doneer de navelstreng

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Moon28, 28 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misslisa

misslisa Fanatiek lid

8 feb 2010
    1.829
    139
    63
    Vrouw
    Ook ik ga het maandag even met mijn verloskundige overleggen! Ik had er nog nooit van gehoord!

2. momvantwee

18 jan 2012
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Willen we ook graag doen maar bij een tweeling waarschijnlijk niet mogelijk :x Helaas....

3. vijgje

vijgje Lid

29 mrt 2012
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb inmiddels reactie gekregen van de navelstrengbloedbank. Zij laten weten dat het bij een thuisbevalling niet mogelijk is om navelstrengbloed te doneren. Bij een bevalling in het ziekenhuis is het ervan afhankelijk of ze afspraken hebben met het ziekenhuis en de verloskundige die de bevalling doet. De regio is wat dat betreft nogal beperkt helaas.

Ik plak de uitgebreide uitkeg hieronder effe: hopelijk past één van jullie hier wel in!

De Navelstrengbloedbank is onderdeel van Sanquin en is gevestigd in Leiden. Hier slaan wij de stamcellen op uit navelstrengbloed dat afgenomen wordt na de bevalling. Met deze stamcellen kunnen o.a. kankerpatiënten geholpen worden. Dit gebeurt wereldwijd, dus navelstrengbloed uit onze bank kan een buitenlandse patient helpen, maar Nederlandse patiënten kunnen ook gebruik maken van navelstrengbloed stamcellen uit het buitenland, Wij werken zonder winstoogmerk en zijn een niet-commerciele publieke Navelstrengbloedbank.
    De Sanquin Navelstrengbloedbank Leiden werkt samen met goed getrainde verloskundig hulpverleners (verloskundige of gynaecoloog) in de regio Amsterdam, Leiden en Den Haag. Mogelijk heeft u via uw verloskundige of gynaecoloog de Informatiefolder "Donatie van navelstrengbloed" mogen ontvangen.
    De bij de Navelstrengbloedbank aangesloten verloskundig hulpverlener vangt direct na het geboren zijn van uw kind ook het navelstrengbloed op, nadat u hiervoor toestemming heeft gegeven. Hiervoor vult u de vragenlijst "Navelstrengbloeddonatie" in.
    Indien u gaat bevallen bij een niet aangesloten verloskundig hulpverlener is het helaas niet mogelijk om navelstrengbloed te doneren. Wij werken mee aan het opbouwen van een nationale Navelstrengbloedbank, die gehouden is aan (inter)nationale kwaliteitseisen. Om deze reden is de samenwerking met verloskundig hulpverleners sterk gereguleerd.
    In principe zijn voor de zwangere die het navelstrengbloed doneert geen kosten verbonden aan het beschikbaar stellen van navelstrengbloed voor publieke bank opbouw. Wij bieden geen mogelijkheid voor private doeleinden.
    Binnen de Navelstrengbloedbank Nederland organisatie kennen wij een procedure waarbij navelstrengbloed stamcellen binnen een gezin of familie opgevangen kunnen worden voor een binnen het gezin bekende patient. Wij noemen dit de Bestemde navelstrengbloeddonatie procedure (ook wel Familie Transplantatie genoemd).
    In deze situatie moet de behandelend arts van uw familielid met de aandoening aangeven of er met stamcellen uit navelstrengbloed getransplanteerd zou kunnen gaan worden. Hiervoor moet de behandelend arts tevens contact opnemen met de beoogde transplantatie arts of er daadwerkelijke een medische indicatie bestaat. Voor nadere informatie kan de behandelend arts met de Navelstrengbloedbank contact opnemen en kunnen we de benodigde informatie en bijbehorende formulieren beschikbaar stellen.
    Mocht bovenstaand nog tot vragen leiden, kunt u contact opnemen met de Sanquin Navelstrengbloedbank Leiden via info.navelstrengbloedbank@sanquin.nl
    of telefonisch middels tel. nr. 071-5685170

4. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

31 mrt 2012
    1.207
    0
    36
    ik wist niet dat dat kon je hoort er niks over vind dat ze er meer.aandacht aan moeten geven.ik had het anders wel gedaan kleine moeite

5. Butterfly30

Butterfly30 Actief lid

29 nov 2011
    247
    0
    0
    Emmen
    Ik zal morgen eens het overleggen met mijn verloskundige. Ik had al aangegeven om graag in het umcg te bevallen.

