Mijn dochtertje spuugt enorm en had daar de eerste maanden vreselijk veel last van. Pas toen we de juist combi en hoeveelheden van het indikken van de melk/Zantac/Motilium gevonden hadden werd ze rustig. Ik ben nu begonnen met bijvoeden (onze KA had het liefst dat ik dat met 4 maanden al deed omdat dat volgens haar beter is voor reflux kindjes), maar alles komt er weer uit. Het is zo sneu voor haar, want ze vindt het wel erg lekker. Ik pureer nu wat vers fruit en groente tot een redelijk glad papje. Ook heb ik geprobeerd wat rijstebloem in de laatste fles te doen, maar met slechts 2 schepjes JHBP op een fles van 180 ml/6 spuugt ze ook weer vreselijk. Meer JHBP en rijstebloem drinkt ze wel, maar ik kan het niet aanzien wat een vieze brei dat geeft. Iemand tips? Gebruiken jullie misschien ook JBPM door de hapjes?
Eigenlijk doe je het juist verkeerd om met de bijvoeding voor haar reflux. Je ervaring is dat je dochter meer behoefte heeft aan vaste substanties, dat ze die beter binnen houdt. Waarom pureer je dan haar bijvoeding zodat die ook bijna vloeibaar wordt? Heb je geprobeerd om haar groente en fruit gropf te prakken of stukken te geven? Dan is er echt sprake van 'vaste' voedsel, wat beter in haar maag kan blijven.
Ja dat is een goeie en daar had ik zelf ook al aangedacht, maar toen ik dat vorige week bij het cb voorstelde zei de arts daar dat het slikreflex pas bij 7 maanden gaat werken en dat voor die tijd grotere stukjes gevaarlijk kunnen zijn.
*zucht* Moet je voor de grap schrijven in de Rapley-topic, kijken hoe ze reageren . (niet verkeerd naar jou, maar erg stom van die arts) Rond de 5 maanden verdwijnt het zuigreflex en ontwikkelt het kindje een slik reflex.
Inderdaad, niets als kritiek op jou, maar geen slikreflex? Hoe eten ze dan puree? Ik zou ook rapley, of geprakt proberen! Het is even wennen want "men" is gewend dat babies puree moeten eten maar als ze eenmaal gewend zijn aan geprakt of stukjes, dan eten ze dat, ook zonder tanden, prima! Het verslikken en kokhalzen moet je niet bang voor zijn hoor, babies hebben een kokhalsreflex die erg voor in de mond ligt en krijgen een te groot stukje prima eruit gewerkt! sterker nog, mn dochter verslikt zich eerder in gepureerd als stukjes die ze zelf afhapt! Een slab met mouwen ( Bv sillie billies ) vind ik dan wel onmisbaar. Kom maar eens in 't rapley draadje lezen/schrijven!
Bedankt voor het meedenken! Nee, ik neem echt niet zomaar alles klakkeloos aan wat ze me proberen wijs te maken... hetzelfde cb gaf me namelijk ook een folder van het voedingscentrum mee waarin staat dat je het beste al met 6 maanden kunt beginnen met grof gepureerd voedsel. Ik ken de rapley methode inderdaad, en vind het ook een mooie manier van baby's kennis laten maken met eten maar ik denk niet dat het volgen van die methode iets voor ons is. Maar ik wil mijn dochter wel zsm wat hele stukken groente geven en kijken wat ze daar mee doet. De laatste dagen ben ik heel grof aan het pureren en prakken maar ik merk geen verschil. Ik word er gek van! Het is zo sneu om te zien... Het is ook allemaal zo waterig. En dat doet ze ook nog eens niets liever dan de hele dag op haar buik liggen en tijgeren wat het alleen maar erger maakt. Zitten heeft ze totaal geen interesse in, maar dat zou voor dit probleem wel beter zijn denk ik.
@ lob: Hier ook een kindje met reflux. Ze spuugt echter niet ontzettend veel, maar het is met bijvoeden wel lastig. Vooral met inderdaad de 'waterige' substanties. Op advies van een diƫtiste doe ik door bepaalde dingen wat Bambix fijne granen. Zoals peer, meloen etc. Ik moet zeggen dat dit goed werkt... Verder door de groentehap iets meer aardappelen dan wat men normaal zou doen. Ik merk dat ik er steeds minder van in hoef te doen en de reflux steeds meer onder controle lijkt te zijn. We zitten alleen te worstelen met het extra drinken op een dag bij warm weer. We bieden haar nu af en toe een paar slokjes water aan en dat lijkt ook goed te gaan. Inderdaad niet te snel op de buik gaan liggen, maar ja, leer ze dat eens af haha. Succes ermee!
Mn meisje kreeg met 9 weken al wat hapjes fruit ivm reflux/.dikke voeding/ verstopping etc... maar die had toch echt heel snel haar kokhalsreflex weg en haar slikreflex was er toch echt... Nu krijgt ze ook hele stukken bloemkool/broccolli en banaan en peer gaan ook goed in stukjes... aardappel werkt hier idd ook erg goed!!
@Leoschepje, bambix fijne granen is ook een goeie ja! Vanmorgen heb ik wat rijsteblem door de peer gedaan, en dat bleef er ook aardig in. Ik geef nu eigenlijk nog alleen puur groente, maar misschien een aardappel erbij koken ja.. Fijn dat het bij jullie nu steeds beter onder controle is! Onze ka zei eigenlijk al meteen dat ouder worden het enige is wat echt goed helpt. Maar ze heeft gelukkig door d'r medicijnen niet zoveel pijn meer. @FEE88, is jullie ka ook voorstander van vroeg bijvoeden? Goed joh dat ze nu al hele stukken eet!
We hoefden met haar niet naar de ka met extra dikke voeding en medicijn tegen maagzuur was het bij ons gelukkig opgelost en nu krijgt ze alleen nog dikke voeding... Onze ha was er wel voorstander van ook omdat ze zo verstopt zat, hij vond een paar hapjes fruit beter dan laxeermiddelen en bij ons heeft het supergoed geholpen!! Door de vroege paar hapjes was ze met 4 maanden wel echt toe aan meer fruit... en nu met 5 maanden en een week adviseert het cb over te gaan naar een voedingsschema voor 6 maanden omdat ze veel bijvoeding wil en niet al haar flessen leegdrinkt en dit gaat helemaal super ... Succes iig met uitproberen etc,