Veel tijd tussen je 1e en 2e kind? 1e is bijna 5. Wie?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door gwendo76, 28 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gwendo76

gwendo76 Lid

28 dec 2007
    72
    0
    0
    zuid-holland
    Hoi allemaal,

Wie herkend de titel van deze post? Mijn zoontje is bijna 5 en we zijn nog niet zwanger van de 2e. Ik zoek anderen met ervaring. Hoe is het om na zo lang weer in de luiers te zitten? En hoe is het voor de kinderen zelf?

Helaas zijn we nog steeds niet zwanger van de 2e, we doen al zeker 2 jaar vruchteloze pogingen, terwijl het bij de 1e in 2x gebeurd was!
    We snappen er niets van! Wel heb ik laatst een MK gehad (bij 6 weken).
    Dus je zou zeggen; het is iig wel mogelijk!
    We blijven gewoon vrolijk doorklussen :rolleyes:

Toch ben ik me gaan afvragen of het eigenlijk voor de kids wel leuk zou zijn, hebben ze eigenlijk wel iets aan elkaar als er zoveel tijd tussen zit. Ikzelf heb 1 broer die 2 jaar ouder is dus kan niet uit eigen ervaring putten.
    Hoop op reacties! Het houd me sinds de MK erg bezig!

2. speeters

speeters Fanatiek lid

26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    Belgiƫ
    Ik ben zelf de oudste, heb een broer van een jaar jonger en een zus van 5 jaar jonger. Mijn zus had zowel veel voordelen als enkele nadelen om de jongste te zijn met een leeftijdsverschil van 5 jaar: enerzijds waren de ouders al een stuk soepeler, mocht ze meer, was ze het lievelingetje, had ze een grote broer en zus die haar konden helpen en de weg wijzen, ... maar anderzijds was er een groot leeftijdsverschil waardoor ze steeds alleen moest spelen, niet mee kon met ons, ... Mijn ouders hadden graag nog een vierde maar dat is niet gelukt.

Voor mij is het leeftijdsverschil helemaal geen probleem, ik vind zo'n kleine zus wel leuk ;) en ook mijn zus heeft er nu veel meer aan dan vroeger! We komen nu erg goed overweg en ze komt raad vragen met alles en nog wat.

Zo, even uit eigen ervaring ;)

3. Iloon

Iloon Fanatiek lid

5 mei 2007
    2.583
    0
    0
    Huismama
    Maastricht
    tussen de 1e en de 2e zit bij mij 6.5 jar verschil.
    Mijn oudste doet erg veel met zijn zusje, dus ze hebben wel iets aan elkaar.
    Vind het verschil ook wel erg makkelijk!

4. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    mijn zus is 9 jaar ouder dan ik en mijn broer bijna 4. Toen ik 8 was, ging mijn zus het huis al uit! Hoewel ik het roeger altijd wel 'stoer'vond om zo'n oude zus te hebben, had ik er natuurlijk verder weinig mee. 9 jaar is echt een erg groot verschil! Met mijn broer heb ik altijd kunnen spelen enzo, hoewel we (zoals de meeste broers en zussen) ook vaak ruzie hadden. Maar toen we ouder werden werd de verstandhouding wel goed hoor.Heb nooit het idee gehad dat ik veel jonger was dan mijn broer. Ik was ook nogal groot en betweterig voor mijn leeftijd, misschien dat dat scheelde ;) De relatie met mijn broer en zus is niet echt hecht of zo maar we kunnen het wel goed samen vinden. We hebben alledrie hele andere persoonlijkheden en weinig gemeen verder dus echt heel hecht zal het nooit worden. Maar als we samen zijn kunnen we best lol hebben.

Mijn dochter is 6 en mijn zoontje bijna 4. Wij zijn nu 7 maand aan het proberen voor nummer drie. We hopen wel voor mijn zoontjes 5de verjaardag die derde te mogen vasthouden, omdat voor ons het leeftijdsverschil wel erg groot word anders. Of zoals mijn man dan zegt : 'dan wordt het zo'n verwend nakomertje'. Maar ach, daar ben je natuurlijk zelf bij! ;)

Ik denk dat alle verschillen in leeftijd z'n voor- en nadelen heeft. Als je zelf in zo'n situatie zit weet je gewoon niet beter!

