Dit is echt zo gemeen om te zeggen. Het is totaal niet waar, maar mensen die zichzelf niet informeren gaan dit dus wel geloven vanuit een 'wat als'. Zo gemeen
Dit dus,@lies276 . Ik heb aangegeven dat ik respect heb voor haar mening, vanuit het religieuze standpunt van een ziel. Maar er worden zoveel onwaarheden en aannames verteld in dit topic, door verschillende mensen
Jep. Dat inderdaad. Iedereen mag zelf weten waarom hij/zij iets doet, maar houd het dan bij jezelf en ga geen argumenten noemen die niet kloppen, maar anderen mogen wel afschrikken. Donoren zijn hard nodig.
Als ik hier even op in mag springen: Helaas heb ik mijn vader hersendood gezien en ik kan jullie wel vertellen dat dit mij eerder gesterkt heeft in mijn ‘nee’ keuze dan dat ik op dat moment dacht ‘oh haal maar leeg want dit ziet er toch niet meer uit als mijn vader die gewoon ligt te slapen’. Ik ben ontzettend blij dat mijn moeder destijds de keuze heeft gemaakt om ‘nee’ te zeggen toen de vraag naar donatie kwam omdat ik daardoor als kind/puber erbij kon zijn dat hij zijn laatste adem uitblies toen de apparatuur ontkoppeld werd. Ik geloof zeker dat dit mij geholpen heeft in de verwerking ervan.
Maar dit heb ik als puber (18 jaar) ook gehad, maar dan met donatie. Ik zeg echt niet dat iedereen donor moet zijn, maar dit deel klopt dus niet (dat het met donatie per definitie niet kan)
Ik snap echt oprecht niet hoe je hier bij komt het.. het lijkt wel een horrorfilm beschrijving. We wonen in Nederland he, niet in een of ander apenland waar een illigale handel is voor organen. Zo gaat het dus echt niet
Driekwart zeker wel. En de rest is een ervaring die voor iedereen anders is (het wel of niet goed afscheid kunnen nemen) en zal in het ene geval met respect gebeuren en in het andere geval niet.
Maar, een hele persoonlijke vraag misschien maar doneerde diegene dan alleen bepaalde dingen waarvoor geen bloeddoorstroming meer nodig is? Ik ga er toch vanuit dat de donatie coördinator van een ziekenhuis weet waar ze het over heeft als ze vertelt dat organen op de OK uit een ademend lichaam met kloppend hart gehaald worden? Maar waar ik eigenlijk op reageerde was een post van iemand die tegen @mamabri zei dat als ze een hersendood persoon ziet, dit haar mening zou veranderen. Dat ben ik er dus helemaal niet mee eens omdat mijn vader er echt niet ineens meer ‘dood’ uitzag dan een dag eerder toen er nog hoop was dat hij het zou overleven.
Wat wordt er hier soms onnodig kwetsend gereageerd. ‘Leegroven’ is toch helemaal geen sprake van. Er wordt niks geroofd, aangezien het met toestemming van de donor of de familie gebeurt en het nemen van zo’n beslissing is al pijnlijk genoeg. Door het zo neer te zetten lijkt het wel alsof artsen e.o.a. orgaanhandeltje hebben lopen. Ik kan me zo voorstellen dat zo’n operatie ook voor het operatieteam een hele heftige aangelegenheid is. Verder wordt er op deze website duidelijk uitgelegd waarom bepaalde medicatie tijdens een transplantatie wordt gebruikt: https://www.transplantatiestichting.nl/medische-procedure/donatieprocedure/orgaandonatie/hoe-verloopt-een-donoroperatie Lijkt mij dat het gebruik van spierontspanners hier duidelijk wordt verklaard. En er wordt dus wel pijnmedicatie gegeven, alleen om andere redenen dan tegen de pijn, aangezien iemand die hersendood is geen pijn meer voelt. En hier staat dat organen pas worden uitgenomen nadat het hart is gestopt en dus niet als het hart nog klopt. Alleen de beademing blijft nog aan in het geval van longdonatie.
Er staat dat de organen eerst worden losgekoppeld en dan word het hart pas stilgezet en de beademingsmachine uit. Het hart is het laatste orgaan. Edit: lees dat ze wel los zijn, gekoeld en gespoeld maar er idd nog niet uit zijn voordat het hart stil staat etc. Het stukje los maken verkeerd geïnterpreteerd. Excuus
Klopt, ik zeg ook dat ze uitgenomen worden nadat het hart is stopgezet. Dat daarvoor voorbereidende handelingen worden verricht, lijkt mij logisch. https://www.transplantatiestichting.nl/sites/default/files/donoroperatie_na_hersendood.jpg
Overigens is er een verschil tussen orgaandonatie en weefseldonatie. Het laatste gebeurt als iemand echt overleden is. Dan is iemand dus ook niet hersendood maar gewoon dood. Dus dat is een optie als hersendood je tegenstaat. Het gaat dan om hoornvlies, huid, hartkleppen en zo nog wat weefsels. Zijn ook veel mensen mee geholpen en is binnen de toestemming voor donatie een aparte optie.
Dit dus. Het is een zeer gevoelig onderwerp en behalve feiten , komt er ook veel beleving bij kijken. Misschien anders maar mijn pasgeboren nichtje is direct na de geboorte overleden. De derde dag is zij voor autopsie geopereerd. Ik kan je zeggen dat er een compleet andere baby terug kwam van de ok. ZE hebben haar lichaam" opgevuld" maar ze zag er echt heel anders uit!