inwendige echo......

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by sjaantje85, Jan 26, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

Sep 4, 2008
    2,918
    0
    0
    hey meiden we zijn vandaag voor t eerst bij de vk geweest en over 2 weekjes krijgen we de eerste echo....nu wordt dit een inwendige omdat ik overgewicht heb en dus een vrij dikke buik....
    ik ben normaal gesproken niet echt preuts maar de enige die ooit daar beneden is gekomen is mijn vriend ik was 14 toen we bij elkaar kwamen dus ook de enige waar ik mee naar bed ben geweest.....en verder nooit geen onderzoeken gehad ofzo....
    nu weet ik dat het voor de vk dagelijks werk is maar ik weet gewoon niet hoe ik me straks moet gedragen :oops: ik kan niet wachten om ons kleine hummeltje te zien maar t idee dat er iemand met zo;n ding bij mij naar binnen gaat vindt ik niet echt prettig.....en tja ik zal er aan moeten wennen want er zullen straks nog wel meer van die situaties komen....

hoe hebben jullie het ervaren of ermee omgegaan?
    liefs sjaantje 8)

2. redu

redu Bekend lid

Sep 30, 2008
    568
    1
    0
    zeeland
    hoi sjaantje

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

ik heb regelmatig inwendige echo's gehad tijdens de vruchtbaarheidsbehandelingen.
    Ik vindt het ook altijd vervelend, maar doe altijd een lange trui of zo aan dan voel je je wat minder kwetsbaar.
    en probeer me te bedenken dat de gyneacoloog wel wat meer gewend is.
    En het is toch ook wel fijn om je kindje te zien.

Nou ik wens je veel succes en dat je maar een mooie echo mag hebben.

gr redu

3. Trees

Trees Niet meer actief

Toevallig vanmiddag er weer één gehad (numero 30 ongeveer) en het begint te wennen, maar helemaal op mijn gemak zou ik me op deze manier nooit voelen. Maar goed, de tip is iets langs aan trekken, bijv. lange trui, tuniekje, rokje, jurkje. Dan loop je in ieder geval niet zo in je blote billen en kun je het nog enigzins bedekken als je ligt. Voelt toch wat prettiger. En zeg vantevoren dat je het spannend vindt. Door het uit te spreken wordt de spanning vaak al minder en kunnen ze er extra rekening mee houden. Op het moment dat je een spartelend kindje krijgt te zien, ben je waarschijnlijk alle stress en schaamte al vergeten.
    En de gouden tip ;)! Vergeet niet je onderbroek uit te trekken. Door de spanning was ik dat zelf vanmiddag vergeten. Ik lag al klaar in de beugels en de gynaecoloog had het echo-apparaat in zijn hand, toen hij zei: uhh mevrouw ik kan zo geen echo maken hoor :)

4. leylaNB

leylaNB Actief lid

Jan 18, 2007
    134
    0
    0
    Noord-Brabant
    hahahahaha Trees toch! En dat bij echo nummer 30! ;)

Ik heb bij mijn vorige zwangerschap en bij deze ook een inwendige echo gehad. Leuk is anders, maar het doet geen pijn. En ja ik vond het zelf ook een beetje genant. Achteraf bekeken is er niets om je gnant over te voelen. Ze kijkenbij mij) niet recht tegen je doos aan (ze zitten een beetje naast je) dus dat scheelt.
    Zoals mijn voorgangster al zei helpt het misschien om een lange trui of verst aan te trekken, zodat je je niet zo kwetsbaar voelt. Verder zou ik me er niet druk om maken, ik weet dat dat makkelijk gezegd is, maar er is echt niets aan. Hooguit wat ongemakt verder niets!

In elk geval veel plezier bij je echo, het is toch heeeeel apart om het kleintje in je buik te zien!

Liefs

5. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Ik krijg elke week een inwendige echo, leuk is anders maar het is helemaal niks om je druk om te maken.

6. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    2,005
    0
    0
    De 1e keer een in inwendige echo gehad en had ook een lange tuniek aan getrokken en dan bedek je alles al!
    En het valt echt mee meid ik ben ook best preuts hihi en was ook erg zenuwachtig maar zelfs ik vond t mee vallen, licht is uit en ze kijkt alleen naar t scherm en niet naar jou!
    Succes!