Veel succes met zwanger raken en blijven! Maak er wat moois van ;)
    Liefs Tezzz

5. Mystic Sun

Mystic Sun Bekend lid

3 dec 2007
    884
    0
    0
    Onze dochter is nu 7 jaar, als ons 2de kindje geboren wordt zal ze net 8 zijn.
    Het heeft zijn voor en nadelen denk ik ;)
    Een groot voordeel is dat mijn dochter al heel erg zelfstandig is, dat is wel weer lekker makkelijk, aan de andere kant is het ook wel leuk 2 kids te hebben kort na elkaar met het oog op spelen en zo.
    Maar mijn dochter is in ieder geval hƩƩl erg blij met de komst van een broertje of zusje :D
    Ik wil zelf voor mijn gevoel (als het lukt) na dit 2de kindje nog een derde, maar ik laat er dan bewust nog 5 jaar tussen zitten.
    Deze wens komt pas uit als mijn gezondheid het natuurlijk toelaat in verband met mijn ziekte, ik weet natuurlijk niet hoe de stand van zaken zal zijn over dik 5 jaar...

6. mercedes

mercedes Fanatiek lid

8 nov 2005
    1.608
    0
    0
    ergens in Limburg
    Wij zijn begonnen toen mijn zoontje 4,5 was. In maart word ie al 7. Heb afgelopen jaar ook een miskraam gehad en daarna m'n vader en kort erop m'n schoonvader verloren,dus zijn we er een stuk minder mee bezig geweest. Wij wilde bewust een paar jaar ertussen (liefst 5), dan is onze zoon al zelfstandig genoeg,om genoeg van een tweede te kunnen genieten.

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn moeder en tante schelen 5 jaar. Als kind hadden ze niet zoveel aan elkaar, maar nu als volwassenen hebben ze al jaren een hechte band. Ze delen erg veel. Dus zelfs als ze als kind niets aan elkaar hebben, kan het altijd later nog komen.

8. gwendo76

gwendo76 Lid

28 dec 2007
    72
    0
    0
    zuid-holland
    Super bedankt voor jullie reacties! :)
    Het is goed om te lezen dat er meerdere mensen zijn met meer leeftijdsverschil tussen de kids dan de "algemeen geaccepteerde" 2 jaar!
    Het wordt ons nu gelukkig niet meer zo vaak gevraagd waar de tweede blijft, maar rond het 2e jaar van mijn zoontje was het echt een standaard vraag! Kon daar soms zoooo boos om worden! :evil:
    Alsof je babietjes in de winkel kunt kopen!
    Wij gaan gewoon door, want onze wens voor een tweede is nog groter sinds de MK.
    Hopelijk is 2008 ons geluksjaar! groeten en alvast een mooi uiteinde en begin!

9. esther 7

esther 7 Bekend lid

18 jan 2007
    628
    0
    0
    ik heb een dochter van 5 en mijn vriend een zoon van 6.

wij gaan nu samen voor een beebje.

lijkt me juist heerlijk,die twee kunnen al zoveel zelf douchen tandenpoetsen aankleden.

tafeldekken en een beetje helpen met de kleine.

liefs esther

10. speeters

speeters Fanatiek lid

26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    Belgiƫ
    We hebben gisteren nog een voordeel ontdekt van 5 jaar tussen de kinderen: spreiding van de universiteitsstudenten die veel haalbaarder is voor de ouders. Op het moment dat mijn zusje aan het unif kan beginnen ben ik net afgestudeerd ;)

11. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik ben zelf 25, heb een broer van 30 en een broer van 35! (ook nog een halfbroertje van 6, maar dat terzijde)
    Vroeger had ik niet zo heel veel aan mijn oudste broer, hij was gek op mij als baby en peuter, maar toen hij in de pubertijd kwam is het natuurlijk lastig zo'n zusje.
    Mijn broer van 5 jaar ouder had ik meer mee, tuurlijk is het niet zo als ik zag bij mijn vriendinnetjes die broers en zussen hadden van amper 2 jaar ouder, maar ik heb juist wel meer voordelen gehad met het opgroeien en in de pubertijd. De weg was al vrijgemaakt en ik had 2 grote broers die voor mij opkwamen (of me soms te veel wouden beschermen!)
    Nu merk ik de laatste jaren dat ik steeds meer met m'n broers krijg, omdat het leeftijdsverschil veel minder opvalt!

Ik denk dat alles wel zijn voordelen heeft!

