Dus wanneer ik een hersendode zou zien zou ik ineens een andere mening hebben denk jij? Ik ben alleen zo stellig omdat ik nog nooit een hersendode heb gezien? Is dat wat ik denk dat jij bedoeld?
In veel gevallen wordt het lichaam wel van de machines gehaald en stopt het hart voordat de operatie begint. Alleen als er longen geoogst worden blijven de machines aan, dacht ik.
Ik ben orgaandonor behalve voor weefsel, huid, botten en spieren. Zodat ik enigzins nog opgevuld in mn kist lig.
Ik heb ooit een reportage gezien van personen die een bepaalde ziekte hebben waarna ze ineens out gaan en hun hartslag zo laag wordt dat hij niet meer meetbaar is en een flatline geeft . Die mensen horen en zien alles maar kunnen nergens mee reageren omdat ze compleet verlamd zijn , ook de oogspieren. Pijn voelen ze wel maar ze reageren niet omdat alles verlamd is. 1 van die mensen in die reportage was al 3 keer doodverklaard en in een mortuarium beland. Haar zoon helemaal over zijn toeren en proberen uit te leggen aan doktoren wat zijn moeder had maar die dachten dat het uit emotie was, wat hij zei, en hij niet kon geloven en accepteren dat zijn moeder dood was. Echter was zij niet dood. De aanvallen konden tot 12 uur duren en door de kou van de koelcellen kwam ze weer bij. Bizarre documentaire was dat. Was bij reportage geloof ik. Het schijnt dat dit 1000 keer per jaar voorkomt in de USA. Die vrouw had uiteindelijk een medische kaart en droeg een tag op haar lichaam met de naam van de ziekte erop etc.
Één ding om duidelijk te maken: ze gaan geen mensen doodmaken voor organen. Toen mijn vader hersendood was (na hartaanval te lang geduurd om te reanimeren) hadden wij de keuze:
Heb het even opgezocht . Die mensen leden aan een zeer ernstige vorm van cataplexy wat een ernstige vorm weer is van narcolepsie. Narcolepsie is tevens een bijwerking van het vaccin tegen de mexicaanse griep. In NL hebben na inspuiting 20 kinderen waarvan 19 peuters narcolepsie ontwikkeld helaas.
Ah daar was de post gebleven Ik kon m ook niet meer adviseren, dus ik ga hier verder. We hadden de keuze om te doneren, maar niet of hij zou doodgaan of niet. Ze zouden de machines sowieso uitzetten (na 10 dagen testen), dus we konden kiezen tussen dood of dood en iemand (of meerdere mensen) redden. Wij zijn overigens bij zijn overlijden geweest, wat ruim een dag heeft geduurd. Ook het afscheid nemen en de begrafenis waren gewoon heel mooi. Ik vind het helemaal goed als mensen geen dobor willen zijn (al is het mijn mening dat ze dan idd consequent moeten zijn en zelf ook niet moeten accepteren), maar er worden in dit topic zoveel dingen gezegd die niet waar zijn. Dat vind ik wel lastig...
Ik heb altijd al gezegd dat ik geen organen wil krijgen. Noem het een soort van fobie maar moet er niet aan denken om met een orgaan van iemand anders verder te gaan. Bloed tot daartoe, maar dat is ook niet echt met volle overgave. Ik steun wel volop alle ontwikkelingen om kunstmatige organen of eigen groei met uitroeiing van genen die voor ziektes zorgden te steunen.
Ik vind het bijzonder dat oa mamabri wordt aangevallen op haar standpunt. Volgens mij is orgaandonatie een persoonlijke keuze die je eigenlijk niet hoeft te verdedigen. Het is jouw lichaam en wat de reden dan ook is om niet te doneren, zou niet uit hoeven te maken. Voor de één betekent hersendood letterlijk dood. De ander twijfelt er aan of je dan wel echt dood bent. Dat mag toch?? Ik vind dat een legitieme reden om geen orgaandonor te willen zijn. Zelf twijfel ik niet aan de zorgvuldigheid waarmee dit wordt vastgesteld maar waarom zou die twijfel er niet mogen zijn en zou het " onzin" zijn?!
Eens met wat je zegt, maar de mening van sommigen wordt onderbouwd met dingen die niet kloppen. Dat is volgens mij wat dan "onzin" genoemd wordt, vooral als onwaarheden met grote stelligheid verkondigd worden.
Ik was jarenlang geregistreerd als donor totdat ik las hoe de donatie werkelijk ging. Dit is verteld door artsen en anesthesisten. Je wordt levend de operatiekamer in gereden. Je wordt vastgebonden, zonder narcose worden je organen eruit gehaald. Doordat je geen narcose/pijnstilling krijgt reageert je lichaam daar heel heftig op. Vandaar dat je wordt vastgebonden. Vervolgens wordt een leeggeroofd lichaam teruggebracht. Je familie herkent je niet meer, je bent leeg. Dat schijnt enorm naar gezicht te zijn. Ook op de manier waarop de familie moet afscheid nemen voordat je de OK ingaat maakt dat mijn keuze is veranderd naar nee.
Haha sorry hoor maar dit klinkt meer als een wild westen verhaal vindt je niet? Natuurlijk wordt je niet levend leeggeroofd. Mensen zijn hersendood maar inderdaad het lijf wordt nog gaande gehouden om de organen in juiste conditie te houden. Dat is nou de hele bedoeling van orgaandonatie, dat je organen kan afstaan. Ze kunnen moeilijk een lijk van een overleden patiënt na 5 dagen eens gaan gebruiken, dan zijn de organen natuurlijk niet meer bruikbaar en mis je t hele punt van donatie
https://www.transplantatiestichting.nl/medische-procedure/donatieprocedure/orgaandonatie/hoe-verloopt-een-donoroperatie Voor de mensen die dus willen weten hoe het daadwerkelijk gaat zie de link. Het klopt inderdaad dat je “leeft” op het moment van orgaandonatie alleen als je hartdood bent niet, dan worden er geen apparaten meer gebruikt om je lichaam in leven te houden. Soms worden er narcoses gebruikt maar om andere redenen dat je zou denken. (Zie artikel) Je word overigens dus wel vastgebonden omdat het lichaam nog reflexen heeft. Of een hersendode wel of niet iets kan voelen is denk ik (ondanks vele bewijzen van niet...) toch een beetje discutabel.. ik bedoel we kennen allemaal wel de verhalen van de wonderen die ineens na zoveel jaar wakker worden etc. In hoeverre een donor eruit ziet na een donatie lijkt mij ook afhankelijk van wat ze gedoneerd hebben. Kan me voorstellen dat iemand die alleen een paar organen doneert er anders uit ziet als iemand die ook de weefsels heeft gedoneerd. En daarnaast denk ik inderdaad dat het erg persoonlijk is en ik vind er geen goed of fout! Dit soort dingen kun je niet verplichten, sommige mensen zijn ook geen donor ivm geloofsovertuiging etc. Zo iemand is toch niet “slechter” als iemand die wel donor is.. daarnaast denk ik dat de meeste mensen die kiezen om geen donor te zijn ook geen donor willen ontvangen.