Donor uitkiezen

Discussie in 'Donorschap' gestart door Lisa280887, 13 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Thanks voor het kijken in ieder geval! ❤️
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Het is niet het zaad wat je moet betalen, maar de kosten voor testen vd donor, opslag en transport.
    Dat is waarom je betaald per rietje. En dat valt niet te claimen uit je verzekering omdat het geen eigen materiaal betreft.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ah okee... maar als ik bv bij Cryos kijk, zie ik dat transport apart berekend wordt. En de opslag bij MCK is ook apart.
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ja daarom is het daar denk ik zoveel duurder. Je betaalt het in land van herkomst en in Nederland.
    Hier stond ook op bon gewoon rietje semen nr AG55356 (is voorbeeld hoor) maar ze legden het uit als opslagkosten, bewerken vh zaad en het onderzoek vd donor wat daarmee betaald werd.

    Hoe dat met zaad uit buitenland precies zit weet ik natuurlijk niet maar je zou het kunnen vragen hoe die kosten te verklaren zijn.
     
  5. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    En is het geen idee om zelf een donor te zoeken via het internet?
    Er zijn speciale websites waar donors zich aanbieden. Je moet even het kaf van het koren scheiden maar ik heb op die manier een donor gevonden om mijn prachtige meid te krijgen. Wat ik zo fijn vond aan deze manier is dat ik de donor zelf kon ontmoeten en daarom ook kon 'kiezen' op basis van gevoel. En daarbij kan mijn meisje eventueel later contact opnemen als zij de behoefte voelt om te weten wie haar biologische vader is.
     
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Je kan straks na de geboorte een donor paspoort opvragen, daar staan een aantal gegevens in.
     
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik ben een alleenstaande mama. Ik wilde juist geen kindje van een esb/cyros. Deels omdat er minder goede controle is op hoeveel nakomelingen er zijn en deels dat het mogelijk later lastiger is om in contact te komen met de donor.

    Ik heb een donor via Rijnstate. Ik had een paar harde eisen: een lange donor en minimaal hbo opgeleid. Verder matcht zijn studie met die van mij (medisch/gezondheidszorg) en zijn hobby’s spraken mij aan.
     
  8. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Oh dan ga ik dat wel.doem, dank je voor de tip meis!
     
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Als je googled op donorpaspoort dan kan je het zo vinden. En je moet dan een de originele geboorteakte opsturen. Ik ben der ook mee bezig :)
     
    Kimmetjuh90 vindt dit leuk.
  10. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ga ik zeker doen :)
     
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Fijn dat het voor jou gelukt is op die manier!❤️ We hebben dit wel overwogen maar dit voelt minder goed voor ons. Via Denemarken zien we ook megaveel info en kan er ook contact opgenomen worden als het kindje dat wil. Alleen dan net een stapje ertussen. De wereld is zo klein tegenwoordig... we gaan nu ook maar op gevoel kiezen. Al blijft het zo lastig!
     
  12. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Hoe kan dat dan? Minder goede nacontrole? MCK en de donorbanken checken het toch? Alles wordt toch opgeslagen?
     
  13. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    In Nederland mogen ze max 25 kinderen verwekken. Maar in elk land loopt de teller opnieuw volgens mij.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  14. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    420
    63
    Vrouw
    Hoi

    Ik heb een donor via ESB in Denemarken.
    Ik zit niet geheel in dezelfde situatie maar ik kan me wel voorstellen dat het overweldigend is. Ik heb goede ervaringen met het ESB en mck. Alles ging vlot met bestellen en leveren.

