Doneren jullie aan de voedselbank?!

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik ken iemand met een grote appel- en perenboomgaard. Hij laat het fruit gewoon rot vd boom vallen (om in die wijk te mogen bouwen moest je een biologisch bedrijf hebben en hij koos voor heeel veel fruitbomen zodat hij mocht bouwen maar hij doet niets met die appels en bomen. Iedereen mag van hem als het maar gevraagd wordt gratis plukken.)
    Ik stelde eens voor om een voedselbankinstelling daar te laten plukken. De voedselbank bedankte daar vriendelijk voor. Ze wilden alleen het fruit als het geplukt en al keurig werd aangeleverd... Ik ben dan snel klaar met zo'n instantie als ze niet eens de mensen die van de voedselbank moeten profiteren kunnen optrommelen om hun handjes te laten wapperen.

2. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik denk dat dit puur uit praktisch oogpunt is.
    mensen die bij de voedselbank werken, doen dit vrijwillig en er komt een heleboel werk (tijd en geld) bij kijken.
    Hoe zie jij het voor je dat ze dit soort dingen gaan organiseren?
    Bij de boomgaard moeten een x aantal mensen fruit komen plukken die zelf geen vervoer hebben. dan moet iemand van de voedselbank (vrijwillig) mensen op gaan halen en weer thuisbrengen. Bij de bakkerij moet veel te veel brood gehaald worden dat ze niet op tijd bij de mensen kunnen krijgen, dus moet het alsnog worden weggegooid, enz. Enz.

Het zijn allemaal leuke ideeen, maar het moet wel uitvoerbaar zijn.
    Bovendien, wie zegt dat mensen die gebruik moeten maken van de voedselbank hun handjes niet laten wapperen?

3. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Nee.

Ik heb ooit op andere wijze geprobeerd mijn steentje bij te dragen bij de voedselbank.

Ze hebben mij gewoon laten zitten, kwamen hun afspraak met mij niet na (ik zou gaan helpen met voedsel inzamelen).
    Toen ik belde waar ze bleven (kennismaking) werd gezegd dat ik nog maar 'even' moest wachten. Ze zouden 'zo' komen. 20 minuten later ben ik vertrokken.

Als je claimt zo hard helpende handen nodig te hebben dan laat je een nieuwe vrijwilliger toch niet een uur wachten?

Heb daarna ook nooit meer wat gehoord.

4. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik lees een hele discussie over opleidingsniveau en schuldsanering e.d..

Tijdens mijn opleiding heb ik het vak schuldhulpverlening gevolgd en wat blijkt? Een heel groot deel van diegenen in de schuldhulpverlening werken zelf in de financiƫle branche. Hoogopgeleid. Zelfs managers van banken.
    De oorzaak is vaak een koopverslaving.

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Nee, de lokale voedselbank hier accepteert geen voedseldonaties van particulieren. De enkele keer dat ik ze in de supermarkt tref, koop ik meestal wel wat voor ze.

Ik ken wel iemand die bij de voedselbank gelopen heeft. Hij heeft een inmiddels achterhaalde HBO-opleiding gevolgd en is in een reorganisatie ontslagen. Sindsdien op zoek geweest naar werk, af en toe wel wat, maar nooit continue. Zijn vriendin is arbeidsongeschikt. Wel een koophuis (want voor de crisis een vast contract), wat inmiddels onder water staat, maar met de bank bleek geen enkele regeling te treffen te zijn, ondanks jarenlang aan zijn financiƫle verplichtingen voldaan te hebben. Ook andere organisaties gaven geen thuis. Dus toen met hangende pootjes terecht gekomen bij de voedselbank. Inmiddels heeft hij werk gevonden in een magazijn. Hij heeft vooral pech gehad, door de nieuwe technische ontwikkelingen en de crisis zijn baan verloren, zijn vriendin die arbeidsongeschikt is. En ja, ze roken allebei, goedkope shag, iets met stress enzo.

6. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Nee, ik doneer niet aan de voedselbank. Ik geef wel eens aan vrienden/familie wat.

7. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    #107 Mamsvan, 31 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2015
    een blik tomaten puree is toch gewoon aardig, en het was er niet 1 hoor, misschien zijn die dingen niet duur, maar het gaat om het gebaar, meer niet, ;)

Het verhaal met goedkopere merken niet accepteren hoor ik heel vaak, en van degene waar ik het gehoord van heb, die vertrouw genoeg om te weten dat ze geen onzin verkopen, ;) en het is echt meer dan 1 verhaal en 1 persoon.

daarom doneer liever aan organisatie als dierenopvang dan weet je tenminste zeker dat het ook door de vrijwilligers gewaardeerd word,
    niet dat daarom draait, maar toch,

ik zeg overigens NIET dat mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank ondankbaar zijn,

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik doneer oude kleding die wij niet meer willen aan de kledingbank. Dat vind ik ook wel een goede!

9. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Inderdaad. Ik zou juist denken; alles wat ze zelf niet hoeven te kopen, is toch mooi meegenomen? Ook al gaat dat om 'maar' een blikje tomatenpuree.

10. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Nee ik geef niets, ik heb in mijn leven meerdere keren mensen meegemaakt die bij de voedselbank zitten maar ik snap hun echt niet..
    Vrienden van vrienden zitten bij de voedselbank. Ze hebben 4 kinderen en zeggen dat ze niks te eten hebben.

De jongen loopt met de duurste (geen fake) merkschoenen, en hun geld gaat op aan drank, wiet en roken.
    En als ze boodschappen gaan doen? Dan gaan ze op hun scooter, terwijl de winkel lopend ook met gemak te bereiken is..

Oja, laatst was hun dochter jarig.. heeft ze een cadeau van 75 euro gekregen:$

Als je het echt zo moeilijk hebt en zegt geen eten te hebben, dan kun je ook geen cadeau van 75 euro veroorloven. Haal dan iets van marktplaats ofzo en stop met drinken, roken en wiet.;)

11. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    ik lees dat jullie ook kleding doneren ? is er bij jullie dan niet zoeits als de kleding bank ? dat hebben wij hier wel,

ik doneer meestal kleding aan de leger des heils of een actie georganiseerd door de school van mijn zoon, voor kinderen in het buitenland,

12. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

13. rondbuikje

27 mrt 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Doneer je aan de voedselbank? Nee, om dezelfde reden als de meeste hier aangeven. Aan de kledingbank daarentegen wel.

14. Sterker nog: je hebt meer aan een blikje tomatenpuree dan aan sommige voorbewerkte producten. Een potje tomatenpuree kan je voor veel meer verschillende dingen gebruiken en dus makkelijker combineren met wat je eventueel al in huis hebt. :)

15. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Tuurlijk is dat aardig :D ik doelde zelf meer op het feit dat er ook vaak iets in de kar wordt gegooid waar de mensen dus niks mee kunnen als ze dat in hun pakket krijgen of dat ze iets krijgen wat snel bederfelijk is... Ik kan me voorstellen dat als ze al heel veel tomatenpuree hebben ingezameld ze dit weigeren (al komt dat ondankbaar over) of dat ze het proberen aan te sturen met boodschappenbriefjes...

16. Kolovski

Kolovski Niet meer actief

Nee.

Ik heb het zelf niet en nee ook geen klein beetje.

Dus ik ben erg blij dat ik mn eigen boodschapjes kan betalen.

Maarrrr als ik het wel had gehad had ik wel gedoneerd :)

17. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Ja, altijd wel als ze bij de AH staat .
    Maar wel de dingen die me nuttig lijken. Het is voor ons geen grote moeite en we kunnen het af en toe wel missen.

Kleding gaat naar Leger des Heils.

18. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik zeg niet dat die mensen die er komen het niet echt nodig hebben.. maar wel dat een groot gedeelte er loopt door het maken van verkeerde keuzes.. en daar wil ik simpelweg niet voor opdraaien...

19. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Wij doneren wel aan de voedselbank.
    De kleding via jantje beton of leger des heils.

20. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Wat ik zei over dat er vaak mensen komen die lager opgeleid zijn en vaker foute keuzes maken zei ik omdat een hoop mensen niet doneren, omdat ze uit eigen ervaring veel mensen zagen die en naar de voedselbank gingen en veel rookten of iets dergelijks en dat vind ik niet eerlijk, omdat veel van die mensen niet zulke handige keuzes maken, omdat ze misschien niet doorhebben hoe duur roken is.
    En dat je die niet zo handige keuzes maakt, snap ik als geen ander. Want ik doe het zelf ook en zie het heel veel dichtbij in mijn familie.
    Overigens heb ik, volgens mij, nooit het het woord dom in de mond genomen en laag opgeleid betekent niet automatisch dat je 'dom' bent. Maar mensen leken zich wel aangesproken te voelen, terwijl ik het slechts had over een merendeel en niet alle mensen.
    Ik kan me voorstellen dat er in deze tijd veel hoogopgeleide mensen bij de voedselbank komen, in verband met ontslagen (economie enzo.)
    Ontopic, hier in de Lidl heb je bij de flessenautomaten een knop waarmee je automatisch je statiegeld doneert aan de voedselbank.

Deel Deze Pagina