Er is ook nog zoiets al eigen verantwoordelijkheid. Zoek het even uit als je niet precies weet hoe de procedure werkt. Zo gaat het toch met alles in het leven?
Al die complottheorien. Denken dat artsen expres mensen laten sterven. Lijkt me vreselijk als je zo moet leven.
Oh ja? nog nooit gehoord zeker van mensen die in de kist wakker werden? Of van een mortuarium waar ze geklop hoorden in de koelruimte? En bleek dat iemand wakker was geworden. Dit soort dingen gebeuren voornamelijk wanneer mensen ernstig onderkoeld zijn, de temperatuur daalt en het hart gaat heel langzaam en zacht kloppen, zodanig dat gedacht wordt dat iemand overleden is. Het is niet iets wat wekelijks gebeurd, maar het gebeurd wel degelijk.
I know. Daarom snap ik ook echt niks van die discussie. Vraag me dan echt af of mensen dan denken dat ze nog bijkomen nadat ze losgekoppeld worden van die apparaten?
Vreselijk he? Dat jij een andere mening hebt dan ik, wil niet zeggen dat ik in complottheorieën geloof. Ik heb nergens gezegd dat ik denk dat het een complot is. Ik heb alleen gezegd dat ik geloof dat een hersendode niet dood is in mijn ogen.
Dat is meer een héle grote uitzondering dan de regel. Het zijn altijd de mijn-omas-vriendin-haar-tante verhalen die mij een beetje dwars zitten, op een gegeven moment lijken die de overhand te hebben terwijl het 99,9% van de tijd gaat zoals het hoort te gaan.
Ik vind je reactie nogal agressief overkomen eigenlijk. En dat terwijl ik ook gewoon donor ben! Ik herken en deel echter wel veel van de twijfels. Maar dat mag blijkbaar ook al niet. Het is een gevoelig onderwerp. Sommige mensen brengen hebt of het volledig zwart-wit is, maar dat is het niet.
Voor mij wel. In veel zaken wil ik vind ik het goed om dingen van de andere kant te bekijken. Maar dit is voor mij heel zwart wit, je bent namelijk dood of niet. Er is geen tussenweg. Je bent niet halfdood ofzo (dan leef je immers).
Hoe weet je dat dan zo stellig? De hersenen zijn dood en hun hart klopt niet meer. Er is enkel een machine die iets met een lichaam doet. Hoe weet je dan dat de ziel niet weg is?
Nee... ze zijn al dood. Als je hersenen niet meer werken ben je dood. De machines kunnen je lichaam nog laten functioneren voor een deel, maar je bent toch echt al dood.