Donorsperma donatie

Discussie in 'Donorschap' gestart door Lindawen79, 21 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Misschien een ingewikkelde kwestie.. kom weinig info tegen vandaar mijn vraag hier. Verder heb ik binnenkort een afspraak staan bij de kliniek waar ik in behandeling ben. Maar misschien dat er ervaringen zijn hiermee.

    Als alleenstaande ben ik nu 1,5 jaar bezig om zwanger te raken. Iui helaas na 9x niet succesvol. 1ste ICSI cryo tp zwanger maar helaas miskraam met 7+3

    Kliniek gaf het advies om na deze Cryos over te stappen naar een andere donor. Men vermoed dat het aan de kwaliteit van get donorsperma ligt dat er uit 31 eicellen met 28 goede bevruchtingen ‘maar’ 4 goede Cryos kwamen.

    Nu de vraag.. ik heb contact met ook een bam moeder en zij is onlangs bevallen. Ze wist al aan de start en ook nu dat ze echt maar 1 kindje wil. Ze heeft nog een rietje over en wil dit of laten vernietigen of weggeven. Dus ik kreeg de vraag of ik het zou willen hebben....

    Uiteraard heel lief.. maar ik weet niet of dit überhaupt kan en mag. En hoe ik hier zelf over denk weet ik ook nog niet. Spaarcentjes zijn langzaam op na de pogingen die ik heb gedaan. Maar buiten financiën denk ik in eerste instantie aan de ethische en morele bedenkingen..

    ergens zou ik het wellicht fijn vinden voor een kindje om een halfbroertje in de buurt te hebben. En qua matching lijkt zij veel op mij behalve haarkleur.. aangezien men normaal matched op uiterlijke kenmerken.

    Uiteraard ga ik deze vraag bespreken bij de kliniek zonder naam en toenaam. Maar fijn om evt. Voors en ook tegens mee te nemen.
    Zelf heb ik door de Cryos ook gewoon de hoop dat het alsnog hiermee lukt en er geen nieuwe ‘bestelling’ nodig is
     
  2. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Hoe het precies zit weet ik ook niet.
    Maar waar je sowieso rekening mee moet houden is het pregnancy slot. Dan is pas recent ingevoerd voor Nederland en houdt in dat er niet meer in aantal kinderen per donor wordt geteld maar in aantal gezinnen. Dit is vooraf namelijk veel beter te reguleren dan een gok aantal rietjes= zo veel kinderen. Als je al eens besteld hebt, heb je dit pregnancy slot al automatisch, zo niet dan moet je je dus aanmelden als nieuw gezin, mits de max nog niet is bereikt.
    Daarnaast betwijfel ik of de kliniek een wisseling mag maken. Is het al bij de kliniek aanwezig of alleen gereserveerd?

    Persoonlijk zou ik het niet willen, het wordt erg ingewikkeld. Wat ga je vertellen aan de kinderen, beschouw je hen dan ook als familie en hoe ver ga je hier in? Misschien terugpakken wat je overwegingen zijn geweest in bekende of onbekende donor, want veel is hier ook van toepassing lijkt me.
     
  3. Enigma

    Enigma Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.189
    1.607
    113
    Vrouw
    Inderdaad mag het niet zomaar overgedragen worden. Ik weet niet of dat overgebleven rietje via een nederlandse bank is of via het buitenland (of een privédonor), maar er zitten wel veel regels aan.
    Als jullie bij dezelfde kliniek zitten en het van de eigen donorbank komt is het misschien mogelijk het rietje over te dragen naar jou. Via Denemarken zul je eerst moeten kijken of er nog de mogelijkheid is voor dat pregnancy slot en dan krijg je sowieso nog kosten.

    Het lijkt me naast de administratieve rompslomp ook iets waar je goed over na moet denken of je het moet willen.
    Maar ik denk dat het lastig is iets te zeggen over of het mogelijk is zonder meer info te hebben.
    Ik snap wel dat het aan de ene kant wel heel aantrekkelijk klinkt hoor, zo'n 'gratis' rietje, vooral als je al zolang bezig bent.
     
  4. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Dank je Nora!!
    Pregnancy slot weet ik inderdaad van. Heb ik nu nog niet mee te maken gehad omdat ik besteld heb voor de invoering daarvan. Zou ik nu een donorwissel doen is dit wel het geval.

    Het donorsperma is al aanwezig in dezelfde kliniek waar ik in behandeling ben.

    Destijds heb ik gekozen voor een onbekende donor. Aantal factoren speelden mee. ook dit is afkomstig van een Deense donor. Verder ben ik door leeftijd gegaan voor een Deense donor. Wachttijd voor een Nederlandse donor kon oplopen tot 9 maanden- 1 jaar.

    Inderdaad weet ik zelf ook nog niet hoe ik erin sta wat betreft toekomst, contact enz. Deze info kun je uiteindelijk ook achter komen op latere leeftijd. Maar dan is je kind oud genoeg om hierin mee te beslissen. We hebben nu eigenlijk het traject vanaf het begin samen doorlopen. Beide gelijk gestart en alle ups en downs gedeeld.

    Dank je voor je input, fijn!
     
  5. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw

    Dank je voor je reactie Enigma!

    Rietje is afkomstig van een Deense bank.
    Pregnancy slot gaat zowieso voor mij in als ik een nieuwe bestelling moet plaatsen, kies dan namelijk voor een andere donor.

    Vooral de voors en tegens mbt of je het wil en hoe je de toekomst dan ziet is voor mij belangrijk. Daarnaast weet ik ook niet aangezien het geen match was uiteraard of dit soort dingen dan kunnen. Financieel kan het nog wel om nogmaals te bestellen.
     
  6. Enigma

    Enigma Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.189
    1.607
    113
    Vrouw
    Voor een nieuwe donor zou ik sowieso kiezen. Soms is het gewoon geen match. Ik heb nu nog 3 rietjes van 'mijn' donor en als het dan nog niet gelukt is ga ik ook een andere zoeken.

    Ik ben wel heel benieuwd trouwens naar wat de kliniek hierop zegt. Of zij dat doen, het rietje aan iemand overdragen. Of dat je naar Denemarken wordt doorgestuurd. Kan me ook voorstellen dat zij er niet aan willen beginnen aangezien het al verstuurd is en het ze niet echt nog geld op zal leveren.
    Houd je ons op de hoogte hoe het verder gaat?
     

Deel Deze Pagina