donor codicil

Discussie in 'De lounge' gestart door joseetje26, 14 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    #1 joseetje26, 14 sep 2009
    Laatst bewerkt: 14 sep 2009
    Hallo meiden...

ik heb een vraag...

toevallig was ik vandaag mijn portemonee aan het uitmesten en vond daar mijn donorcodicil...

ik heb er ooit voor gekozen donor te zijn.... maar nu ik een kindje heb weet ik niet of dat zo,n goed idee is... heb laatst een overlijden dichtbij meegemaakt en vond het voor de verwerking heel erg goed om iemand te kunnen wassen en verzorgen ( afleggen) .

ineens vroeg ik me af.... als je donor bent... dan kun je iemand niet meer verzorgen toch? ik bedoel... als je open bent geweest en daarna weer dichtgemaakt.. dat lijkt me afschuwlijk om te zien..

ik zit nu enorm te twijfelen....volgens mij klopt dat toch wat hierboven staat???

mijn man zegt dat ik het niet hoef te veranderen maar dat hij op het moment dat het ooit nodig zou zijn bezwaar zal maken... maar dat kan toch helemaal niet als ik ervoor heb gekozen donor te zijn...???

nou ja lekker vrolijk onderwerp...... maar ik was toch benieuwd of iemad weet hoe het gaat als je donor bent en je overlijd...hoe gaat dat dan verder??? want anders wil ik het toch wel veranderen denk ik... maar ik zou zelf wel graag gebruik willen maken van een donororgaan als het ooit nodig is dus vind mezelf dan wel hypocriet....

gr Jose

2. Beep

Beep Bekend lid

26 sep 2007
    505
    1
    18
    Na donatie ziet de overledene er gewoon nog netjes uit, en kan ook opgebaard worden. Ik neem aan, dat als je dat zou willen, de nabestaanden dan ook zelf kunnen wassen etc.

Op de site NIGZ Donorvoorlichting kun je heel veel informatie vinden. Misschien kun je anders contact met ze opnemen? Het zou zonde zijn om je donorregistratie ongedaan te laten maken door een misverstand.

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.200
    113
    Brabant
    het is sowieso altijd zo dat de nabestaande bezwaar kunnen maken, dan gebeurt het dus niet.

Ik weet niet waar je donor voor bent, maar in sommige gevallen is het beter niet door bekenden afgelegd te worden..(bv huiddonor)

4. Beep

Beep Bekend lid

26 sep 2007
    505
    1
    18
    Ja, dat zag ik ook net. Dan zou je er dus voor kunnen kiezen om je huid niet te doneren. En volgens mij geldt hetzelfde voor botdonatie.

5. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ik heb ervoor gekozen dat ze alles mogen gebruiken... ik zal het inderdaad nog eens navragen..ik vind dat zoveel mogelijk mensen donor moeten zijn... maar nabestaanden moeten er geen trauma aan overhouden of het niet goed kunnen verwerken....

gr Jose

6. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor..maar ik denk dat het ook een deel van verwerking kan zijn als je weet dat iemand anders verder leeft dankzij de donatie van degene die overleden is.. toch?

7. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    Ik moet het nog steeds aanvragen ik heb heb het aanmeldingsformulier al weken in de tas zitten maar vergeet het steeds. Ze mogen van mij alles hebben behalve me hart want die is al slecht maar dat zullen ze op dat moment ook wel zien

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb een donorcodicil, maar uitgezonderd huid en botten.

Ik weet niet of het voor nabestaanden vervelend is om te zien dat je open bent gemaakt, als je een operatie hebt gehad ziet het er hetzelfde uit toch? Maar stukken huid die ontbreken lijkt me wel heel vervelend om te zien... vandaar dat ik hiervoor gekozen heb.

9. Trees

Trees Niet meer actief

Ik ben donor, maar je kan inderdaad uitzonderingen laten vastleggen. Zelf heb ik mijn ogen uitgezonderd (puur gevoelskwestie) en bezwaar aangetekend dat mijn lichaam wordt gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Ik krijg daarbij visioenen dat een stelletje studenten met een dikke kater 's ochtends vroeg in mijn lijf staan te snijden, terwijl ze lollige grapjes maken. Vast niet terecht, maar vind het geen prettig idee.

10. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    ik ben hoornvlies donor, de rest houd ik graag, mij n oma was ook hoornvlies donor dankzij haar kon een jonge ventje weer zien, voor de rest wil ik voor familie ook nog wel donor zijn maar vor een onbekende als ik dood ben, nee dank je.

11. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Is het echt waar dat nabestaanden je orgaandonatie kunnen tegenhouden? Ik ben orgaandonor en ze mogen alles hebben en heb ook vast laten leggen dat dat echt moet doorgaan, maar dat heeft dus eigenlijk geen nut?

