Donor uitkiezen

Discussie in 'Donorschap' gestart door Lisa280887, 13 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik begrijp hoe je het bedoelt schat❤️
     
    Kimmetjuh90 vindt dit leuk.
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ieder kind is van nature nieuwsgierig. Alle kinderen zullen vroeg of laat vragen naar hoe baby’s op de wereld komen. @Kimmetjuh90 heeft toch nooit gezegd te gaan liegen tegen het kind? Ze wil het pas vertellen als er vragen komen. En die zullen vast komen.
     
    Kimmetjuh90 vindt dit leuk.
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik denk dat wij zo’n prentenboekje erover gaan aanschaffen tegen die tijd!
     
    Djoess en Liefeling vinden dit leuk.
  4. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Ik kan mij dit niet voorstellen als je je kind voorop stelt. Het niet kunnen krijgen van een biologisch eigen kind is (hoe ontzettend verdrietig het ook is) voor mijn gevoel minder ernstig dan het niet kennen van je eigen afkomst en het je hele leven voorgelogen worden door de twee belangrijkste mensen op aarde: je ouders.

    Ik zou het vooral vanuit het kind als individu bekijken. Hoe is het voor een mens om je even lang voorgelogen te worden door je ouders over een van de belangrijkste dingen in het leven, je oorsprong?! Dat is bijna onvergeeflijk voor een mens. Je ouders zijn bij uitstek de mensen die je moet kunnen vertrouwen. En ja, de waarheid is verdrietig en vervelend. Maar je eigen emotie mag geen reden zijn om je kind niet de waarheid over zichzelf te laten weten. Ik had denk ik afstand van mijn ouders gedaan of genomen als ik erachter zou komen dat ze hadden gelogen over mijn oorsprong.

    Wist je dat donorkinderen wetenschappelijk bewezen gelukkiger zijn dan andere kinderen? Dit is wetenschappelijk bewezen. Mogelijk doordat ze zo enorm gewenst zijn.
     
    Snoepjes, maartje84, Amberxx en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Mijn man lijkt ook totaal niet op de donor m.b.t. kinderfoto. Het grappige is dat mijn dochter en man beide een lang hoofd hebben en ik niet (en de donor op zijn foto ook niet) en daardoor vinden veel mensen dat ze op hem lijkt qua hoofd. Verder is ze een exacte kopie van mij. Haar voeten, billen, bouw, holle rug, haren, ogen, blik... alleen haar mond en lach is anders en die is veel mooier dan de mijne. ;)
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  6. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Weet je, het blijft een gok. En weet je wat? Welke donor jullie ook kiezen, jullie gaan het meest fantastische kind op aarde krijgen. En na verloop van tijd, denk je er niet eens meer over na.
     
    puppy28, Djoess, Kes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Begrijp me niet verkeerd: wij willen wel heel open en eerlijk zijn naar ons (hopelijk) toekomstige kindje. We gaan hier wel gesprekken over voeren in de kliniek enz, ter begeleiding.

    Ik wist niet van dat onderzoek af maar geloof het direct! Ik denk daarbij zelf dat kinderen die weten dat ouders hele trajecten hebben doorlopen om hen te krijgen, ook gelukkiger zijn en zich enorm gewenst voelen. Ik merk het zelf al: mijn moeder was al in de vervroegde overgang en heeft hormoonspuiten gehad om zwanger te kunnen raken. Van mij, en daarna mijn zusje.

    Er is hier in dit topic overigens nooit gezegd dat iemand zn hele leven een kindje wil gaan voorliegen, toch?
     
  8. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ah wat grappig! Ik vraag mij wel af he... hoe gaan jullie om met de opmerkingen wanneer mensen zeggen dat ze op je man lijkt? Dat lijkt mij zo enorm lastig! Maar misschien is het wel zoals je in je andere post zegt: dat je er na een tijdje niet eens over nadenkt...
     
  9. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    De ongewenste kinderloosheid en mmm tekenen je. Dit neem je mee in je verdere leven. Ik geloof er wel in dat wanneer je het zelf hebt geaccepteerd, dat je je kind dan ook beter kan begeleiden in het leren over zijnof haar oorsprong. Ik geloof er ook heilig in dat wanneer het voor een kind van jongsafaan normaal is, dat dat de weg van de minste weerstand is voor eenieder. Het is een drempel om die eerste stap van vertellen te zetten. Wij gaan dat met een boekje doen. En daar zie ik tegenop, het zal het verdriet vast weer oprakelen. Maar aan de andere kant, waarom verdrietig zijn als je een fantastisch kind hebt waar je hart met liefde van overloopt? Het geluk is uiteindelijk groter dan het verdriet. En het zwakt wel weer af.
    Die zorgen zijn voor later.
     
    puppy28 en Lisa280887 vinden dit leuk.
  10. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Haha, nee daar heb je gelijk in. En ik bedoelde zeker niet dat jullie dat zouden doen. Juist niet eigenlijk. Ik ken mensen die het verzwijgen en ik kan daar heel boos om worden.