7. boni001

boni001 VIP lid

Mar 1, 2008
    6,548
    0
    36
    Twente
    Heb voor de zwangerschap al een inwendige echo gehad voor onderzoek. En kan je vertellen: is me 100% meegevallen!
    De tip van een lange trui/tuniek vind ik wel een goede.

Succes en: geniet van je echo! Is toch héél erg speciaal de eerste keer je beebje zien!

8. cjpt

cjpt Fanatiek lid

Jul 16, 2008
    2,447
    1
    0
    Zuid Holland
    Zoals een aantal anderen hier heb ik er ook al erg veel gehad door behandelingen bij de gyn. Ik vind het persoonlijk niet erg maar als je er tegenop ziet stelt dit je misschien nog gerust: ik heb 3 verschillende gyns gehad die bij mij een inwendige echo hebben gemaakt en allemaal:

*keken ze NIET naar mij voordat ik goed op de bank lag (dus terwijl je in je blote kont rondloopt ;o)
    *zaten ze naast me ipv bij mijn voeten
    *hebben ze niks aangeraakt in 'dat' gebied
    *hebben ze echt maar 1 tel 'daar' gekeken waar dat ding erin moest en verder alleen naar het scherm
    *deden ze het zo snel maar voorzichtig dat het helemaal niet vervelend voelde.

Wat overigens ook helpt is zelf die richting niet in kijken. Het scherm hangt bij je hoofd en ik kijk altijd direct daar naar als ze met dat ding oppakken.

Geniet van je echo hoor, dat moment krijg je nooit meer terug!

9. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb de eerste echo gehad bij 11 weken 1 dag.. De gyn. heeft t uitwendig gedaan, maar zei wel als dat niet lukte het inwendig zou moeten.. Ik was opgelucht dat t uitwendig prima te zien was..
    Ik heb van mezelf ook een flinke isolatielaag op mn buik.. weeg ruim 100 ( bij vk op weegschaal)
    Ik vind t raar dat ze t meteen inwendig willen doen en niet eerst uitwendig gaan proberen.. Misschien ook vragen waarom ze t niet eerst (willen) proberen?
    En inderdaad gewoon zeggen dat je t spannend vind en je er eigenlijk ongemakkelijk bij voelt..

10. samkids

samkids Niet meer actief

Ik heb vier weken geleden ook voor het eerst een inwendige echo gehad en maakte me er best druk over. Alleen mijn lief heeft me naakt gezien en een sauna ganger of zo ben ik ook niet. Gelukkig had ik van anderen al de tip gehad dat iets langs aan trekken slim is. Ik had dus beide keren een tuniek aan. Als je dan je broek uit moet doen, loop je tenminste niet zo in je blote kont. En zodra ik lag, legden ze er een handdoekje overheen. Ook erg prettig.
    Ze vragen ook of je het al eerder hebt gehad en zo niet, dan leggen ze alles heel rustig uit. Ook deden ze de deur op slot zodat er niemand perongeluk binnen kon komen.
    En zodra ik de kleine op het scherm zag, maakte het me niets meer uit hoe ik er bij lag. Zelfs toen mijn tweede inwendige echo door een man werd gedaan.
    Het is voor het goede doel.

Succes!

11. Krissa

Krissa Bekend lid

May 16, 2007
    585
    0
    0
    Sittard-Geleen
    Ik kan je nog een tip geven. Zelf heb ik er een aantal gehad voordat ik zwanger werd en tijdens de zwangerschap ook twee wegens een vetlaagje.

Zelf zeg ik er erg tegen op door een verleden van misbruik, maar ik heb er voor gezorgt dat ik inderdaad iets langs aan had en mijn man bij de hand.
    De eerste 2 keren heeft hij een paar blauwe plekken opgelopen maar daarna ging het wel. Wel had ik gelukkig alle keren deze zelfde vrouwelijke gynecologog.

Maar bij alles is het resultaat dat je je kleintje ziet het allemaal waard.
    Ik wens je veel succes en hoop voor je op een mooie echo, probeer er van te genieten.

Groetjes,
    Krissa

12. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

Sep 4, 2008
    2,918
    0
    0
    jullie zijn geweldig!bedankt voor al jullie reacties!stelt me gerust.....en idd ik kan niet wachten om de kleine te zien dus heb het er graag voor over hoor!liefs sjaantje!