12. mamastarlight

mamastarlight Niet meer actief

ten eerste wordt een overledenen altijd netjes neergelegd voor de nabestaande.

Persoonlijk zal ik het erg vinden als de keuze om het niet te doen (doneren of laten doneren) afhangt van hoe iemand er na zijn dood uitziet. Voor mij (weer persoonlijk) gaat het om het leven van iemand, niet om zijn dood.

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Is dat zo? Vreemd hoor....Lijkt me als ik zelf beslis wat ik wil doneren, mijn nabestaanden daar verder geen bezwaar meer tegen kunnen maken?

14. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Bij mij mogen ze alles hebben, ik heb er toch niets meer aan. Als er ooit iets mis is met mij zou ik ook dolblij zijn als ik een donororgaan zou krijgen.
    Mijn opa was ook donor, en daarbij hadden ze het hoornvlies en nog een aantal dingen weggehaald, daar zag je echt niets van. Ik vind het prachtig om te weten dat door zijn donatie 2 mensen een beter leven hebben gekregen!

15. 4days

4days Niet meer actief

Ik zou het toch een beetje over laten aan mijn nabestaanden. Ik kan me voorstellen dat nabestaanden het heel moeilijk hebben met de gedachte dat hun geliefde ook nog eens wordt open gesneden en 'leeg gehaald'. Van de andere kant biedt het sommigen misschien ook troost, en hebben ze het idee dat de dood dan tenminste niet voor niets was. Ach, mij maakt t niet zoveel uit, ik ben dan toch dood. ;)

16. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Iedereen krijgt toch met 18 jaar een formulier thuis waarop je 4 keuzes kan aanvinken?

* wel donor
    * geen donor
    * ik laat het over aan mijn nabestaanden
    * En deze weet ik niet meer.

Als nabestaanden altijd mogen beslissen dan zijn optie 1 en optie 3 hetzelfde, dat lijkt me niet toch? Maar ik weet het eigenlijk niet.

Ik heb destijds optie 3 gekozen. Mijn nabestaanden mogen beslissen, mij maakt het niet uit, ik ben dan toch dood, dus mijn man en ouders (en evt. kinderen) mogen beslissen waar zij zich op dat moment prettig bij voelen.

17. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    even een vraagje: zou je wel van een onbekende willen ontvangen?

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.200
    113
    Brabant
    optie 1 en 3 zijn in zoverre gelijk dat de nabestaande áltijd nee kunnen zeggen. Zo is het nu eenmaal geregeld....

19. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Ik neem aan dat je bedoelt dat ze bezwaar kunnen maken als je niet als donor geregistreerd staat? Ik ben nl donor, met keuze 1 (ze mogen alles van me hebben!) en volgens mij is het zo dat mijn nabestaanden er dan niets meer over te zeggen hebben! Alleen als ik heb aangegeven dat zij de uiteindelijke beslissing moeten nemen. Bedoelde je dit ook? Ik schrok nl even dus heb de vraag gelijk even doorgemaild aan die donorsite! :$:)

20. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Ik zie net dat je al een soortgelijk antwoord hebt gegeven, maar volgens mij klopt dat niet hoor! Wat heeft het anders voor zin om optie 1 überhaupt neer te zetten?
    Ik laat jullie wel even weten wat het antwoord van die site is, als het goed is krijg ik binnen 2 werkdagen antwoord!

Overigens ben ik een fel voorstander van donorregistratie: wat mij betreft is iedereen in Nederland donor, tenzij ze zelf anders aangeven! Ik ben al vanaf mijn 9e donor, sinds ik het verhaal heb gelezen van een man die met zijn organen 5 (!!) kinderen heeft gered!
    Ik ben overigens ook bloeddonor, dus ben wel principieel, haha!

@ Alecia
    Ik vind jouw verhaal een beetje vreemd eerlijk gezegd...Je oma heeft iemand gered met haar hoornvlies, maar hoeveel (kinder)levens denk je dat er gered kunnen worden met alle andere organen?? Als je oma toevallig haar nieren had gedoneerd, was je dan alleen nierdonor geworden? Als je het één doneert kun je de rest beter ook doneren, god mag weten hoeveel mensenlevens je kunt redden! En het is net wat Esther78 zegt; zou je wel willen ontvangen? Best flauw als jij een nier nodig hebt, maar een kerngezond iemand heeft aangegeven alleen zijn hoornvlies te willen doneren...
    Ik bedoel het niet denigrerend of vervelend hoor, ik snap alleen je gedachtengang niet helemaal! Sorry!

Deel Deze Pagina