    Ik las net Ambers post over het belang van de vader boven dat van het kind zetten en dat is precies wat ik bedoel.
    Je kind is later hopelijk ook een vader. En ook je kleinkinderen zullen dan niet weten waar ze vandaan komen.

    Met alle dna-testen voor 101 redenen, komt de waarheid gegarandeerd ooit uit.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  11. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    In beginsel was het confronterend. Ons geluk was wat dit betreft misschien wel dat onze dochter maanden in het ziekenhuis heeft gelegen en iedereen vooral blij was dat ze er nog was, dat ze gezond thuis was en dat ze het zo goed deed. Er waren maar weinig mensen die opmerkingen over haar uiterlijk maakten. De keren dat het wel gebeurde vond ik lastig, vooral als mijn man erbij was. Maar inmiddels (ze is nu 2) maakt mijn man er zelf grapjes over dat ze qua karakter op mij lijkt of dat ze mijn billen heeft.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  12. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Ik vond het trouwens pijnlijker wanneer er werd (en wordt) gezegd dat ze op mij lijkt. Als mensen zeiden dat ze op mijn man leek of lijkt, dan kijken we elkaar aan met een lachje en denken 'haha, stelletje sukkels'.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  13. Djoess

    Djoess Bekend lid

    14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    Mijn buurjongen woont sinds zijn babytijd in een huis met zijn moeder en stiefvader. Hij kende zijn biologische vader wel en tòch, als je niet beter weet zou je niet zeggen dat stiefvader niet zijn echte vader is. Hij heeft in 27 jaar tijd toch heel wat maniertjes en gewoontes overgenomen waardoor ze enorm op elkaar lijken. Dus ik begrijp het wel.
     
  14. Djoess

    Djoess Bekend lid

    14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    Mijn dochter heeft tot nu toe nooit gevraagd hoe babies gemaakt worden. Ze weet dat sommige mensen naar de dokter gaan voor een baby en dat sommige mensen sàmen een baby kunnen maken. Ik ging naar de dokter, want wij hebben geen papa.

    Ik begrijp dat het heftig is als je zelf geen dna hebt bijgedragen, maar feit is nou eenmaal dat het veel minder een ding is in zo’n kinderhoofdje als ze niet beter weten. Het zou je nog al eens rauw op je dak kunnen vallen als je 4/5/6 bent en je hoort opeens dat er een zaadje geleend is om jou te maken. Kinderen kunnen nogal zwart/wit denken, dus als ze dan eerst gehoord hebben dat het eitje van de mama komt en het zaadje van de papa, maar daar bovenop ook nog eens dat papa en mama een zaadje van een andere man gebruikt hebben, zou zomaar een de conclusie ‘papa is niet mijn echte papa’ getrokken kunnen worden.
     
  15. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hele topic zojuist gelezen. Hier geen donorzaad nodig gehad maar wel gebruik gemaakt van donoreicellen.

    Wij hebben geen eicellen uit een donorbank hoeven kiezen, maar hebben een oproep op internet geplaatst. Ik begrijp dat je dat voor zaadcellen minder snel doet. Het klinkt iets ‘meer duister’ dan via een donorbank. Maar aangezien wij geen geschikt iemand in onze eigen omgeving vonden was een oproep op internet onze beste kans.

    Ik las de vraagstukken over het uiterlijk van de mogelijke donor en het wel of niet vertellen. Misschien helpt het enkelen als ik over onze ervaring vertel.

    Wij hebben meerdere reacties gehad van vrouwen die mogelijk wilden doneren. Van vrouwen die wbt uiterlijk redelijk op mij leken en vrouwen die qua uiterlijk in niets op mij leken. Wij hebben uiteindeijk gekozen voor een donor die wbt uiterlijk niet op mij lijkt: haar lengte, haar haarkleur, haar kleur ogen, de vorm van haar hoofd, haar lichaamsbouw.
    Wij vonden en vinden nog steeds dat de juiste intentie om te doneren het aller belangrijkste. We wilden wel dat ze net als ons blank is omdat we geen behoefte hadden aan grappige opmerkingen van idioten die zouden vragen of mijn man wel de vader zou zijn. We dachten dat het verder wel los los zou lopen. En dat bleek gelukkig zo te zijn.

    We hebben twee kinderen uit de donatie mogen krijgen. Eentje lijkt sprekend op mijn man. De andere lijkt spreken op de donor. Maar weet je: omdat de ene zo op mijn man lijkt gaan mensen er automatisch van uit dat de ander op mij lijkt. Mensen zien nl wat ze willen zien.

    Wij zijn eerlijk naar de kinderen toe over de donatie. Niet pas als ze er om vragen, maar gewoon soms zo tussen neus en lippen door. Omdat wij weten uit wetenschappelijk onderzoek dat kinderen die van jongs af aan het weten er beter en zonder schade mee om weten te gaan dan kinderen die het op latere leeftijd te horen krijgen. Er zijn ook fijne voorleesboekjes over dit onderwerp.
     
