhuis niks over gezegd hebben.

9. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    ik ga dit ook eens navragen bij mijn VK of ze dat hier in het ziekenhuis ook doen.

het is zo kleine moeite om dit te doen terwijl je een ander kindje zijn of haar leven kan redden.

heb er jammer genoeg niets over gehoord in de zwangerschap van me zoontje of bij de bevalling.
    anders had ik het toen al zeker laten doen.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zie dit topic weer langsdrijven, een aantal weken geleden heb ik ze gemaild. Dit is (een deel van) de reactie:

Bedankt voor uw belangstelling voor de Navelstrengbloedbank. De Navelstrengbloedbank is onderdeel van Sanquin, de bloedbank. Wij zijn gevestigd in Leiden. Hier slaan wij de stamcellen op uit het navelstrengbloed dat afgenomen wordt na de bevalling. Met deze stamcellen kunnen o.a. kankerpatiënten geholpen worden. Dit gebeurt wereldwijd, dus navelstrengbloed bij ons uit Leiden kan een buitenlandse patiënt helpen, maar Nederlandse patiënten kunnen indien nodig ook gebruik maken van navelstrengbloed uit het buitenland. Wij werken zonder winstoogmerk en zijn een niet-commerciële Navelstrengbloedbank in Nederland.

Voor het afnemen van navelstrengbloed werken wij samen met ziekenhuizen en verloskundigenpraktijken hier in de regio. De afnemers (gynaecologen en verloskundigen) worden door ons opgeleid in de techniek van het afnemen en de administratieve afhandeling. Alles moet correct verlopen, omdat wij aan strenge regels en kwaliteitseisen moeten voldoen. Dat betekent dus dat u alleen navelstrengbloed kunt doneren, als u gaat bevallen in een van deze ziekenhuizen in de regio Leiden/Haaglanden/Amsterdam. Aangezien u gaat bevallen in een ziekenhuis waarmee wij niet samenwerken, is het voor u helaas dus niet mogelijk om navelstrengbloed te doneren voor opbouw van de Sanquin Navelstrengbloedbank.

11. misa

misa Niet meer actief

Wat een goed doel! Ik ga mijn vk er de volgende keer direct naar vragen!

@ Tupp: Maar wat slecht dat het alleen in die regio kan!

Deel Deze Pagina