donor codicil

Discussion in 'De lounge' started by joseetje26, Sep 14, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Bij mij mogen ze alles hebben en zo staat dat ook geregistreerd. Huid zullen ze denk ik ook niet zo snel uit je gezicht snijden lijkt me. Ik zou anders aangeven dat je dat bijv. uitgezonderd wilt hebben als je het geen fijn idee vindt voor de nabestaanden. Maar verder gebeurt dat netjes hoor.
    Bekenden of onbekenden, maakt mij niets uit. Je zal er maar iemands leven mee redden, hoe dankbaar zal diegene zijn.

2. ladouce

ladouce Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,698
    0
    0
    Hier nog iemand die uit principe donor is voor alles. Heb ooit een klasgenootje gehad die een niertransplantatie kreeg. En dus direct meegemaakt hoe haar leven ervoor en erna eruit zag. Wat een verschil. En dat verschil kan iedereen maken door donor te worden. Ik vind ook dat het systeem in NL gewoon niet klopt. Er lopen zoveel mensen rond die wel donor willen zijn maar te laks zijn om een formulier in te vullen. Laat iedereen maar donor zijn tenzij je het niet wilt. Iemand die echt geen donor wil zijn die geeft dat wel aan. Ben het dus volledig met Bebek eens. Oh, ja en ook ik was (helaas mag het niet meer) bloed en later plasma donor. Het is zo iets simpels en je doet er zoveel goeds mee.

En wat betreft het huid. Volgens mij gebruiken ze alleen huid van bepaalde plekken en zeker niet uit het gelaat. Er wordt echt wel aan de nabestaanden gedacht als er organen verwijderd worden. Ze gaan niet met een cirkelzaag :D ofzo aan de slag. Die organen moeten ook nog bij iemand anders naar binnen en daar blijven.

3. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Ik ben donor voor alles, ook bloeddonor.
    Ik zal hiermee misschien wat mensen tegen het hoofd stoten, maar ik vind het egoïstisch om geen donor te zijn.

Wat maakt het nou uit?! Jij ligt er mee in je graf (crú gezegd, maar zo is het wel) terwijl je er iemand anders enorm mee kunt helpen en misschien wel een leven redden.

En dan kun je wel zeggen "ik vind het een raar idee", maar wat nou als je kindje straks een donor nodig heeft, maar die niet krijgt omdat de overledene het "een raar idee vond"?!

4. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

Sep 24, 2008
    7,353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Ladouce en Suzie, ik ben het helemaal met jullie eens! Goede voorbeelden hebben jullie ook aangedragen!

5. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,200
    113
    Brabant
    ik weet uit werkervaring dat het gewoonweg zo is dat als nabestaande bewaar maken, er geen donatie plaats zal vinden.
    Ben benieuwd wat de "site" zelf zegt.

Vergeet niet dat voor orgaandonatie de donor eigenlijk wel in het ziekenhuis moet overlijden en dat voor het daadwerkelijke overlijden (stoppen van het hart) de beslissing genomen moet worden. Het is heel erg belangrijk om je naasten te vertellen wat je wilt, alleen het hebben van een codicil is gewoon niet voldoende.

6. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Ik ben ook donor, waarom niet!
    Als ik er andere levens mee kan redden graag.

Ik zou ook graag gered willen worden als ik iets nodig heb, dus als ik dat wens, waarom mag ik een andere wens niet laten uitkomen?

7. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

Sep 24, 2008
    7,353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Ok meiden, ik heb antwoord gekregen van de donorsite en gelukkig had ik gelijk en is het zo dat als jij optie 1 hebt gekozen, de nabestaanden alleen geïnformeerd worden, maar geen zeggenschap meer hebben. Dit is wettelijk geregeld. Ik ontving bijgaand antwoord:

"Wettelijk gezien is het niet mogelijk tegen de wil van de overledene in te gaan. Onlangs is in de wet op de orgaandonatie nog eens aangescherpt, dat de keuze van de overledene niet gewijzigd kan worden door derden. De arts heeft wel altijd een gesprek met de nabestaanden over de orgaan- en/of weefseldonatie:

Artikel 20, lid 3
    In deze bepaling wordt expliciet aangegeven dat wanneer in het Donorregister een positieve wilsbeschikking wordt gevonden, de nabestaanden alleen op de hoogte worden gesteld van de wens van de overledene om donor te zijn. Er wordt niet om toestemming aan de nabestaanden gevraagd. In het gesprek wordt ook aangegeven welke organen geschikt zijn om te transplanteren en dat deze derhalve zullen worden uitgenomen.

