ook 9 maanden wachten met nieuwe zwangerschap na gewone bevalling?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Tord, 30 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Bij mijn eerste zwangerschap heb ik een ks gehad. Hierna werd me aangeraden om minstens een jaar te wachten met opnieuw zwanger worden.
    Tot mijn grote blijdschap is deze zwangerschap geeindigd met een normale bevalling. Ik heb meteen gevraagd hoelang ik nu weer zou moeten wachten voor ik opnieuw zwanger zou mogen worden, en de vk raadde me aan om minstens 9 maanden en liefst een jaar te wachten.

Nou geef ik bv en duurde het de vorige keer 14 maanden voor ik weer ongesteld werd, maar toch ben ik een beetje geschrokken van dit antwoord. Ik zie hier zovaak meiden voorbijkomen die al veel sneller dan binnen 9 maanden weer zwanger zijn. Is dit echt zo slecht?

2. z0nne

z0nne Niet meer actief

Ik denk dat als je lichaam er klaar voor is dat je dan pas zwanger kunt worden ;) en bij een gewone bevalling, vind ik 9 maanden wachten wel lang ;)
    Ikzelf heb een ks gehad en geef borstvoeding, we gebruiken niets, dus het zou zomaar een raak kunnen zijn :)

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zal ze wel adviseren omdat je dan 'ontzwangerd' bent en je lichaam beter in staat zal zijn een nieuwe zwangerschap te dragen, denk ik zo..

4. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

hier had ik na 5 weken (nacontrole) weer groen licht als we zelf wilde

5. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ze adviseren inderdaad minimaal 9 maanden omdat je lichaam dan zo goed als herstelt is van de zwangerschap. er zijn inderdaad vrouwen die veel eerder zwanger raken en opzich kan dat best hoor maar het wordt je niet aangeraden.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat e voor je lichaam wel verstandig is om goed bij te komen. Vroegah (en nu nog in derde wereld landen) volgenden zwangerschappen elkaar nog wel eens snel op en dat was voor zowel moeder als de kinderen niet goed. Nu kun je niet helemaal vergelijken, aangezien de medische zorg en leefomstandigheden flnk verbeterd zijn. Maar het is toch een flinke aanslag op je lijf.

Verder lees / hoor ik geregeld dat vrouwen kort na de bevalling wel weer zwanger willen zijn. Ik had zelf ook heel sterk het gevoel "doe maar gelijk nog een keer". Ik ben nu toch erg blij dat mijn man dat een beetje tegengehouden heeft. Het waren in minn geval toch echt de hormonen die aan het woord waren! En dat hoor ik wel meer. Geef jezelf dus echt de tijd om na te gaan wat je nu eigenlijk wilt. En om te ervaren hoe je gezin nu in elkaar zit. Een kindje erbij is toch weer een verandering.

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sja... ik hoor zou vaak adviezen. Zal idd wel het beste zijn dan, zij hebben er voor geleerd.
    Maar ja, als je per ongeluk toch zwanger bent zeggen ze nooit wat.
    Na mijn ks ben ik na 3 maanden weer begonnen voor een brusje. Uiteindelijk was ik toen ze 1 was weer zwanger.

8. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens...

Hier net zo...

9. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    bedankt voor de reacties allemaal. Ik wacht mijn menstruatie maar af, en dan zie ik dat meteen als teken dat mijn lichaam er weer klaar voor is.
    @Tupp, ik weet al heel lang dat ik meer dan 2 kinderen wil, en mijn man is het hier mee eens. Het is dus geen hormonale bevlieging :).

10. Mayon

Mayon Niet meer actief

Tord, je ei komt 14 dagen voor de eerste menstruatie he, of gebruik je tot dat moment anticonceptie?

11. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
  12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb na beide vorige zwangerschappen de natuur zn gang laten gaan, bij M duurde het ruim 12 maanden voordat ik ongesteld werd, bij T nog iets langer (toen trouwens wel aan een spiraal gegaan, maar was van erg korte duur :D). De verloskundige wist daarvan en heeft daar niets van gezegd.

Ik las iets over de 'derde wereld' en dat daar zwangerschappen snel opeenvolgend zouden zijn, maar dat is zeker niet iets wat in algemene zin gezegd kan worden over nietwesterse landen. Er zijn genoeg culturen waar het werkelijk voeden op verzoek (dwz iedere 30-60 minuten, ook snachts) normaal is, dan duurt het wel even voordat je weer vruchtbaar bent: echte natuurlijke familieplanning. In deze culturen zit er dus 'automatisch' 2-3 jaar tussen de verschillende zwangerschappen. Maar ook dat is weer niet iets algemeens ... (beetje beroepsgedeformeerd)

13. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    mij is door de verloskundige verteld dat als je daar op nacontrole komt als je baby 6weken oud is, dat je "het" dan weer mag doen. (niet dat veel meiden daarop wachten ;))
    En evt ook voor een 2e kleintje mag gaan.

14. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Dat is mij dus ook door de HA en de CB-arts verteld.

15. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik zelf zou na een KS echt dat jaar aanhouden.
    van de week nog een lezing van een gynaecoloog gehad en die wond in je baarmoeder heeft echt tijd nodig om goed te helen anders kun je je heel wat ellende op de hals halen.

16. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Voor de nacontrole hadden wij alweer sex hoor. Dat mag zodra je niet meer vloeit.

Wij gebruikte wel nog condooms, inmiddels alweer aan de pil. Ik wil zeker wachten met een 2de tot ik helemaal ontzwangert ben. Zelfs nu na 5 maanden merk ik dat ik af en toe nog hormonale buien heb. Mijn lichaam is nog niet de oude. Dus 9 maanden op, 9 maanden af (minimaal) voor mij.

17. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat het puur het advies voor iedereen is. Niet omdat jij de eerste keer een ks hebt gehad.
    Ik was na 9 maanden weer zwanger (dat wilden we ook graag) en vind het soms best wel heftig. Heel leuk en alles gaat voorspoedig, maar die hormonen overal..?? Hihi!
    Dus ja ik vind het best een aanslag op je lijf.

18. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Het ging hier in de topic toch ook niet over een KS-bevalling?

Als je een gewone bevalling zonder al te veel kleerscheuren hebt gehad, dan ben je natuurlijk veel eerder hersteld dan van een KS...

19. Amethist

Amethist Niet meer actief

9 maanden wachten wordt geadviseerd omdat je lichaam tijd nodig heeft om te " ontzwangeren". Maar ik was zelf ook na 6 maanden alweer zwanger en heb de 2e zwangerschap verder niet als zwaarder dan de 1e ervaren.

Deel Deze Pagina