Donor Ja of Nee

Discussion in 'De lounge' started by aYh4L8, Feb 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Donor Ja of Nee

1. Ja orgaandonor

187 vote(s)
    62.8%
  2. Nee orgaandonor

75 vote(s)
    25.2%
  3. Orgaan en bloed

31 vote(s)
    10.4%
  4. Alleen bloed

5 vote(s)
    1.7%
  5. Alleen plasma

0 vote(s)
    0.0%
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,229
    28,208
    113
    Als je nou gewoon de link leest ..

Bij hersendood is het volgende zeker:

• alle delen van de hersenen zijn dood
    • de hersenen kunnen niet meer herstellen
    • er is geen elektrische activiteit in de hersenen
    • er gaat geen bloed meer door de hersenen
    • dit is onomkeerbaar

2. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ik weet niet precies wat je nou wil zeggen. Onderzoeken tonen aan dat lichamen, die hersendood verklaard zijn, nog reageren op het snijden. Daarom krijgen ze inderdaad spierverslappers toegediend. Dan blijft het lichaam slap. Maar de hartslag en bloeddruk gaan dan nog wel omhoog. Dit zijn autonome reacties.

3. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Oh je had er al op gereageerd zie ik net...

4. Elisje

Elisje Fanatiek lid

Jun 18, 2006
    3,930
    933
    113
    Spierverslappers worden gebruikt tijdens gewone operaties zodat de patient goed stil blijft liggen. Soms gebeurt het dat mensen wakker worden maar ze kunnen niet aangeven dat ze wakker zijn door de spierverslappers. Daarom wordt de hersenactiviteit in de gaten gehouden tijdens een operatie zodat het snel gezien wordt als iemand wakker wordt.

Als je dan leest dat de term hersendood eigenlijk in het leven geroepen is om mensen als donor te mogen gebruiken en niet vervolgd te worden voor moord of doodslag dan rijzen er toch wel vragen ja. Als de hersenen van een donor echt dood zijn dan zouden er geen spierverslappers nodig zijn. En bij een autopsie komen ze vaak nog weg met een scalpel maar hoeven spierverslappers niet omdat het daar wel zeker is dat er geen reactie meer gaat optreden.

SDonya likes this.
  5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

6. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Iedereen die hersendood is heeft ineens een herseninfarct? Je circulatie is 1 systeem. En je circulatie word in stand gehouden zodat de organen zuurstof blijven krijgen. Dus dat kan dan toch niet? Je vaten zijn niet ineens afgesloten. Het hart blijft gewoon kloppen. Je kan zelfs nog een zwangerschap uitdragen in hersendode toestand. Daarom zie je er ook nog normaal uit en voel je nog warm aan.

Ik snap wel dat de transplantatie stichting dit soort berichten graag verspreid. Maar dat er geen bloed meer door je hersenen stroomt is gewoon feitelijk onjuist;
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hersendood

merah, mamabri and Paardenbloem like this.
  7. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik denk ook dat het gros van de artsen fatsoenlijke mensen zijn die niet zomaar een orgaanhandeltje starten hoor ;)
    maar ik denk wel dat er een systeem moet zijn om dit soort dingen te waarborgen.
    Net als dat (iets heel anders hoor) euthanasie bijv. heel goed verantwoord en gedocumenteerd moet worden.
    Om zwart op wit te hebben dat er niet zomaar wat gedaan is door de arts zeg maar. Daarom registreren we, mijns inziens.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

In post 81 verwijs ik naar mezelf: dus als machines mij in leven moeten houden, wil ik afgekoppeld worden, zodat ik kan sterven zonder hulp van buitenaf.

Er is ooit een vrouw geweest die zwanger was, een jaar of 15-20 terug. Zij kreeg een ongeluk en is naar het ziekenhuis overgebracht en is daar een paar dagen later hersendood verklaard. Omdat zij zwanger was (ik meen tegen de 6 maanden aan) hebben de doktoren haar aan de beademing etc gehouden totdat de baby sterk genoeg was om via een keizersnee te laten geboren worden. Pas daarna hebben ze haar afgekoppeld en is ze gestorven.

Ik geloof, ondanks wat de wetenschap hierover vermeld, dat deze vrouw niet dood was. Wel hersendood en ik geloof dus ook zeker dat ze er waarschijnlijk niets van heeft meegekregen. Maar iemand die dood is, kan geen levende baby op de wereld zetten.

Snap je me nu?

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,820
    113
    Zij heeft ook geen baby op de wereld gezet. Dat hebben de artsen gedaan.

maartje84 and tuc like this.
  10. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Ja, orgaan-, bloed- en stamceldonor.

11. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wederom, mijn reacties zijn niet gericht tegen 1 specifiek iemand :)

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Vanuit dit standpunt bezien (en nogmaals, ik gaf al aan dat ik er niet zo over na heb gedacht en weet niet de exacte procedure wb IVF) zou ik daar ook niet voor kiezen nee. Om dezelfde reden als jij trouwens.

Ik zou bijv ook nooit een mirenaspiraal willen hebben, is mij ook afgeraden door mijn gyneacoloog, die overtuigd en praktiserend moslim is en ons standpunt over leven en abortus ed kent.

Maar goed, ook ik zal nooit een ander daarop veroordelen.

13. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Oh ja, en ik ben helemaal voor het 'donor-tenzij-nee' idee! Je hebt nog steeds het recht om het niet te doen, maar als je daar de moeite niet voor neemt dan vind je het blijkbaar wel prima om donor te zijn.

Blijdorp likes this.
  14. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ja, dat was voor mij ook het doorslaggevende argument om geen donor te worden.
    Ik kreeg tijdens mijn verpleegkunde opleiding les hierover door de orgaandonatie coördinator van het ziekenhuis waar ik werkte. Zij probeerde mensen echt te motiveren om donor te worden maar toen duidelijk werd dat dit zo gaat, had haar les een beetje een averechts effect. Veel van mijn collega’s/klasgenoten en ik hadden hier ook nog nooit zo over nagedacht.

Kerstster likes this.
  15. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Mijn vader was overigens ook orgaandonor en we hebben echt respectvol afscheid van hem kunnen nemen.

16. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Maar waarom dan geen mirena spiraal?

17. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je bent ook niet dood! Je bent enkel ‘juridisch dood’. Dat is iets heel anders.

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Niet??? :eek:

:roflmao:

19. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

Sep 1, 2016
    878
    65
    28
    Aan de andere kant, zonder die apparatuur was je hartstikke dood.

20. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Denk dat ze juist een koperspiraal bedoelt. Het idee leeft dat er dan elke maand een bevruchting plaatsvindt, dat alleen het embryo zich niet goed kan innestelen. Wat veel mensen niet weten is dat het koper ook zorgt dat de zaadcellen niet goed 'werken', dus er komt bijna nooit een bevruchting.

Bij Mirena zitten er ook nog hormonen in, waardoor de eisprong wordt tegengehouden.

maartje84 and mamabri like this.

Share This Page