    Wat uitzoeken betreft heb ik het als volgt een beetje aangepakt.
    Ik neem trouwens aan dat je een inlog hebt gekregen van het mck zodat je de hele profielen kunt zien.
    - selecteren op etniciteit (kan per mens verschillend zijn wat je wilt, Ik wilde geen halfblordje met blanke ouder)
    - bedenk een beetje wat je wilt kwa op jullie lijken. Heb je beide bv blauwe ogen, blond haar dan kun je daar ook op selecteren.
    - kijk naar de zelfgeschreven briefjes. Sommigen hebben een hele mooie motivatie, dat kun je later toch weer aan je kind meegeven
    - ik heb vooral in de eerste pagina's gelet op of de interesses overeenkwamen met hoe ik in elkaar zit en wat Ik belangrijk vind in een man.
    - voor mij was lengte een dingetje dus heb ik alleen mannen boven bepaalde lengte geselecteerd (lijkt raar, maar je moet ergens keuzes maken. Ben je beiden heel klein zou ik eerder voor een korte man kiezen)
    - kijk in de lijst of hij rookt of niet als je dat belangrijk vind. Zelfde met bril, etc.

    - ga vooral niet alleen af op de knapste kinderfotos

    Maak een lijstje met de belangrijkste punten voor jullie en kies een aantal (max7 ofzo)die jullie leuk lijken. Je moet echt niet een te lange lijst houden.

    Zet die op dat lijstje. Ga dan de lijst langs en bekijk de profielen wat beter en streep positieve en negatieve punten aan of schrijf ze bij je lijstje. Filter zo uit wat jullie top 3 is en ga dan ook nog een langs alles incl foto's etc.

    Het is een kwestie van steeds iets wegstrepen. Niet makkelijk maar toch moet het.

    Mijn zoontje lijkt op mijn broertje ik weet niet in hoeverre hij op de donor lijkt want uiteindelijk is dat nog niet echt duidelijk uit de kinderfotos. Dus dat moet je ook niet als basis nemen. Uiteindelijk weet niet iedereen van de donor dus gaan ze toch zeggen oh dat heeft ie van jou of jou.
     
    Blond88 vindt dit leuk.
  15. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    420
    63
    Vrouw
    Er is overigens wel controle via de ESB. Een donor wordt eraf gehaald als zn max gezinnen (6 volgens mij) voor een land of aantal kinderen behaald is. Alleen voor een volgend kindje kun je dan nog krijgen.
    Ik dacht dat ze of via ESB of via mck ook nog de spreiding over t land in de gaten houden.
    In ieder geval mocht iemand die in Friesland doneerde niet ook nog in de randstad doneren.
     
  16. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja dit dacht ik dus ook! Bij Cryos doen ze dit ook als het goed is... je tikt aan in welk land je woont en waar je de behandeling krijgt, zo passen ze die regels toe. Toch?
     
  17. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Meid, enorm bedankt voor je fijne, uitgebreide reactie! Hier kunnen we zeker wat mee!

    Mag ik vragen waarom je voor ESB gekozen had? En niet voor Cryos? Gevoel? Of was daar de juiste donor?
     
  18. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    420
    63
    Vrouw
    Cryos is geloof ik Amerika toch? Er was iets met dat de wet daar nog iets anders was of kwa controle ivm Denemarken en het was veel duurder(ok nu betaal je bij ESB ook extra belasting maar toen niet) bovendien hoef je de transportkosten niet te betalen via t ESB als je t naar mck verzend.

    Succes met zoeken ik zou nog weleens willen kijken. Mijn donor staat er al niet meer in weet ik.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  19. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Dankjewel! Ik ben zo benieuwd wat het gaat worden... en hoe het gaat lopen allemaal!

    Cryos is ook in Denemarken! Geloof dat ze een vestiging in Amerika hebben. Of was dat ESB?
    Oh wel een goeie tip van die transportkosten! Ik hoop dat dat nog steeds zo is! Mochten we daar iemand vinden...
     
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Ik denk dat het belangrijkste is dat jullie kindje later contact kan opnemen met de donor. Ieder kind heeft het recht om te weten wie de biologische ouders zijn. Daarom is anoniem doneren ook niet meer toegestaan in Nederland. Ik vind dat je dit een kind niet mag ontnemen alleen omdat het in het buitenland sneller zou gaan. Verhalen als "mijn man is de papa" begrijp ik wel maar zijn niet eerlijk tegenover je kind.

    Ik zeg dit mede omdat ik van dichtbij een stel ken dat uit Denemarken rietjes heeft gehaald. Ze hebben achteraf toch spijt en hun kindje heeft er last van.
     
    Snoepjes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina