Van mij mogen ze alles.. Ik werk op een IC en zie regelmatig donor procedures langs komen. Het is zoow enorm frusterend dat er mensen zo lang wachten op een orgaan (moeders met kleine kindjes) en soms doodgaan omdat het te laat is en daarnaast er zoveel mensen doodgaan terwijl hun orgaan die moeder had kunnen redden!! Maar helaas..geen toestemming... Na de dood ben je er niet meer. Laat jou lichaam dan een ander redden!!
Hihihhihi HUMOR! (zie nu een hyves-smiley met flapperende cape ) Ik vind persoonlijk de keuze aan de nabestaanden overlaten zo moeilijk-vreemd-egoistisch. Die hebben dan al een moeilijke tijd, en dan moeten ze ook nog eens een keuze maken die eigenlijk niet aan hun is. Omdat papa of mama niet konden beslissen mogen jullie t doen. Dat is ook idd de reden dat ik tot nu toe al NEE heb ingevuld, ik zadel anderen niet op met die moeilijke keuze.
Ik ben donor, maar heb hoornvliezen en huid uitgezonderd. Mijn vriend is het er eigenlijk niet mee eens, maar respecteert mijn keuze. Hij is zelf geen donor en dat respecteer ik ook. Het is ook een heel persoonlijke keuze, ik weet zelf hoe belangrijk het is om donor te zijn omdat ik een zusje heb die op een transplantatielijst heeft gestaan en dit in de toekomst waarschijnlijk weer moet. Bovendien, als ik een ander kan redden, dan doe ik dat graag. Ik heb er zelf toch niets meer aan!
Ik sta als donor geregistreerd, van alle organen 'en onderdelen', ook voor wetenschappelijk onderzoek. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er mijn twijfels bij heb. Het voelt voor mij alsof er vanuit de 'transplantatielobby' een soort morele druk wordt uitgeoefend om mijzelf als een soort bak met reserve-onderdelen ter beschikking te stellen. En dat beeld staat me tegen. Ik hecht aan de integriteit van het menselijk lichaam en daar past dit eigenlijk helemaal niet bij. Tegelijk denk ik dan: ja maar, als je nou iemand zou kunnen redden die nog een prachtig en vruchtbaar leven te gaan heeft... Daarom heb ik, hoewel ik erover twijfel, JA ingevuld. Pas als ik zeker zou zijn dat ik het niet wil, maak ik er NEE van. Mijn vriend weet dat ik er zo over denk. Ik maak geen uitzonderingen qua wat wel of niet geven. Mocht het zo zijn dat m'n lijk er niet zo mooi meer uitziet door het weghalen van huid of zo, dan hoop ik dat m'n (naaste) nabestaanden eerst afscheid hebben kunnen nemen. Daarna leggen ze me in een gesloten kist, dat heeft sowieso mijn voorkeur. Voor mij hoeft niet jan en alleman naar mijn dode lichaam te komen kijken. Verder ben ik al jaren bloeddonor en sta ik geregistreerd als potentieel beenmergdonor. Die keuzes vond ik makkelijker te maken dan het orgaandonorschap; hierbij gaat het om het afstaan van levensreddend materiaal dat je zelf toch weer aanmaakt, en waar je dus best wat van kan missen.
Ik ben ook donor alleen niet voor wetenschappelijke dingen voor de rest mogen ze alles hebben. Mijn man is geen donor maar wil het wel worden dus ik weet hoe hij erover denkt. Ik ben donor geworden omdat ik het een beetje egoistisch vind om wel te ontvangen en niet te geven. Maar vind wel dat je zelf moet kiezen en als mensen niet willen vind ik het ook goed.
Ik ben ook donor. Heb geloof ik alleen botten en pezen uitgezonderd. Anders ligt er niets meer in de kist volgens mij... Ook ik kom in mijn werk als verpleegkundige veel in contact met mensen die op de wachtlijst staan voor een orgaan. Het is zo ontzettend mooi om te zien wanneer deze mensen een tweede kans krijgen. Sommigen zijn echt voor het randje van de dood weggehaald, bijv door een stel nieuwe longen. Als je ziet wat dit concreet met iemand doet, zouden er zoveel meer mensen donor worden. Weet ik zeker! Dus als je twijfelt, gewoon DOEN!!!
Hier kun je meer informatie vinden: https://www.donorregister.nl/doc/pdf/Donorformulier_E_22047.pdf Ik heb zelf recent een pasje gekregen. Ik heb aangegeven dat ik geen donor wil zijn. Ik ben wel bloeddonor geweest.
Ben wel donor. En ook ja ik heb uitgezonder mijn hoornvlies raar maar waar. Voor de rest mogen ze alles hebben. Heb ingevult dat geen nabestaande mogen beslissen en dat ik de beslissing al genomen hebt kunnen ze er ook niet om gaan bekvechten.
Ik denk dat het wel meevalt; hoe vaak komt het nu voor dat álles van een donor kan worden gebruikt en dus uitgenomen? Er moet maar net iemand zijn die het nodig heeft en voldoende overeenkomt met jouw weefseltypering. Misschien zit ik er helemaal naast hoor, wellicht weet jij als verplk daar wel meer van...
ik heb een vraagje over het aanmelden, ik wil best donor zijn, maar ik vroeg me af ik heb astma dus mijn longen kunnen ze zoiezo niet gebruiken, moet ik dit dan invullen bij dingen wie ik wil uitsluiten,of is het zo dat ze dat vanzelf wel zien zeg maar!
Ik denk er echt al jaren over om donor te worden en na het lezen van dit topic heb ik me net geregistreerd!!! Alleen, ik heb dus alleen aangevinkt dat ze mijn huid niet mogen transplanteren, en ik wilde dus ook aangeven dat ik mijn organen niet ter beschikking stel aan de wetenschap, alleen kwam dat helemaal niet aan bod tijdens het invullen! Ik krijg binnenkort een overzicht thuis enzo, maar ik kon dus nergens invullen dat ik dat ene niet wilde? weet iemand dit? of zal ik maandag ff bellen?
Leuk om te lezen zeg!!! En idd hoe zit dat als je bijvoorbeeld een slechte lever ofzo hebt, moet je dit dan aangeven of zien ze dat vanzelf? Je weet het ook altijd niet van jezelf....
ben vanaf mijn 12 e donor. huid uitgezonderd (vanwege eerst extreem gevoelige huid maar nu na de eerste zwangerschap ook vanwege huidziekte, ik heb dus wel zelf het op die manier aangegeven, zodat ik zeker weet dat ze mijn huid niet gebruiken, mijn huidziekte is ook niet overal zichtbaar dus zo is het zeker ) Ook NIET beschikbaar voor wettenschappelijk.