Hoi Allemaal, Ons ventje is nu 8 maanden en hij krijgt nog volledig borstvoeding (niet gekolft maar aan de borst) op verzoek. Hij is wat later met het eten van vast voedsel omdat hij problemen heeft met een hoog gehemelte waardoor het kokhals reflex heel erg vooraan in zijn mond zit. Dit verplaatst wel naar achteren maar bij hem gebeurd dit dus pas later. Hij krijgt in de ochtend wat gepureerd fruit met rijstebloem (zo'n 100 gram) en in de middag laten we hem een boterham of cracker inspecteren en in de avond krijg hij van alles wat wij eten een beetje, maar het blijft meestal met inspecteren en sabbelen en niet actief eten. Alleen zijn ochtend prak pakt hij goed. Verder voed ik hem dus op verzoek en soms ook in de nachten. De ene nacht slaapt hij door de andere nacht komt hij 2 a 3x. Nu krijg ik natuurlijk onzettend veel commentaar van iedereen om me heen omdat ik nu NOG STEEDS avond en nachtvoedingen geef. Heel irritant vind ik dat want ik vind het zelf geen probleem. Maar mensen vinden het belachelijk dat hij bijvoorbeeld nog steeds rond 23h een voeding wil. Ze zeggen dat dit gewenning is en dat ik zijn gehuil maar moet negeren en dat hij dan van zelf went om overdag meer te drinken.... Vind het heel jammer dat mensen mij niet gewoon mijn ding laten doen. Sorry dit was een stukje frustratie en dat wilde ik even kwijt. Wat ik me wel afvroeg, wie gaf er rond de 8 maanden nog nachtvoedingen aan haar kindje? En tot wanneer heeft dit geduurt? Waar ik wel een klein beetje mee zit is het volgende. Ons zoontje pakt sinds 2 maanden zijn tutje niet meer. Wanneer hij troost zoekt wil hij de borst. Ik krijg zijn tutje er met geen mogelijkheid meer in! Hij spuugt deze accuut uit. In de nachten is dit soms vermoeiend. Hij slaapt de laatste tijd onrustig door het krijgen van tandjes en wordt dus om het half uur wakker. Een tutje pakt hij niet maar hij wil dan de borst. Niet echt om te drinken maar wel om te tutten zeg maar. Hij slaapt gelukkig bij mij dus het is niet dat ik elke nacht 20x naar een andere kamer moet lopen, maar mijn tepels beginnen er wel pijn van te doen en ook de nachten zijn meer gebroken dan voorheen. Herkennen jullie dit? Dat jullie kleintje ook het tutje niet meer wil? Hebben jullie daar gewoon aan toegegeven? Of toch geprobeerd iets anders aan te wennen om je kindje rust te geven? Verder nog iets wat misschien niet handig is, maar hier zou ik ook heel graag jullie ervaringen van horen. Mijn zoontje drinkt meestal liggend. Overdag om half11 en half 4 gaat hij slapen en valt in slaap aan de borst. Ook in de avond 19h30 valt hij in slaap aan de borst.. Laten we hem zelf in slaap vallen dan gaat hij dus niet slapen. (diverse keren geprobeerd, maar na 5 minuten gillen gaat hij compleet overstuur en dan ga ik hem echt redden. Ik vind huilen niet erg, maar krijsen en overstuur gaan daar pas ik voor). Nu snap ik dat hij gewend is geraakt om aan de borst in slaap te vallen. Zijn er vrouwen die dit ook hebben en gaat dit vanzelf voorbij of hebben jullie dit afgebouwd op een of andere manier? Ik hoor heel graag tips er jullie ervaringen! Groetjes!
Dochter is 7,5 maanden en komt ook nog 2x per nacht, momenteel vaker doordat ze snipverkouden is, denk zo'n 4 x. Ze heeft nooit een speen gepakt, maar is vrij makkelijk te troosten op de arm, alleen als ze heel erg overstuur is doordat ze geschrokken is, is daar de borst voor nodig. Door reflux klachten is het geen borst -> slapen kindje. Mijn zoon heb ik in slaap gevoed totdat hij ongeveer een jaar was, toen lukte dat niet meer en viel hij naast me in slaap, als hij dan sliep, hevelde ik hem over naar zijn eigen bedje. We hebben hem dus nooit laten huilen, komt echt wel goed. Ook heb ik hem heel veel getroost aan de borst het eerste jaar, was ook vaak de enige manier om hem getroost te krijgen, als hij moest huilen, raakte hij heel snel overstuur, naar mate hij ouder werd, liet hij zich makkelijker op andere manieren troosten. Volgens mij stopten de nachtvoedingen zo rond de 10 maanden, maar kan ook wat later zijn. Wel bleef hij een slechte slaper, maar dan kwam hij gewoon bij ons in bed. Voor de troostdrinkers in de nacht staan in de boeken van elizabeth pantley wel tips. Wat wij doen als onze dochter heel snel na een voeding weer komt, is dat mijn man haar op de arm weer in slaap probeert te krijgen (zo valt ze normaal ook in slaap), als ze gaat/blijft huilen, voed ik haar, momenteel is een voeding vaak ook nodig om haar neus weer wat open te krijgen. Als je samen slaapt, kun je misschien proberen om je borsten minder toegankelijk te maken en op andere manieren te troosten (of je partner dat te laten doen), want ik kan me voorstellen dat je tepels er gevoelig van worden. De echte nachtvoedingen zou ik wel gewoon aan toe geven hoor, is helemaal niet vreemd en zeker niet als je kindje nog nauwelijks vast voedsel kan eten. Hoewel er bij mijn dochter ook nog niet heel veel naar binnengaat en die heeft geen medische reden , bij haar begint het eten nu een beetje te komen en dat was bij mijn zoon ook pas op deze leeftijd.
Mijn zoontje heeft een popje sinds een maand of vier. Die pakt hij zelf en hoef ik niet in zn mond te duwen. Een speen heeft hij altijd geweigerd. Heeft 12 maanden bv gehad en erna nog 3 maanden gekolfd
Ik snap je frustratie, maar leg het commentaar van andere naast je neer. Doe wat goed is voor jou en je kindje. Je baby is nog zo klein, en nachtvoedingen zijn heel normaal. Ik kreeg ook commentaar dat ik nog steeds voedde toen mn kleine 1,5 jaar was, maar ik heb me daar niks van aan getrokken. In het topic " na 15 maanden nachtvoeding" heb ik uitgelegd hoe ik de cyclus van aan de borst in slaap vallen heb doorbroken. De speen heb ik idd op een gegeven moment de deur uitgedaan. Hij sliep met speen net zo beroerd als zonder, dus dan maar beter zonder hahaha
Mijn dochter valt nog steeds in slaap aan de borst. Ik vind het wel gezellig. Ik heb ook nog steeds nachtvoedingen, soms 1 of 2 keer, soms slaapt ze door, maar als ze last heeft van bv tandjes dan vaker. Een speen wordt ze woest van, dus dat proberen we al niet eens meer. Ik geef toe met de borst, dan valt ze in slaap en een paar minuten later haal ik haar los en slaap ik in. Sinds ik het heb geaccepteerd ben ik een stuk meer uitgerust. Verder krijg ik ook nog veel commentaar hoor, zelfs van het consultatiebureau. Lekker laten kletsen, zolang wij het beiden nog fijn vinden, gaan wij door.
Hier 9.5 maand oud en nog zeker 3 voedingen per nacht. Meestal 1-3-5 uur Heel normaal bij bv kindjes hoor!