Donor Ja of Nee

Discussion in 'De lounge' started by aYh4L8, Feb 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Donor Ja of Nee

1. Ja orgaandonor

187 vote(s)
    62.8%
  2. Nee orgaandonor

75 vote(s)
    25.2%
  3. Orgaan en bloed

31 vote(s)
    10.4%
  4. Alleen bloed

5 vote(s)
    1.7%
  5. Alleen plasma

0 vote(s)
    0.0%
  1. Betsy

Betsy Niet meer actief

Je krijgt 2x een oproep. Er wordt dus helemaal niks voor je beslist. Er wordt tot 2x toe aan je gevraagd wat je wil. En er wordt aangegeven dat wanneer je niet het fatsoen hebt om aan die oproep gehoor te geven er automatisch “geen bezwaar” wordt ingevuld. Je beslist dus zelf om ja of nee te zeggen en anders beslis je zelf om niks te doen terwijl je weet wat de consequentie is. Dus ook dat is je eigen keus!

Zara75 and Athina like this.
  2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

We verschillen duidelijk van mening. Ik vind dat er vanuit nee tenzij moet worden uitgegaan. Niet andersom. En ja daar zit een zeer groot verschil in vanuit mijn mening!

dobbel, lies276, Wenda and 1 other person like this.
  3. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Ik vind dit echt moeilijk te begrijpen. Dat iemand geen donor wil zijn snap ik heel goed, maar dit vind ik echt principieel zijn om het 'idee'.

Blijdorp, Zara75 and Syane like this.
  4. Betsy

Betsy Niet meer actief

Wil je het uitleggen? Want ik begrijp het niet.

5. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik ben al vanaf mijn 18de donor.
    Niemand in mijn omgeving is donor of wil donor worden, maar ik heb altijd zo’n sterk gevoel gehad dat ik dit moet doen.
    Mijn vriend is er zwaar op tegen maar dit is echt mijn keuze.
    Ons zoontje is geen donor en wordt geen donor voordat hij zelf kan beslissen. Dat wil mijn vriend niet en die keuze kan ik dan ook we respecteren. Ik vind het ook heel wat om over zijn lichaam te moeten beslissen, dus dan maar geen gerommel eraan tor hij instaat is erover te lezen en zijn eigen leuze te maken

6. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    mee eens hoor. en je bent echt niet de enige die er zo over denkt. Ik hoorde vanmiddag al een paar collega´s die als donor geregistreerd stonden en het nu op nee of op familie lieten zetten. Om dezelfde reden als die jij geeft.
    Mn zusje had het er ook over dat een paar collega´s het gingen laten veranderen.

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier hetzelfde. In ieder geval tot duidelijk wordt wat de stem van de wens van de nabestaanden wordt in deze wet. Heel triest.

lies276 likes this.
  8. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Precies!

9. Lieke1989

Jij vint het ok dat wanneer ik niks aangeef ik donor zou zijn. Dus het is ja tenzij je aangeeft dat het anders is.
    Ik vind dat het uitgangspunt altijd nee moet zijn tenzij ik specifiek zeg dat het antwoord ja is.
    Ik vond je oude wet dus goed terwijl jij vind dat de nieuwe wet ok is of nouwelijks verandering geeft. Nu wel duidelijk?

Damay77 likes this.
  10. Lieke1989

Mag je vinden hoor. Ik vind gewoon niet ok dat de regering deze beslissing wil maken voor mensen.en op deze manier wil ik aangeven dat de nieuwe wet niet voor meer maar juist voor minder donoren zorgt. En ja het is echt een princiepe kwestie.

11. Betsy

Betsy Niet meer actief

Nee, het antwoord wordt “geen bezwaar” wanneer jij na 2 oproepen nog steeds geen keuze hebt doorgegeven. En ook aan je is gecommuniceerd dat er “geen bezwaar” wordt geregistreerd wanneer je weigert een keuze door te geven. As je dan vervolgens nog steeds niets doorgeeft dan weet je dus wat er wordt geregistreerd (niet al geregistreerd is) en dan maak je dus ook je keuze.

De reden dat de wet veranderd wordt, is omdat er al jaren onderzoek naar gedaan wordt. En uit ieder onderzoek komt naar voren dat een zeer grote meerderheid best donor wil zijn, maar zich niet heeft laten registreren (vergeten, niet over nagedacht, te veel moeite etc). De wijziging komt dus ook echt niet uit de lucht vallen. Zeker niet als je kijkt naar het systeem in andere Europese landen....

tuc, Bootcamp babe, Blijdorp and 3 others like this.
  12. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Maar ze willen de beslissing helemaal niet nemen voor mensen, ze willen alleen maar dát mensen een beslissing nemen. Want dat gaat vaak mis: mensen die zeggen dat ze wel willen, maar het vervolgens laten liggen omdat ze er zelf achteraan moeten. En dat is toch jammer?

Edit: eh ja... Wat @Betsy zegt dus :p

13. Betsy

Betsy Niet meer actief

Dus jij vind de principe kwestie belangrijkere dan de reden waarom je in eerste instantie überhaupt donor bent geworden? Bijzonder

En nogmaals, de regering maakt helemaal geen beslissing. Dat doe je zelf.

14. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Maar je hebt in het verleden dus ja gezegd op de vraag of je donor wou worden.
    Mag je mij gaan vertellen wat er dan nu voor jou veranderd , volgens mij namelijk helemaal niks.
    Je hebt ZELF die keuze gemaakt jaren terug.

Tienn, Bootcamp babe, Zara75 and 2 others like this.
  15. Betsy

Betsy Niet meer actief

Haha ik zat ook alweer zo’n beetje dezelfde reactie te typen :p

Blijdorp and marb like this.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Bovendien wat is er veranderd aan de reden waarom je in het verleden wel wilde doneren? Je kunt je wel afzetten hiertegen, maar daar heb je alleen de mogelijke ontvangers mee.

Zara75 and Syane like this.
  17. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Ik snap het echt niet waarom mensen zo vallen over de nieuwe donor wet.
    Het is niet dat ze je verplichten om donor te zijn, je hebt nog steeds de vrije keus om geen donor te zijn. Wat is dan het probleem? Serieus, sommige mensen doen moeilijk om het moeilijk doen volgens mij. Bah. Dat je geen donor wilt zijn prima, even goede vrienden, maar dat je kan vallen over de nieuwe wet? Wauw, erg vreemd. Verplichten ze je het nou volledig en laten ze je niet zelf kiezen oke, maar nu? Zeik toch niet zo en schrijf je lekker uit als je niet wilt.

Soturi, Tienn, Bootcamp babe and 5 others like this.
  18. Syl72

Syl72 Bekend lid

Mar 14, 2008
    817
    176
    43
    Het is geen vrije keus meer, dat vind ik zo jammer. Dat stuit heel veel mensen tegen het borst, je bent bezit van de regering, tenzij anders aangegeven. Zo zie en voel ik het ook op dit moment. Ik heb nog geen idee wat ik ga doen.

lies276, merah and Lieke1989 like this.
  19. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Maar de regering maakt niet deze keuze, ze laten jou als persoon nog steeds zelf die keuze maken. Dat wat jij doet is gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen.

20. Betsy

Betsy Niet meer actief

Je bent bezit van de regering?? Waar haal je die onzin vandaan??

Blijdorp and Zara75 like this.

Share This Page