Donorhartje te laat voor baby Emke

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door nana33, 30 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.725
    628
    113
    Hoho, relax.... laat ik voorop stellen dat ik helemaal voor het donorschap ben, en dat ik een discussie daarover niet afkeur. Ik zag de opening van ts niet als uitnodiging hierop, sorry.
    Ik liet me meeslepen in mijn gevoel waarin het mij vreselijk lijkt dat de ouders van dit veel te vroeg overleden meisje te lezen krijgen dat anderen vinden dat het dan maar "pech" is (in directe reactie op hun bericht).

Sorry dat dit evt geïnterpreteerd kan worden als flauw en toon zetten.

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Draagmoeder Je reactie was al geplaatst, dus ik reageerde daar op. Op het moment dat ik mijn reactie geplaatst had, had jij je post aangepast. Dus toen sloeg mijn berichtje weer nergens op. Tevens kon je jouw opmerking "Laat maar" op allerlei verschillende manieren opvatten. Het kwam negatief over en onduidelijk wat je ermee bedoelde. Dus in mijn opvatting verwees je terug naar wat je eerder geschreven had, daarom heb ik het geplaatst.

Ik ben inderdaad ook van mening dat wanneer je geen donor wilt zijn, dat je dan ook geen donororganen moet kunnen ontvangen. Of je staat er volledig achter of je kiest ervoor om er op geen enkele manier gebruik van te maken. Niet geven en wel willen ontvangen, vind ik een kromme redenatie. Het is het een of het ander.

Sommige mensen mogen of kunnen geen donor zijn vanwege medische redenen, dat vind ik een uitzondering. Ik ben sinds mijn 15e donor geweest, maar helaas mag ik sinds 2009 niks meer geven. Geen organen en geen bloed. Hopelijk geldt dit over een aantal jaar wel weer. Dus ik blijf gewoon donor.

Ik ben ook voor een systeem waarbij iedereen automatisch donor is. Wil je dat niet, dan moet je je kunnen afmelden. Op die manier dwing je mensen om een keus te maken. Nu willen de meeste mensen er niet over nadenken.

3. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Het is niet per sé mijn bedoeling om een discussie over donorschap uit te lokken met dit topic. Ik vind alleen wel dat dit vreselijk verdrietige bericht laat zien hoe belangrijk het is dat er genoeg mensen zijn die donor zijn. Natuurlijk zijn er situaties waarin donororganen geen oplossing bieden en is het niet gezegd dat dit meisje het wel had gered met een donor hartje, maar het is een feit dat donororganen vaak genoeg wel levens redden en in ieder geval levens verlengen.

Ik weet zo even niet meer wie het zei, maar ik ben het eigenlijk wel eens met het idee dat alleen donoren donororganen zouden mogen ontvangen (medische gevallen en situaties waarin mensen niet zelf kunnen/mogen beslissen daargelaten natuurlijk).

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.850
    3.365
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    En toch: Nu gaat het over een baby'tje - ik kan me herinneren dat het voor een aantal toch wat moeilijker lag om hun (jonge) kindjes donor te laten zijn. Voor jezelf, ja, maar aan een volwassen hart heeft had dit kindje ook niets. Voor je kindje... ai.. je mooie perfecte baby'tje om daar in te laten snijden... Natuurlijk red je dan het liefste en mooiste van iemand anders - maar het is wel jouw kindje, waar je al afscheid van hebt moeten (gaan) nemen.

Tenminste dat waren qua gevoel wat dingen die toen naar voren kwamen.

5. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Heel verdrietig..

Discussie meng ik me liever niet in.

6. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Omdat het anders of verbrand of wegrot als je dood bent;)
    Beter iemand anders een aantal jaar extra bieden met die organen;)

7. knap

knap Niet meer actief

Een triest verhaal.

Discussie!

Hier in zullen nooit (winnaars) uit komen. Als het om jonge kinderen gaat en zware verhalen betekend dat daar achter vaak ook een zwaar verhaal zich verschuilt.

Donorschap op zich! Laat iedereen automatisch maar donor zijn. Wil je het niet dat je het kan laten veranderen.

Blijven altijd trieste verhalen.

8. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Omdat 1 van die ingewanden een jong leventje hadden kunnen redden.... Wat een middeleeuwse opmerking zeg pfffft.

Sterkte aan de nabestaanden... verschrikkelijk... :(

9. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Dit dus.....

10. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Oh wat erg! Mijn jongste is ongeveer net zo oud.
    Geloof trouwens dat ouders van overleden baby's/kinderen, mits ze al geschikt zijn, altijd worden gevraagd. Dus ook als je je kind nog niet als donor hebt aangemeld.

Moet bekennen dat wij geen donoren zijn. Inderdaad omdat, wat al gezegd is, het eng is om over na te denken. Stom eigenlijk...want eigenlijk is het ook wel wweer een mooie gedachte dat uit jouw verdriet toch weer enorme blijdschap kan groeien wat jouw pijn misschien daarom ook een heel klein beetje verzacht....

Ouders en grote broer: Heel veel sterkte.

Xxx

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.292
    11.053
    113
    Heel triest voor de ouders. Maar wat ook gezegd wordt: het aanbod is heel klein, en het is een verschrikkelijke vraag aan een ouder. Jouw perfecte kindje wiens hartje op een kille operatiekamer stopt met kloppen, in plaats van in jouw armen, en in wie gesneden gaat worden. Diep respect voor de ouders die dit toch aangaan in het belang van andere, anonieme kindjes.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    nou zo kwam het bij mij wel over.

Ts, begon er gewoon zo mee. dus was het topic ook zo bedoeld

Je had alleen maar 1 zin geschreven dus kon ik uit die zin niet opmaken dat je dit allemaal bedoelde natuurlijk. Daarom leek het als even een toon neerzetten.

13. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Vreselijk.. Een nachtmerrie.. Veel sterkte voor de ouders en andere familieleden met dit enorme verlies

Doneren idd laat iedereen automatisch donor zijn en zich er voor afmelden als ze dit niet willen...

14. Kaytjuh

Kaytjuh Bekend lid

11 mei 2012
    834
    0
    16
    Verzorging, werk op een afd met dementerende ouder
    Rotterdam zuid
    Verschrikkelijk zeg....

15. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Precies, het is niet zo makkelijk als "iedereen moet maar donor zijn". Probeer maar eens op tijd een ander babyhart te vinden, die kans is heel klein.

16. Islah

Islah Niet meer actief

En daarbij, stel dat je wel open staat voor donatie. Niet iedereen die pas een babytje heeft verloren zal zo makkelijk in z'n eigen kind laten snijden. Ook al weet je dat je daarmee een ander kind zal redden.

17. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Natuurlijk is het niet zo makkelijk, maar als niemand donor is weten we 100% zeker dat we het bij orgaan-falen wel kunnen vergeten... De aanwezigheid van donoren maakt de kans dat iemand het wel redt nét weer iets groter. Je kunt jezelf afvragen of dat 'nét weer iets groter' voldoende is om jezelf te confronteren met zo'n enorm pijnlijke en vreselijke beslissing. Dit is een vraag die iedereen voor zich moet beantwoorden en het antwoord zal voor iedereen anders zijn. Ik vind echter wel dat je het ergens aan het leven - jouw leven en andermans leven- verplicht bent om de tijd te nemen om hier serieus over na te denken.

Deel Deze Pagina