6. happymama

happymama Niet meer actief

dit wist ik helemaal niet !!!! anders had ik t gelijk gedaan , hij word toch maar gewoon weggegooid dus als je er iemand mee kan helpen .
    wel erg jammer !!!

7. cheetara

cheetara Actief lid

13 nov 2011
    396
    0
    0
    thuismanager
    Hoogvliet
    Ik heb gelezen dat dat alleen mogelijk is als je geen ''zachtgeboorte'' wilt.
    Wij willen graag dat de navelstreng pas gebonden en geknipt wordt als het is gestopt met kloppen, en dan is het niet mogelijk.
    Het zou meteen afgebonden moeten worden en de stamcellen zouden er meteen uitgehaald moeten worden.

Ik ben trouwens (nu in ieder geval) van mening dat ze de ''resten'' mogen gebruiken voor wat ze ook goed lijkt, maar de geboorte zelf vind ik wel fijn dat het (voor zover mogelijk in het ziekenhuis) een zachte geboorte wordt. En dat zou dan niet mogelijk zijn...

8. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    persoonlijk zou ik het niet bij sanquin doen, die lui maken heel veel winst met gratis gekregen dingen..... maar je navelstreng doneren aan het zh, zeker als het een universitair zh is zou ik zeker doen.

9. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Wat goed ! Dit wist ik helemaal niet. Ik ga bevallen in het WKZ, maar nog niks over gehoord. Zal het morgen gelijk bespreken met mijn Gyn..

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zucht...daar gaan we weer. ;)

Sanquin is een non-profit organisatie. "Non-profit" betekent dat ze geen winst mogen maken. Ze verdienen wel geld, maar dat geld wordt weer gebruikt voor onderzoek en het maken van nieuwe medicijnen.

De leden van de raad van bestuur (3 personen) krijgen een hoger salaris dan de meesten van ons mee naar huis nemen. Misschien dat je dat bedoelt en dat je daar boos over bent. Dat is je goed recht. Maar vertel het alsjeblieft we zoals het is. De bloedbank heeft al genoeg negatieve publiciteit gehad. Iedereen mag natuurlijk zijn eigen afweging maken om wel of geen bloed of stamcellen te doneren. Maar het is wel prettig als mensen een keuze kunnen maken op basis van informatie die klopt en niet op basis van stemmingmakerij.

Overigens: zoals ik het heb begrepen, krijgt de raad van bestuur een even hoog salaris als andere managers in de zorg die bij evengrote 'bedrijven' voor ongeveer evenveel werknemers verantwoordelijk zijn. Over de hoogte van managementsalarissen in de zorg valt genoeg te discussieren. Maar voer de discussie dan ook daarover richt je pijlen niet alleen op Sanquin. Dat kost donors en hoe je het ook wendt ook keert: bloeddonors zijn gewoon nodig.
    Sanquin volgt gewoon de richtlijnen die door de politiek zijn opgesteld. Net als de diverse ziekenhuizen. Als je het daar niet mee eens bent, moet je in de eerste plaats bij de politiek zijn.

Ik geef trouwens bloed (plasma) en straks stamcellen omdat ik weet dat dit voor een hoop goede dingen wordt gebruikt. Rechtstreeks als transfusie voor mensen die op dat moment bloed te kort komen. Indirect, doordat ze er medicijnen van maken. Of via een wat grotere omweg omdat er onderzoek mee wordt gedaan dat hopenlijk op termijn de gezondheidszorg kan verbeteren. Dáár gaat het mij om. En wat de raad van bestuur daarmee verdient, zal mij een zorg wezen. Ze zullen ook wel genoeg belasting betalen, denk ik zo. En daar wordt mijn salaris dan weer van betaald. ;)

11. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Ik ga het donderdag ook met mijn gyn. overleggen.
    Het moet je eigen kindje maar overkomen, dan ben je ook dankbaar als er een goede match beschikbaar is.
    Goed van TS dat ze dit onder de aandacht brengt!

12. MartineZ

MartineZ Lid

11 sep 2011
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    In het Franciscus ZH in Roosendaal NB werd hier aandacht aan besteed tijdens de algemene informatieavond. Misschien handig, voor de meiden die daar nog heen moeten, om het tijdens zo'n bijeenkomst aan te kaarten. Zo bereik je ook een hoop zwangeren in een keer. Heel goed initiatief trouwens!

Deel Deze Pagina