12. dagmar1974

dagmar1974 Bekend lid

2 okt 2007
    908
    0
    0
    Kampen
    mijn dochter is 6 en ik ben ook bezig voor een tweede en ook ik vind het leeftijdsverschil wel erg groot worden zo...

13. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    onze dochter word volgende week 5 en we zijn nu al meer dan 3 en half jaar bezig voor de 2e
    vind het ook wel jammer dat er steeds meer jaren tussen gaan zitten
    maar helaas heb je het zelf niet voor het zeggen he..

hopelijk word 2008 een mooi jaar met een ware babyboom ;)

14. Niet meer actief

Mijn zus is 6 jaar jonger dan ik, we hebben jammergenoeg niet veel aan elkaar gehad omdat ik het huis al uit was toen ze 12 was. Nu is er nog steeds een gemis, we kennen elkaar amper. Toch ben ik blij dat ze er is, liever zo dan geen zus.

Bij ons kindje hebben we bewust gewacht tot ze ongeveer 3 was voor we begonnen aan een 2de, en na 3 mnd was ik zwanger dus ze zal nog geen 4 zijn als de 2de komt. Een beetje tijd tussen heeft ook voordelen, de oudste is al zelfstandiger.

15. gwendo76

gwendo76 Lid

28 dec 2007
    72
    0
    0
    zuid-holland
    Wat een geluk dat bijna alle reacties positief zijn! 8)
    Met een beetje geluk deze maand zwanger, we hebben wat afgeklust! :oops:
    En Lola, spannend, je bent overtijd!
    groetjes!

16. sinjo

sinjo Lid

18 dec 2007
    41
    0
    0
    Werkvoorbereider
    Westland
    Mijn zoontje is ook 5 bijna 6 en nu pas zijn we bezig voor een tweede.. ik heb het er soms best wel moeilijk mee zo`n groot leeftijdsverschil maar het is niet anders. Ik probeer maar het positieve ervan in te zien, soms loopt het leven nou eenmaal niet anders. Het is fijn te lezen dat er meer mensen zijn in deze situatie. Miss kunnen we elkaar een beetje steunen en het positieve ervan in laten zien ;)

Groetjes me

17. tom78

tom78 Fanatiek lid

30 nov 2007
    3.176
    0
    0
    Bij ons is het weer een beetje anders. Onze oudste is acht jaar en de jongste vijf. Wij zijn nu in ronde acht voor een derde kindje.
    Ook een groot leeftijdsverschil, al zie je dat bij een derde kindje veel vaker.

18. gwendo76

gwendo76 Lid

28 dec 2007
    72
    0
    0
    zuid-holland
    Wat mijn wel handig leek was het feit dat de 1e al op school zat als de 2e zou komen. Nu een 2e er steeds maar niet van komt zijn die dagen dat hij op school zit en ik dus alleen thuis ben wel heel erg leeg!
    Gelukkig kan ik van de 5 nog 3 dagen gaan werken voor de nodige afleiding. Diep in mijn hart zou ik het helemaal geweldig vinden om huisblijfmoeder te zijn en aan de lopende band van die mooie wondertjes op de wereld te zetten!
    Ben af en toe echt wel jaloers op die mamma's die na het brengen van hun kleuter, lekker nog ff op het schoolplein kunnen schommelen met hun peuter en vaak ook nog met een zwangere buik!
    Thank god; het is vakantie!

19. gwendo76

gwendo76 Lid

28 dec 2007
    72
    0
    0
    zuid-holland
    Hebben meer van jullie ook zo'n leeg gevoel op schooldagen. Dat je zelf vrij bent, je kind op school en nog geen tweede om van te genieten?

20. twigger82

twigger82 Fanatiek lid

4 jan 2008
    1.648
    0
    0
    He hallo,

Wij zijn ook bezig met een 2e
    Mijn zoontje word volgende maand ook 5
    Mijn vriend en ik willen er dolgraag een kleine bij ook voor mijn zoontje
    Het wordt ons eerste kleintje samen.
    Maar volgens mij is deze leeftijd nog wel leuk
    Ikzelf heb een zusje dat 10 jaar jonger is en dat verschil vind ik persoonlijk wel veel
    Niet dat ik niet van mn zusje hou hoor maar we hebben nou ook weer niet zon band van alles delen.
    Maar 5 jaar lijkt me nog wel leuk.

Dus suc-6 met zwanger worden ;)

Deel Deze Pagina