13. Shaartjuh

Shaartjuh Lid

Sep 2, 2008
    20
    0
    0
    Ik heb gisteren een uitwendige echo gehad met 8 weken en 1 dag. Hier was al een kloppend hartje te zien. Ook ik heb overgewicht en niet een klein beetje ook, maar ze proberen het uitwendig. Over 2 weken mag ik weer komen en ze hopen dan op een mooi plaatje (echo) en alles duidelijker te zien en het hartje te horen..
    Ik ben wel blij dat ze het uitwendig eerst proberen hoor, dat inwendige vind ik ook maar niks. Maar goed als het niet anders is.... ik heb het er ook graag voor over!

14. engeltje1977

engeltje1977 Actief lid

Nov 24, 2008
    313
    0
    16
    ach joh verstand op nul!

Ze kijken het er niet af!

15. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

Nov 18, 2008
    6,486
    0
    0
    Ik wil hier ook graag wat schrijven.. ik heb een inwendige echo gehad toen ik ongeveer 6 weken zwanger was... toen ik binnen kwam bij het echo centrum moesten we plaats nemen in de wachtkamer (mijn vriend en ik), naast ons zat een vrouw van nou ik wil niet flauw zijn maar denk toch wel gauw 150+ kilo.. het enige wat toen in mij op kwam was.. ag als zij een inwendige moet zal de echomaker (zo noem ik hem maar), niet schrikken van mij (65 kilo).. ik weet het klinkt heel lullig voor de wat steverige dames onder ons, maar dit was echt onsmakelijk.. toen ik eenmaal aan de beurt was schrok ik in eerste instantie want het was een man.. maar toen ik eenmaal mocht gaan liggen ben ik alles vergeten want ik mocht eindelijk zien of alles oke was met de kleine..:D

16. hartewens

hartewens Fanatiek lid

Jul 11, 2007
    1,082
    0
    0
    Ik heb ook veel inwendige echo's gehad ivm vruchtbaarheidsbehandelingen. De eerste paar keren vond ik het ook heel spannend allemaal. Wat mij enorm geholpen heeft is stug naar het schermpje kijken. Kijken naar het beeld wat het echo apparaat gaf. Hierdoor ontspande ik en viel het uiteindelijk mee. Later werd dat natuurlijk kijken naar het kindje op het scherm, maar dat heeft even een poosje geduurd eer er een kindje verscheen.
    Echt, probeer je te focussen op wat je straks te zien krijgt, het helpt enorm!

17. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Ik heb meerdere inwendige echo's gehad ook voor o.a onderzoeken. Probeer je gewoon zoveel mogelijk te ontstpannen dat is het beste. Voor hun is het dagelijks routinewerk en ze kijken echt niet vreemd op als jij dara ligt. Net zoals al eerder hier beschreven ze kijken niet eens naar als je rondwandeld. Ook is het niet pijnlijk. Ik heb 100x liever een inwendige echo dan bijv de akelige eendenbek ,want dat is echt zeer vrouw onvriendelijk.

18. anael2009

anael2009 Actief lid

Nov 26, 2008
    478
    0
    0
    ik had wel even netjes alles getrimd en dacht ook van "ojee" maar als je daar ligt ben je alleen met de beeb bezig. Het deed afsoluut geen pijn bij mij, voelde er niets van.. condoompje eromheen, glijmiddeltje (hallo, witte vloed, heb ik niet nodig hoor ome dokter!) en hallo baby! en dan is ie er al uit.. vond de inwendige zelfs beter, want het uitwendige apparaat van de verloskundige was volgens mij al een oudje en minder scherp..

groetjes!

19. Belly82

Belly82 Actief lid

Feb 28, 2008
    153
    0
    0
    Utrecht
    Ja idd gewoon gaan liggen en verstand op nul.. Je voelt er niks van en ze kijken alleen maar naar het scherm..

Je moet maar zo denken.. zie zien 100-en vrouwen per week allemaal verschillend..

De baby moet er toch ook een keer uit.. dat kan ook niet zonder naar je ... te kijken toch.. ;) En voor/tijdens de bevalling zullen ze ook af en toe moeten voelen of kijken..

Verstand op nul en liggen maar.. :) je krijgt er iets moois voor terug.. En daarbij komt met de inwendige echo krijg je veel leukere plaatjes.. heb 2x een inwendige gehad en daarna nog 2x uitwendig.. je ziet duidelijk een verschil...

Succes!

Share This Page