Als u met keuze 1 staat geregistreerd, zal de arts de nabestaanden alleen informeren over het besluit. Incidenteel, als er zwaarwegende redenen zijn - bijvoorbeeld als een nabestaande in zware psychische nood dreigt te raken als de donatie door zou gaan- is het mogelijk af te wijken van deze keuze. Dit wordt beoordeeld door de betrokken arts, die hier niet gemakkelijk voor zal kiezen."

Dus ik hou het gewoon bij mijn optie 1! ;)

8. Tink

Tink Niet meer actief

Ik heb even een stukje van je tekst rood gemaakt. Ben het voor de volle 100% met je eens namelijk.
    Ik kreeg een paar dagen terug een mail met daarin deze site:
    Actieve Donor Registratie burger petitie voor invoering ADR systeem — Actieve Donor Registratie burger petitie voor invoering ADR
    Hier kun je een petitie tekenen met als doel om het donorsysteem in Nederland aan te passen naar een ADR (Actief DonorRegistratiesysteem), dus dat iedereen in principe donor is tenzij je zélf actief bezwaar maakt. Precies andersom dan nu dus.

Ik heb zelf ook optie 1 aangevinkt. Ze mogen alles wat bruikbaar is van me hebben (jammer genoeg is lang niet alles bruikbaar in mijn geval, maar ja ;))

Bloeddonor heb ik nooit kunnen zijn, heb altijd een te laag Hb en inmiddels heb ik ook een keer zelf bloed gehad, en dan mag het niet meer. Maar mijn petje af voor mensen die dat wel (en soms al járenlang) zijn. Ik sprak laatst iemand die al bijna 40 jaar bloed geeft :)

9. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

Sep 24, 2008
    7,353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Tink, ik heb meteen getekend! En doorgestuurd naar mijn vrienden!
    Wat mij betreft mogen ze trouwens nog een stapje verder gaan en het 'geen bezwaar systeem' invullen! ;)

10. debs

debs Actief lid

Nov 19, 2006
    271
    0
    0
    Barendrecht
    Ik hoop niet dat ik er ooit voor kom te staan, maar als ik een orgaan of bloed nodig heb, wil ik ook dat die er is....
    Dan is de enige optie (voor mij) om donor te zijn.

Ik hoop dat iedereen die nu geen donor is, de situatie eens omdraait en erover nadenkt of je zelf geen orgaan wil ontvangen.... Wat daar heb je het over als je nee zegt.
    Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat iedereen recht heeft op een donororgaan.

Ik vind het zo belangrijk dat het bespreekbaar is, en dat je op de hoogte bent van elkaars wensen. Als je eenmaal in de situatie zit, wil en kan je er niet meer over nadenken.

11. danip

danip Niet meer actief

Ik heb het formulier niet ingevuld toen ik 18 was. Ik vond het toen wat een te heftige beslissing om te nemen. Nu zou ik donor willen worden, maar dan voor een paar dingen niet, namelijk het hart en mijn ogen. Voor de rest mogen ze alles gebruiken. Ik vond het wel een hele moeilijke keuze, en het heeft dus een behoorlijke tijd geduurd voor ik er uit was, maar nu zijn de papieren opgevraagd.

12. Tink

Tink Niet meer actief

Hee, bedankt! :) De wachtlijsten zijn zo enorm lang, elke nieuwe donor is meegenomen. Al besef ik heel goed elke keer dat er een nieuwe donatie is, dat ook betekent dat er ergens anders heel veel verdriet is.... :(
    Dat maakt het denk ik ook zo moeilijk.

Aan de andere kant: de kans om hersendood in een ziekenhuis terecht te komen (en dus een potentiële donor te worden) is niet zo bar groot. Dus een codicil invullen wil niet zeggen dat het dús ook ooit zal gebeuren...

Share This Page