Doneren jullie aan de voedselbank?!

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De goede lijden zoals altijd onder de kwaden, maar ik heb in een gaarkeuken-project (eigenlijk een restaurant, maar dan gratis) gewerkt waar ik een enorme kater aan over heb gehouden.
    Mensen in de schuldsanering, die niet wilde werken, want het geld moesten ze dan toch weer inleveren. Mensen die dagelijks kwamen eten, maar wel geld hadden voor scooter, plasma-tv etc.
    Mensen die bij een gratis maaltijd begonnen te klagen over een bruin plekje op een appel...
    Ik ben er mee gestopt. Kon er niet meer tegen.
    Verder een schoonzus die haar hele leven nog nooit gewerkt heeft. En maar klagen dat ze krap bij kas zit. Dat kan blijkbaar allemaal in Nederland.

Ik werk hard. Een groot deel van mijn inkomsten gaat al, in de vorm van belasting, naar de groep minder bedeelden.
    Laat ze de verdeling van het geld daar eerst maar eens wat beter verdelen. Dus alleen de mensen die het echt nodig hebben. Dan zouden er mi. geen voedselbanken hoeven te bestaan.
    Sorry, klinkt misschien wel hard. Zoals ik zei lijden de goeden onder de kwaden.

Ben wel lid van een weggeefhoek. Ik zal nooit zo maar iets in de kliko gooien als er een kans is dat iemand anders er nog blij mee is.

2. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nee, maar als ik echt een bord eten over heb zet ik het op zon weggeefhoek op fb en dan komt altijd iemand het halen, vooral nasi en pasta is gewild :)

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Als er in de supermarkt zo'n actie is,waar mensen klaar staan,en je dan wat ter plekke kan doneren,koop ik altijd wel wat.
    Een pak pasta en blikjes tomaat of zo. Kost geen drol, dus waarom niet..

4. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Heel soms, als er een supermarkt actie is.

Maar waar wij wel aan doneren is Stichting Jarige Job. Ieder jaar 'doneren' we een aantal dozen.
    Dit zijn dozen die via de voedselbank worden uitgedeeld, voor jarige kindjes. Inclusief traktaties voor op school, spul om een cake te maken en cadeautjes/slingers/ballonnen. Zodat ze toch hun verjaardag kunnen vieren!

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Dat is ook de reden dat ik er mee gestopt ben. De voedselbank bij ons is ook met hen in zee gegaan en toen hoefde ik dus geen taarten meer te maken. ;)

6. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    heel soms als ze bij de winkel staan met een boodschappenlijstje wat bv lang houdbaar is dan koop ik nog wel eens een pak suiker oid
    ik geef speelgoed/kleding van de kinderen aan iemand die het goed kan gebruiken maar die zoek ik dan zelf uit.

maar verder niet ik zie vaak dat die mensen wel pakjes sigaretten kopen en nog meer dingen waar ze eigenlijk op zouden MOETEN besparen

7. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    Nee, ik doneer niet.. niet omdat ik het de mensen niet gun.. maar ik erger mij kapot aan bv. de acties bij de supermarkt.

krijg dan lijstje in mijn handen gedrukt waarop staat:
    CALVE pindakaas, Venz Hagelslag etc

alleen maar Amerk spul... ik ga dat niet kopen voor een ander als ik zelf alleen maar budgetmerk voor mijn eigen gezin aanschaf.

Heb ooit gevraagd of ik ook gewoon eigen merk macaroni kon schenken, maar dat namen ze niet aan.

Dan houd het voor mij op dus.

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Serieus??? :$:$ Nou dan zou het voor mij ook snel over zijn.

9. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    is dat niet overal dan? hier in elk geval wel als ze bij de AH staan..

10. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Heel vreemd hoor, dat heb ik hier nog nooit meegemaakt.
    Dat zou ik ook niet kunnen waarderen.

11. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Nou bij ons is dat niet zo hoor, koop altijd merkloos.

12. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Ik breng wel eens kleding of speelgoed heen, eigenlijk nooit voedsel. Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen tussen zitten die het niet echt nodig hebben. Die verhalen hierboven dat zijn toch hopelijk de uitzonderingen? Ik vind dat overigens geen reden om niet te doneren. Er komt toch altijd een deel goed terecht.

Wel grappig trouwens dat in het topic van Serieus Request veel leden hier niet wilden doneren, want het was een actie voor het buitenland. Als het voor de voedselbank was, dan deden ze wel mee.... Maakt verder niet uit hoor, maar het viel me op. Misschien ging het puur om SR.

13. lies276

lies276 Niet meer actief

Als hier zo'n actie is bij de AH staat er in het midden van de AH altijd een hoekje waar alles van het lijstje bij elkaar staat (hoef je niet zo te zoeken). Het zijn dan juist alleen maar budgetmerken.
    Ik vind het dan ook heel raar!

14. Haha, nu je het zegt, inderdaad :D

15. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.020
    548
    113
    ik doe met beide niet mee:D

sterker nog ik doe eigenlijk nergens aan mee ;)

enige wat ik doe is kankerbestrijding en alle andere ziektes die aan de deur komen met collectes altijd een euro of 2 en verder niks.
    ik geef kleding of spullen die te klein is of niet meer bruikbaar weg aan iemand die ik het gun en verder klaar

16. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Nee wij doneren niet.

Weet van mn szus die bij de voedselbank kwam dat ze screening erg streng is. Zij mag er niet meer komen omdat ze een auto heeft(ouwe rammelbak)
    Zij is helaas wel het slechte voorbeeld die de helft van het pakket niet hoefde en zelf behoorlijk rookt.

17. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    ja. als ze staan bij de supermarkten geef ik altijd iets. Verder een paar mensen in mijn omgeving die het ook niet goed hebben daar gaan eigenlijk altijd onze dingen die over zijn heen, of ik stop ze eens een verwenmandje toe.

18. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik wist dat we deze weer gingen krijgen. Vooroordelen zijn over het algemeen niet waar.
    Mijn mening is gebasseerd op eigen ervaringen, dat zijn dus geen vooroordelen.

Ik ben zelf gestopt met roken omdat het onbetaalbaar werd. Zelfs wanneer je zelf je sigaretten schiet, kost het zeker bijna 50 Euro in de week. dat is hier meer dan de helft van ons (zelfopgelegde) voedingsbudget.

Ik gooi zelden iets weg. Repareer desnoods kleding als het even kan. Ben een groot voorstander van consuminderen.

en ik help met alle liefde mensen, maar niet als ik het idee heb dat minder dan 50% terecht komt bij mensen die het oprecht verdienen!

19. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Dat mag hoor, het was geen aanval! Het viel me gewoon op! :D

Prima toch als je alleen aan collectes geeft en niet meer bruikbare kleding weggeeft!

20. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ze mogen best mijn eten (wat nog dicht zit )en ik over heb hebben maar ga het niet voor ze kopen.

Deel Deze Pagina