    Kimberley92, puppy28, Nienke91 en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.515
    4.576
    113
    Precies wat Maartje zegt dus. Maak het vanaf het begin onderdeel van het opgroeien. Juist dan is het (voor het kind) minder beladen en vanzelfsprekend. Wellicht maakt het dat voor de ouders ook minder beladen omdat ze er langzaam in meegroeien. Zomaar een enorm geheim droppen als het kind ouder is of zelf met een vraag komt is zoveel zwaarder en schadelijk. Je hebt dan al die tijd de waarheid niet gesproken. Een goede ouder zet zijn eigen belang opzij voor dat van zijn kind(hoe moeilijk ook!). Er zijn talloze boeken en onderzoeken die dit ondersteunen.

    En wat als je kind er ooit via een derde achter zou komen. Meestal zijn best wat mensen op de hoogte... Zo'n risico wil je toch niet nemen?
     
    Lisa280887 en maartje84 vinden dit leuk.
  17. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Bedankt voor al jullie reacties meiden. Ik vroeg naar tips mbt het uitkiezen van een donor en heb zeker een aantal goeie tips gehad. ❤️ Onze prio gaat liggen bij de motivatie... waarom iemand gedoneerd heeft. Daarna selecteren we (denk ik) op uiterlijke kenmerken en opleidingsniveau. Nogmaals, bedankt voor de ervaringsverhalen! Daar heb ik zeker wat aan!

    Wat ik wel jammer vind is dat @Kimmetjuh90 haar uitspraken helemaal uit zijn verband gerukt worden door sommigen, waardoor een discussie ontstond. Dat is precies de reden waarom ik het zo spannend vond om uberhaubt een topic te openen hier. Niet op elke slak hoeft zout. Leef een beetje mee met elkaar, of je nou in de situatie zit of niet. Of je het nou met iemand eens bent of niet.

    @Beheer hier mag een slotje op.
     
    Kimmetjuh90 en JosjeM vinden dit leuk.
  18. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Hoewel onze situatie wel anders is (twee moeders) hebben we ook een donor moeten kiezen voor de iui behandelingen. Wij hebben een donor met uitgebreid profiel gekozen van European sperm bank (Denemarken).
    We hebben verschillende opties bekeken, maar uiteindelijk kozen we voor:
    * Geen bekende donor: we hebben wel getwijfeld, maar uiteindelijk willen we vooral stabiliteit bieden. Een bekende donor kun zorgvuldig kiezen, maar het blijft een gok. Want wellicht heb jij of de donor in de toekomst een andere behoeften of veranderen de omstandigheden. Liever hebben we nu dezelfde info als over 10jaar.
    * geen NL donor: ik vind het een vervelend idee dat ik de donor zou kunnen tegenkomen.
    * Een donor die evt contact wil, mocht onze zoon daar in de toekomst behoefte aan hebben.
    * Qua profiel hebben wij vooral naar ons gevoel geluisterd. Reden voor doneren en algemene indruk vonden we het belangrijkste. Net zoals bij bijvoorbeeld een datingsite hoef je echt niet in alles hetzelfde te zijn, maar de belangrijke waarden wil je wel herkennen.

    Verder was de ervaring prima. We gaan nu nog extra bestellen. We hebben getwijfeld tussen reserveren (parent storage) of meteen bestellen. Door de belasting blijkt reserveren uiteindelijk duurder.
    Omdat wij het verlies niet hebben van mislukte pogingen, het ideaal van natuurlijke conceptie, etc, sta ik er vrij nuchter in. En ik moet zeggen dat ik de momenten die we hebben hier omheen (bestellen, profielen bekijken, naar de kliniek als heel intiem ervaar. En dit alles neem ik ook (gecensureerd) mee in zijn geboorteverhaal, babyalbum, etc. Zijn verhaal begint al veel eerder dan de zwangerschapstest en dat vind ik erg bijzonder.

    Wat betreft de openheid, zal onze zoon vanzelf vragen gaan stellen, omdat er geen vader is. Wij gaan alles wel, passend bij de leeftijd, uitleggen. Wat mij helpt is verhalen van anderen lezen, bijv vlog van team2moms op youtube, die daar diverse filmpjes over opnemen met hun dochter.
    Ik kan me voorstellen dat dit minder snel ter sprake komt, in jullie geval. Dit maakt het eigenlijk ook lastiger.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  19. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat je zegt klopt inderdaad, dit kindje zijn verhaal begint al veel eerder! Geldt denk voor alle vruchtbaarheidstrajecten wel...

    Ja dat een donor openstaat voor contact vinden wij ook belangrijk. Sommigen geven dit al aan in hun motivatie, dat is fijn.
     
  20. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja dat zal wel enorm spannend zijn! De stap nemen om het boekje te pakken en het te vertellen. Hetnis zo dubbel allemaal! Je grootste wens kan niet uitkomen, maar er zal toch een kindje komen, ook je grootste wens...
     
    Liefeling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina