Verzakte tuin; verhuurder of huurder?

Discussion in 'De lounge' started by Triangel, Mar 13, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Triangel

Triangel Niet meer actief

Sinds een jaar wonen wij in een sociale huurwoning. Toen we hier kwamen kijken, zagen we al dat de achtertuin flink verzakt was. Om de achterdeur fatsoenlijk uit te komen, ligt er een soort ijzeren verhoging. Maar dat is dan als nog een flinke afstap. Dan bestaat de achtertuin uit drie gedeeltes waarbij het steeds lager wordt, denk aan iedere keer een (flinke) traptrede. En om van de tuin in het achterpad te komen, staan we eerst op een pallet en dan de afstap naar het pad. Dat is achter ons huis dus ook flink verzakt. Totaal onpraktisch dus, met kleine kinderen, fietsen, kliko's enz. al die afstapjes af te moeten. Nu willen wij dit dus gaan aanpakken, want ook de schuur en schuttingen vallen van ellende uit elkaar. We vragen ons alleen af wat de rol van de verhuurder in dit verhaal is? Ik heb wel gelezen in de brochure voor huurwoningen met tuin dat de huurder verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld onkruid, snoeien van bomen en achterpad / steegje netjes houden, maar er staat niets over verzakte tuinen.

2. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Lijkt me iets voor de verhuurder. Jij houdt t netjes bij, maar hier kan je niets aan doen. Kan je geen contact met hen opnemen?

3. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Mijn moeder, die ook een sociale huurwoning heeft, had ook een hele verzakte tuin. Zij was (en is) zelf verantwoordelijk voor het tuinonderhoud, waar dan dus ook het ophogen van de tuin bijhoort. De woningbouwvereniging stelt wel zand ter beschikking om te kunnen ophogen. Maar het (laten) ophogen moet ze dus zelf verzorgen en bekostigen.

4. Triangel

Triangel Niet meer actief

5. pnirmal

pnirmal Lid

Mar 2, 2018
    26
    51
    13
    Female
    Dat mag je zelf betalen. Onderhoud tuin. Dat woord een paar kub zand en tegels.

6. Deliana

Deliana Niet meer actief

In het algemeen komt tuinonderhoud, vergelijkbaar met onderhoud in huis, voor de rekening van de huurder. Kleine herstelwerkzaamheden zoals een kapotte schutting of kapotte tegels moet de huurder voor zijn rekening nemen. Een verzakking in de tuin, waardoor het bijvoorbeeld lastiger wordt om gewoon je achterdeur uit te stappen is een gebrek, en deze moet de verhuurder voor zijn rekening nemen.

Wellicht is er nog wel een verschil per verhuurdersvereniging dat weet ik niet zeker, maar ik heb het een paar jaar geleden voor mijn schoonouders uitgezocht en toen een brief naar de woningbouw gestuurd o.v.v. “gebrek” en toen heeft de woningbouw de tuin opgehoogd :)

Ik zou dus gewoon een brief sturen. Wie niet waagt....

7. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    2,035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik werk bij een woningcorporatie. Bij ons zou je het zelf moeten doen.

Een brief sturen en het daarin als gebrek benoemen zou bij mij niet werken. Die moet ik afwijzen en je verwijzen naar de huurvoorwaarden.

Proberen kan natuurlijk altijd, want niet elke corporatie heeft dezelfde huurvoorwaarden.

8. Deliana

Deliana Niet meer actief

Dan hangt het dus inderdaad van de woningcorporatie af :)

Had denk ik ook handig geweest om het aan te kaarten bij bekijken van de woning of niet? Omdat TS zegt dat het echt flink verzakt is, een ijzeren opstapje bij de achterdeur plaatsen lijkt mij dan niet afdoende....

9. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Het verschilt inderdaad per woningbouw vereniging. Sommige stellen ophoogzand beschikbaar. Het ophogen is dan wel voor eigen rekening.

Share This Page