Donor Ja of Nee

Discussion in 'De lounge' started by aYh4L8, Feb 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Donor Ja of Nee

1. Ja orgaandonor

187 vote(s)
    62.8%
  2. Nee orgaandonor

75 vote(s)
    25.2%
  3. Orgaan en bloed

31 vote(s)
    10.4%
  4. Alleen bloed

5 vote(s)
    1.7%
  5. Alleen plasma

0 vote(s)
    0.0%
  1. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

Jan 4, 2013
    4,621
    1,576
    113
    Female
    het oosten
    Dat zou goed kunnen ja. Daarom is het ook zo zonde dat er zoveel mensen zich niet registreren/over na denken. Het is geen geval van “voor mij zoveel anderen”.

Betsy likes this.
  2. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Joh, reageer eens normaal zeg! Er zijn genoeg mensen die om wat voor een reden dan ook dat nog niet kunnen of willen vastleggen omdat ze er gewoon nog niet uit zijn. En nee, je gaat een kind van 5 die zn moeder moet gaan missen niet jouw verhaaltje vertellen.:rolleyes:

lies276 and Lieke1989 like this.
  3. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Het zou fijn zijn als je zelf dan ook even nadenkt over wat je precies zegt.
    Het is niet nodig om zo gemeen te praten over orgaandonatie.

puzzelstukje likes this.
  4. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Dan heb je het toch niet goed begrepen... het geen bezwaar houd wel degelijk ja in. TENZIJ de familie kan bewijzen dat de persoon absoluut geen donor wilde zijn. Er staat nergens dat familie verder inbreng heeft. Komt er dus op neer: als de familie niet kan bewijzen dat die persoon geen donor wilde wezen of familie wil het om persoonlijke redenen niet dan heb je dus pech...

Betekenis van ‘geen bezwaar’
    Personen die zelf geen keuze hebben gemaakt in het Donorregister, staan daar vermeld met 'geen bezwaar'. Hun familieleden moeten in principe accepteren dat de overledene geen bezwaar had tegen doneren van organen of weefsels. De wet laat wel een mogelijkheid om dat tegen te houden. Dat kan als de nabestaanden aannemelijk maken dat de overledene echt geen donor had willen zijn.

merah and lies276 like this.
  5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    De nabestaanden hebben altijd het laatste woord, toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ten eerste heb ik het niet tegen jou dus ik snap eerlijk gezegt niet waar je je mee bemoeit. Ten tweede: dus omdat ik een andere mening over definitie dood/hersendood heb praat ik gemeen?:rolleyes:

7. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Betekenis van ‘geen bezwaar’
    Personen die zelf geen keuze hebben gemaakt in het Donorregister, staan daar vermeld met 'geen bezwaar'. Hun familieleden moeten in principe accepteren dat de overledene geen bezwaar had tegen doneren van organen of weefsels. De wet laat wel een mogelijkheid om dat tegen te houden. Dat kan als de nabestaanden aannemelijk maken dat de overledene echt geen donor had willen zijn.

8. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Nee.

9. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Waar ik me mee bemoei is een publieke discussie. De post waar op gereageerd werd van jou vond ik onnodig gemeen ja (het laatste stuk) Niet omdat je een andere mening hebt, ik zeg toch niet dat iedereen die een andere mening heeft gemene dingen zegt?

Oh, en ik zou het waarderen als je de rollende ogen buiten de discussie wilt laten, wel zo respectvol

Zara75 likes this.
  10. lies276

lies276 Niet meer actief

Zoals ik het lees moeten nabestaanden een hele goede reden hebben om te weigeren ( alleen als aantoonbaar is da er ernstige psychische schade op zou treden bij de nabestaanden of als aantoonbaar is dat de overledene geen donor wilde zijn).

merah likes this.
  11. lies276

lies276 Niet meer actief

Volgens mij heb je dat verkeerd begrepen.
    Een ja ( al dan niet bewust gekozen) is een ja.
    Dan moet er van nabestaanden een gewichtige reden worden ingebracht om het niet door te laten gaan.
    In de praktijk zullen ze een donor heus niet zomaar onder de neus van de nabestaanden weghalen maa ik kan me voorstellen dat er behoorlijk druk uitgevoerd zal worden.

12. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik reageer heel normaal. Het is gewoon een reactie op jouw dramatische verhaal met bijbehorend ‘dat is toch krom’. :rolleyes:

Mensen die niets willen vastleggen? Dat is een keuze. Mensen die niets kunnen vastleggen? Waarom niet? Iedereen kan iets vastleggen. Ook als ze er nog niet uit zijn. Je kunt namelijk gewoon nee invullen en dit later wijzigen. Niks invullen omdat je geen zin hebt om er over na te denken? Ja dat is echt een hele goede reden :rolleyes::$

Zara75 and puzzelstukje like this.
  13. Betsy

Betsy Niet meer actief

Er staat aannemelijk maken. Niet bewijzen. Misschien moet je zelf ook even goed lezen voordat je zo hoog van de toren blaast. Als de nabestaanden aangeven dat de overledene in gesprekken heeft aamgegeven geen donor meer te willen zijn, maar de wijziging helaas nog niet heeft doorgegeven zal er geen arts in Nederland zijn die zegt “vette pech, ik doe het toch”.

Blijdorp likes this.
  14. Betsy

Betsy Niet meer actief

Nee dit is een lekker volwassen reactie zeg :roflmao:

15. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Dus met andere woorden, doneren van organen maar totaal afschaffen?
    Zodat de familie, elke familie, makkelijker afscheid kan nemen?

En verder wijkt de werkelijkheid behoorlijk af van je dramatische beschrijving. De afkoeling treedt bijv pas in ongeveer 12uur.

16. Elisje

Elisje Fanatiek lid

Jun 18, 2006
    3,930
    933
    113
    Ik denk dat met 'koud' hier niet de lichaamstemperatuur bedoeld wordt. In de streek in Vlaanderen wordt met koud eerder bedoeld dat je echt ziet dat de persoon overleden is. Mijn moeder was erbij toen mijn grootmoeder overleed, ze heeft toen ook geholpen met wassen en verschonen. Ze zei toen dat het eerst leek alsof ze was ingeslapen. Ze hebben toen gewacht op de begrafenisondernemer, het een en ander met hem besproken en wanneer ze meeging naar de slaapkamer waar mijn grootmoeder lag zag ze er helemaal anders uit. Mijn moeder gebruikte toen ook het woord koud. Meer over hoe het lichaam eruitzag natuurlijk en niet letterlijk de temperatuur van het lichaam.

17. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

Jan 4, 2013
    4,621
    1,576
    113
    Female
    het oosten
    Ik denk dat jij het niet goed hebt begrepen. Pia Dijkstra heeft de rol van nabestaanden zelf nog extra in een brief toegelicht.
    De rol van nabestaanden weegt nog steeds zwaar. Stel dat dat de arts jou meld dat jouw vader geen bezwaar heeft en jij wil dit echt echt niet, dan weegt dat nog steeds het zwaarst bij een IC arts.
    Die gaan dan niet zomaar zeggen: jammer de bammer, we nemen hem mee.
    Het zijn geen monsters daar hè?

Blijdorp, Zara75, marb and 1 other person like this.
  18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou van mij mag het doneren van organen bij hersendood inderdaad volledig afgeschaft worden....

en wat betreft afkoeling bij overlijden heb ik andere ervaringen hoor. Zowel mijn schoonmoeder als mijn vader waren binnen 2 uur volledig koud na overlijden. Uiteraard nog niet stijf.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Als we dat afschaffen en alleen maar non beating donoren toestaan, dan gaan er veel meer mensen en kinderen dood, want dan kunnen er heel veel organen niet meer getransplanteerd worden.
    Jouw idee valt vast goed bij ouders die met hun kind op de wachtlijst staan.

Blijdorp and Syane like this.
  20. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    1,533
    382
    83
    Female
    Wij hebben in nederland een ontzettend grote groep die tussen 'gezond' en curatele en mentorschap vallen.
    Daarvan is een bepaalde groep nooit in staat om die keuze te maken. En daarvan is ook een groep tijdelijk niet in staat om de keuze te maken. Ik vind persoonlijk dat het rijk zich dan makkelijk er vanaf maakt met 1e brief, 6 weken bedenk termijn. 2e brief, 6 weken bedenk ter mijn en vervolgens een bevestigings brief. Ik pleit ervoor dat ze ten minste 1 maal per jaar een herinnerings brief sturen. Voor de personen wie tijdelijk niet in staat waren om te reageren. Verder maak ik mij zorgen over de groep die nooit instaat is om de keuze te maken. Hebben die iemand die ze kan begeleiden of niet. Hoe ziet de overheid dat voor hun?

Daarbij vind ik het prima als ze de wet veranderen. Maar enkel op een laag drempelige manier. Nee; nee. Ja; nabestaanden kunnen makkelijk bezwaar aan tekenen. Geen bezwaar; nabestaanden mogen de keuze maken.

Zodra er ergens in dit proces ook maar een klein beetje druk word gezet op nabestaanden onder het mom, dan had je explieciet nee moeten aanvinken. Dan vind ik deze wet een absolute nogo.

mamabri and lies276 like this.

Share This Page