Mijn moeder is gastouder bij ons en is sinds 2010 verplicht een opleiding te volgen. Dit doet ze ook, maar ze komt nog 1 reflectieverslag te kort. Dit gaat om het verslag assisteren bij activiteiten. Ik heb geprobeerd om haar te helpen, maar ik snap er echt helemaal niets van. Tijdens mijn eigen opleiding heb ik nooit dit soort dingen hoeven te doen, dus ik kan haar niet echt helpen. Kan iemand ons misschien helpen, want ze moet het donderdag af hebben en ze mist maar 1 verslag. Ze heeft het al op school aangekaart, maar ze doen daar niet zoveel mee. Wie o wie heeft deze opleiding gevolgd en weet hoe het moet Liefs Tumtummetje
Ik heb in mijn boeken het standaard ervoor staan. Met de vragen die erin moeten etc. Maar heeft je moeder die niet? Met welke methode werkt de school. Met de STARRT methode?
Bij een reflectieverslag is het de bedoeling (althans was in mijn opleiding verpleegkunde zo) dat je schrijft over jouw ervaringen met de opdracht (in dit geval dus"assisteren bij activiteiten"), wat je ervan hebt geleerd, wat je moeilijk vond, makkelijk vond, wat je in het vervolg anders zou willen aanpakken, of het je aansprak en zo ja waarom of zo nee, waarom niet etc. Een ander kan haar daar niet zo bij helpen denk ik, omdat het om HAAR ervaringen gaat.
Jullie hebben gelijk, dit gaat idd over haar ervaringen, maar het is echt zo vaag (vind ik dan) We zullen even kijken of we verder komen, want mijn moeder wordt ongeveer gek
Ik kan wel opnoemen wat er in ieder geval in MOET. Volgens de methode die ik op school heb geleerd? Misschien helpt dat jullie iets verder?
Ik zou het niet weten? Maar ik heb in mijn boek de punten staan die bij mijn reflectieverslagen erin moesten Misschien staan die punten ook op internet inderdaad!
misschien kun je deze punten gebruiken.. De aanleiding De beleving vooraf Reactie Beleving tijdens Evaluatie Resultaat Ik moet ook ontzettend veel reflecteren. Ik gebruik altijd deze punten en je kan er alles in kwijt. Dit zijn trouwens ook de punten die school graag willen zien bij mij dan.. Volg opleiding richting kinderopvang
Als het via de STARTT methode moet dan is het : Situatie ( Wat was de situatie?) Taak ( Wat moest je doen?) Actie ( Wat heb je gedaan?) Reflectie ( Hoe ging het? Wat ging goed/fout) Toepassen ( Hoe ga je het geleerde toepassen)
Ik heb hetzelfde gedaan dit jaar(afgelopen donderdag mn diploma gekregen) Zal even kijken of ik mijn verslag nog heb en dan kan ik wel wat tips geven
Heb em al. Het is de bedoeling dat je eerst alles stap voor stap beschrijft wat je hebt gedaan op een manier zodat je eigelijk het hele beeld schetst voor de lezer. Dus met wie, in welke ruimte, aan tafel? Incl het pakken van de middelen. Op mijn opdracht formulier staat:" -hoe verliep de activiteit (dus gewoon een verslag stap voor stap) -wat was het resultaat ( wat heb je bereikt? iets geknutseld bijvoorbeeld?) -Hoe heb je de kinderen begeleid(helpen met iets?) -Heb je rekening gehouden met de veiligheid van de kinderen? -Wat kwam er uit de evaluatie met de kinderen? Deze punten dus uitwerken tot een gedetailleerd verslag. Mij is vertelt: hoe beter je de hele situatie en activiteit omschrijft, hoe minder vragen ze voor je hebben bij je eindgesprek. En dan de reflectie: Waarom heb je deze activiteit gekozen?Wat was de achterliggende gedachte? Wilde je ze wat leren of gewoon een gezellige activiteit samen doen? En wat had je anders kunnen doen?
Die heb ik er toch ook bij in staan? Of doelde je niet op mijn bericht? Wel schoot me net iets te binnen. Tijdens onze klassikale lessen werd vertelt dat we werken volgens de STARR methode...niet met T Al weet ik het verschil niet hahaha
Een reflectieverslag is vooral veel geblabla naar mijn ervaring. Vertel gewoon wat in je opkomt over het onderwerp waarover je moet reflecteren. En dan met name wat er goed ging, wat er minder goed ging, wat je ervan geleerd hebt, wat je de volgende keer anders zou doen, wat de aandachtspunten zijn, etc. Je kunt het niet snel verkeerd doen hoor. Zolang je het integer en enigszins uitgebreid behandelt, blijft het een persoonlijke ervaring.
Ben het met Yukl eens! Ik vond het een heleboel moeilijk doen om iets heel simpels op papier te krijgen.