aanhoudende hoest

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lara11, 15 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Hallo,

Sinds anderhalve week heb ik behoorlijke last van hoesten. Volgens de huisarts heb ik een virus te pakken en zal het 'vanzelf over gaan'. Ik heb van hem noscapect-tabletjes meegekregen die helaas niets voor mij doen. Het hoesten neemt niet af en nu, na 10 gebroken nachten, begin ik me toch wel zorgen te maken. Ik heb mijn toevlucht gezocht tot strepsils, thee met honing en citroen en uiteindelijk de noscapine hcl-siroop (in overleg met apotheek). Dit laatste helpt altijd wel tijdelijk, maar 'de fles is leeg' en nog is er geen verbetering. Daar komt bij dat het goedje een byzonder hoog suikergehalte heeft en het me niet gezond lijkt om het te lang te blijven nemen.
    Het is vooral een droge kriebelhoest die 's avonds, 's nachts en 's ochtends het ergst is. Naar buiten gaan verergert de klachten.
    Bijkomende klachten zijn verkoudheidsklachten: verstopte neus, hoofdpijn, zweetaanvallen. (geen koorts overigens)

Nu is mijn vraag: wat krijgt de baby hier van mee? Ik voel het hoesten zelf wel in mijn buik en ik maak ook best veel 'kabaal' met het hoesten. Misschien wat overdreven, maar na zoveel dagen waarin ik geen verbetering voel begin ik erg moe en zelfs een beetje 'huilerig' te worden.
    Toen ik precies 17 weken was heb ik het kindje gevoeld en de week erop voelde ik 'm vaak. Nu voel ik 'm minder maar zolang ik 'm 1 of 2 keer per dag voel probeer ik me geen zorgen te maken omdat hij nog maar klein is. (hier zit eigenlijk de grootste zorg natuurlijk..)

Alle tips zijn welkom.
    Dank je wel,
    Amber

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Amber,

je kindje zit in een hele goede afgesloten holte en hobbelt lekker mee als je weer een hoestbui hebt. Daar heeft je kleintje helemaal geen last van. Dat je hem minder voelt zal komen door het feit dat je buik meer geirriteerd en gespannen is door het vele hoesten en je let er waarschijnlijk iets minder op. Ook is het een termijn waarop je kindje zich echt nog niet elke dag hoeft te laten voelen. Elke dag hoeft eigenlijk pas vanaf ongeveer 26 weken!
    Dus daar geen zorgne meer over maken hoor en elke dag week wordt je kleintje sterker en zul je hem regelmatiger gaan voelen.

Verder tips: hmm, je hebt al een hele hoop geprobeert. Ik zou in ieder geval de huisarts nog eens bellen met dat het hoesten niet over gaat en je een beetje radeloos wordt!

Verder zijn strepsils inderdaad goed en alle snoepjes waar je op kunt zuigen. Warme melk met honing helpt ook wel eens tegen droge hoest. En slaap 's nachts een beetje rechtop, met je kussen iets omhoog dus. Misschien helpt dit al sje dat nog niet doet. Verder niet al teveel hoestdrankjes nemenl, alleen als het nodig is, want anders krijg je een averechts effect. Maar een echt gouden tip heb ik denk ik ook niet voor je, helaas.

Heel veel sterkte

Groetjes Brigitte

3. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Hoi Brigitte,

dank je wel voor je heldere en uitgebreide antwoord. Ik voel me zeker gerustgesteld over de baby!

Het 'rechtop slapen' doe ik nu ook al dagen, maar helaas ga ik achteruit. Zelfs overdag hoest ik nu heel erg. Aangezien ik zelf alle voorzorgsmaatregelen heb genomen lijkt het me inderdaad verstandig dat ik de huisarts morgen bel.

Dank je wel!
    Amber

Deel Deze Pagina